کد خبر: 992417
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
مخالفان و موافقان چه گفتند؟
انگیزه‌های سیاسی و ایرادات اساسی باعث شد تا به‌رغم تغییرات و اصلاحات در حوزه‌های مالیاتی و حمایت از فقرا باز هم کلیات بودجه ۹۹ در صحن مجلس رد شود.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: کلیات بودجه ۹۹ به رغم وجود ۸ هزار پیشنهاد و اصلاحات متعدد باز هم در صحن مجلس رأی نیاورد تا فرصت برنامه‌ریزی در شرایط بحرانی بر مبنای یک قانون یکساله از دست برود و اکنون بار دیگر باید کلیات مجلس به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شود و با توجه به فرصت کم باقی مانده برای آخر سال پیش‌بینی می‌شود بودجه چند دوازدهم تصویب شود. هرچند که از سخنان کواکبیان به عنوان نماینده منتسب به اصلاح‌طلبان می‌توان دریافت که آن‌ها ترجیح می‌دهند تا بودجه سال بعد را نامزد‌های برنده دور قبل بررسی و تصویب کنند.

مخالفان کلیات لایحه بودجه همخوانی نداشتن آن با برنامه ششم توسعه، بی‌توجهی به شرایط جنگ اقتصادی و اصلاح حداقلی در ساختار بودجه را به عنوان مهم‌ترین دلایل مخالفت خود عنوان می‌کردند، اما در مقابل موافقان معتقد بودند که به دلایل شرایط خاص تحریم نمی‌توان انتظار تطابق جدی آن با برنامه ششم توسعه را داشت؛ آن‌ها همچنین افزایش درآمد‌های مالیاتی و کاهش اتکا به نفت را از نقاط قوت این بودجه عنوان می‌کردند.

مهم‌ترین دلایل مخالفت
حسن نوروزی، نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در جلسه علنی صبح امروز خانه ملت در مخالفت با کلیات بودجه سال ۹۹ کل کشور اظهار داشت: یادمان نرود که بودجه باید برشی یک پنجمی از برنامه ششم توسعه باشد، اما در مصوبه کمیسیون تلفیق این برش وجود ندارد. متأسفانه مواردی مانند اولویت اقتصادی با هدف جذب دانش و فناوری، جذب سرمایه‌های شرکت‌های جهانی در زنجیره تولید داخلی، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و حذف معافیت‌های مالیاتی غیرضرور، مالیات بر سپرده‌های بانکی، مالیات بر عایدی سرمایه املاک و خانه‌های لوکس و جلوگیری از فرار مالیاتی در برخی مشاغل در بودجه سال آینده دیده نشده‌است.

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹: هر چند اقداماتی برای موضوع اصلاح ساختار بودجه انجام شد، اما بسیار کم و کم‌اثر بود. همچنین اعدادی که در یکی از جداول بودجه تعیین شده ۱۰۰ هزار میلیارد برای واگذاری دارایی سرمایه پیش‌بینی شده‌است و این برای اولین‌بار استقراض از صندوق توسعه را نشان می‌دهد.

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران هم گفت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات طبق بودجه ۹۹ در نظر گرفته شده در حالی که صاحبان کارخانجات مواد اولیه نداشتند و قرار است مالیات از طبقات ضعیف ومتوسط جامعه گرفته شود. بنابراین ما نگران این فشار بر مردم هستیم و اگر مجلس به کلیات لایحه بودجه ۹۹ رأی ندهد، اتفاقی رخ نمی‌دهد و ما می‌توانیم با بودجه یک دوازدهم کشور را اداره کنیم ضمن اینکه مجلس انقلابی بعد هم بودجه ۹۹ را بررسی خواهد کرد.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد گفت:‌دولت در بودجه سال آتی به هیچ عنوان شرایط جنگ اقتصادی کشورمان را در نظر نگرفته‌است و دولت رقم غیرواقعی در بخش درآمدی فروش نفت خام را در نظر گرفته و عمداً به مردم دروغ می‌گوید. این در حالی است که همگان می‌دانند این رقم غیرواقعی و غیر استحصال است. چرا دولت باید ۲۳۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار باشد.

نادر قاضی‌پور، نماینده هم در مخالفت با این کلیات اظهار داشت: بودجه کل کشور همچنان فزاینده بوده و اوراق مشارکت و خزانه جمهوری اسلامی که می‌تواند تحت‌تأثیر بازار پول باشد، اما متأسفانه نتیجه آن فقط خلق پول است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد هم گفت:دولت گرانی‌های یواشکی به مردم تحمیل می‌کند و براساس گزارش مرکز پژوهش‌ها متأسفانه بالاترین تخلف‌ها در حوزه‌های رشد اقتصادی، کاهش تورم، ایجاد اشتغال در بودجه صورت گرفته‌است و فروش اوراق قرضی که در بودجه پیش‌بینی شده یک شعار انتخاباتی برای دولت و یک یأس و ناامیدی بزرگ برای ملت است.

موافقان چه گفتند؟

همچنین نمایندگان زیر در موافقت با کلیات مجلس به نکات زیر اشاره کردند:

رحیمی، نماینده مجلس در موافقت با کلیات بودجه سال ۹۹ با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس گفت: این مشارکت حداقلی بوده و برای اولین‌بار است که چنین وضعیتی را داریم، بنابراین برای مسئولان کشور هشدار محسوب شده و باید رضایت مردم را در همه امور مبنا قرار دهند. برنامه‌محور کردن بودجه سال ۹۹ از سوی دولت و کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار گرفته‌است، ضمن اینکه این کمیسیون هم عنایت ویژه‌ای به مولدسازی دارایی‌های دولت داشته‌است.

سیده فاطمه ذوالقدر هم گفت: یکی دیگر از مواردی که در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۹ در کمیسیون تلفیق تصویب شد، بودجه کاهش فقر است که حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه مربوط به این بخش افزایش یافت. بیش از نیمی از جمعیت ما زیر خط فقر هستند و قطعاً این گونه بودجه‌ها می‌تواند به اقشار ضعیف و فقیر کمک کند.

مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در پاسخ به انتقادات مخالفین لایحه بودجه گفت: برخی از نمایندگان عنوان کردند که در بودجه به استان‌ها توجهی نشده‌است، در حالی که دولت در این لایحه اختیار ۶۰۰ طرح بزرگ ملی را به استان‌ها واگذار کرده و به جای اینکه برای این طرح‌ها در تهران تصمیم‌گیری شود، به استان‌ها واگذار شده تا با توجه به شرایط آن استان تصمیم‌گیری شود و برخلاف ادعای مخالفین بودجه، منابع درآمدی دولت کاملاً مشخص است.

صدیف بدری هم گفت: کمیسیون تلفیق اعتبارات دانشگاه‌ها را به میزان قابل قبولی افزایش داده‌است.

نوبخت: چرا باید افتخارات مجلس دهم را به مجلس بعدی بدهیم؟
همچنین در جلسه دیروز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:‌امروز مجلس آخرین مأموریت خود را درباره لایحه بودجه سال ۹۹ انجام می‌دهد. دشمنان ما منتظرند تا مشاهده کنند تحریم و تهدید و مشکلاتی که در فراروی این نظام قرار دارد، آیا توانسته بر توقف جمهوری اسلامی اثر کند یا خیر؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: چرا باید افتخارات مجلس دهم را به مجلس بعدی بدهیم؟

نوبخت خاطرنشان کرد: لایحه بودجه ۹۹ دقیقاً منطبق بر شرایط کشور است و نمایندگان مجلس به خوبی می‌دانند چه کسی در حال دور زدن تحریم‌ها برای فروش نفت ایران بود و بر همین اساس دشمنان کشتی ما در جبل‌الطارق توقیف کردند و بعد‌ها هم خباثت‌شان را با ترور نشان دادند. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال ۹۹ قرار است ۱۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن افتتاح شود، ضمن اینکه ۴۳۰ کیلومتر آزادراه هم به بهره‌برداری خواهد رسید، چرا باید زحمات این مجلس را به مجلس آتی بدهیم؟

وی تأکید کرد: ما در شرایط گذار هستیم و تاریخ، خدمات مجلس دهم را برای عبور از فشار ثبت خواهد کرد.

هزار پیشنهاد برای بودجه ۹۹
از دیگر نکات جالب در‌باره بودجه ثبت ۸ هزار پیشنهاد نمایندگان برای بودجه ۹۹ ثبت شده‌است.

هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: باید به دلیل کاهش درآمدهایمان، کاهش هزینه‌ها را درنظر بگیریم. البته ما کوشیدیم فشار به مردم و اقشار ضعیف جامعه را بکاهیم.

وی افزود: اصل بر سالانه بودن بودجه است و بودجه چنددوازدهم زمانی قابل‌ارائه است که کشور دچار بحران شود، ولی وقتی مجلس محکم و استوار در هفته‌های بعد هم حضور دارد و می‌توانیم مشکلات را کم کنیم، چرا به سمت بودجه چنددوازدهم برویم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس تصریح کرد: اگر لایحه بودجه ۹۹ به کمیسیون تلفیق بازگردد، فرصت را از کشور گرفته و خسارات و آثار زیانباری را به اقتصاد کشورمان تحمیل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نباید به دلیل ایرادات جزئی به کلیات بودجه رأی ندهیم، گفت: ۸ هزار پیشنهاد از سوی نمایندگان مجلس برای جزئیات لایحه بودجه سال ۹۹ درنظر گرفته شده‌است.

در نهایت نمایندگان در نشست علنی خود پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات بودجه سال ۹۹ را با ۶۷ ‏رأی موافق، ۱۱۴ ‏رأی مخالف و ۳ ‏رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ ‏ نماینده حاضر در مجلس رد کردند و جلسه امروز هم در یک شیفت برگزار شد.

بر اساس این گزارش، هیئت رئیسه مجلس قبلاً اعلام کرده‌بود، که نشست امروز به منظور بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در دو نوبت صبح و عصر برگزاری می‌شود که با رد این لایحه از سوی نمایندگان مجلس جلسه امروز فقط در یک نوبت برگزار شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار