کد خبر: 992058
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۰
سدسازی در ایران از سال‌های پایانی دهه ۲۰ آغاز شد و تاکنون ۱۷۲ سد ملی در سطح ایران به بهره‌برداری رسیده و اکنون جزو پنج کشور برتر سدسازی در دنیا به‌شمار می‌آید.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به‌گزارش «ایسنا» تا پایان برنامه ششم، تعداد سد‌های ساخته‌شده در دولت دوازدهم نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت؛ چراکه بر اساس عملکرد اهداف تعیین شده، بر اساس سند تفصیلی برنامه ششم توسعه و در سرفصل برنامه تأمین آب، ظرفیت آب تنظیمی سد‌ها (غیرمرزی) مقرر شده‌است که در طول برنامه، ۱۴۰۱ میلیون مترمکعب اضافه شود که در سال ۱۳۹۶، این هدف ۱۳۲ میلیون مترمکعب بوده و عملکرد این فعالیت بالغ بر ۱۱۲ میلیون مترمکعب بوده‌است.

در این‌باره قاسم تقی‌زاده - معاون آب و آبفا وزارت نیرو‌- نیز به تازگی اعلام کرد که ۳۳ سد جدید تا پایان دولت تدبیر و امید در کشور ساخته می‌شود. همچنین بهروز مرادی - مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران - درخصوص تغییر رویکرد سدسازی در کشور گفت: سد‌هایی که تاکنون ساخته شده‌اند، در مدیریت سیلاب نقش ویژه‌ای داشته‌اند و اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که باید رویکرد‌ها نسبت به سدسازی تغییر کند.

وی با بیان این‌که برای ایجاد سد‌ها و مخازن بزرگ همچون سد بختیاری به اعتبارات سنگینی نیاز داریم، گفت: برای این مسئله مذاکراتی را با کشور‌های خارجی داشته‌ایم که بتوانیم این طرح‌ها را با استفاده از فاینانس خارجی تأمین مالی کنیم و به محض این‌که منابع مالی آن مهیا شود، این طرح‌ها را وارد مرحله اجرایی خواهند کرد.

وی با اشاره به اقداماتی که برای سد‌ها صورت گرفته‌است، ادامه داد: بحث گردشگری روی سدها، مهار روان آب‌ها و ایجاد سد‌ها با هدف مهار سیلاب از جمله برنامه‌هایی است که اکنون در دست اجرا داریم، اما برای اینکه چند سد دیگر باید در کشور ساخته شوند، باید مطالعاتی صورت گیرد تا بتوان در این باره اطلاعات دقیقی را ارائه کرد. در استان لرستان که یک منطقه سیل‌خیز است، دو سد در دست مطالعه قرار دارد که باید برای مهار سیلاب این دو سد را ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور در حوزه سدسازی و نیروگاه‌سازی اظهار کرد: این مسئله را با توجه به قابلیت‌های بسیار بالایی که کشور در این دو صنعت دارد، در پیش گرفته و با کشور‌های منطقه نیز برای این مسئله وارد مذاکره شده‌ایم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار