کد خبر: 991628
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: دادگاه لاهه اعلام کرد که روسیه باید به سهامداران سابق شرکت نفت یوکاس این کشور ۵۰ میلیارد دلار غرامت بپردازد.
به گزارش راشاتودی، دادگاه تجدید‌نظر لاهه اعلام کرد حکم سال ۲۰۱۶ درباره شکایت سهامداران شرکت نفت یوکاس روسیه در لغو حکم پرداخت غرامت به سهامداران درست نبوده و روس‌ها همچنان باید ۵۰ میلیارد دلار به آن‌ها پرداخت کنند.
وزارت دادگستری روسیه بلافاصله پس از این حکم اعلام کرد که به این تصمیم دادگاه لاهه اعتراض خواهد کرد.
در نخستین اقدام در سال ۲۰۰۳ دادگاه داوری بین‌المللی حکم داده بود که روسیه با اعمال مالیات سنگین علیه شرکت یوکاس مالکیت این شرکت نفتی را تصاحب کرده است و بنابراین باید ۵۰ میلیارد دلار به سهامداران، غرامت بدهد. روسیه هم با ارسال مستندات خود به دادگاه لاهه این حکم را نقض کرد و به تفصیل جزئیات تخلفات انجام شده در تملک سهام شرکت یوکاس را ارائه داد و تلاش کرد تا صلاحیت شکات را در دادگاه زیر سؤال ببرد. در سال ۲۰۱۶ دادگاه منطقه‌ای لاهه حکم دیوان دادرسی قبلی را رد کرد. در تابستان سال ۲۰۱۶ سهامداران شرکت یوکاس به دادگاه لاهه اعتراض کرده و خواستار نقض حکم دادگاه منطقه‌ای شدند که به آن‌ها حق دریافت غرامت نمی‌داد که هم‌اکنون این حکم دوباره نقض شده و دادگاه هلندی خواستار پرداخت ۵۰ میلیارد دلار غرامت از سوی روس‌ها به سهامداران شده است.
پرونده شرکت نفتی یوکاس نخستین‌بار در سال ۲۰۰۳ در روسیه باز شد و این شرکت نفتی متهم به تخلفات مالیاتی بود و در سال ۲۰۰۶ اعلام ورشکستگی کرد و دارایی‌های خود را در یک مذاکره به‌عنوان بخشی از انحلال به فروش رساند. میخائیل خودوروکوفسکی، مدیرعامل سابق این شرکت، و پلاتون لبدوف، شریک وی در دادگاه به جرم اختلاس، پولشویی و فرار مالیاتی متهم شناخته شدند.
در سال ۲۰۰۵ خودوروکوفسکی به ۹ سال زندان محکوم شد که بعد‌ها و در یک دادگاه دوم که در سال ۲۰۱۰ برگزار شد، مدت زندان به ۱۱ سال افزایش یافت. وی در سال ۲۰۱۳ از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بخشیده شد و با ترک روسیه به انگلیس رفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار