سرویس حوادث جوان آنلاین: سردار احمد نوریان در بیست و دومین گردهمایی معاونان اجتماعی استانها و پلیسهای تخصصی ناجا با تأکید بر اینکه عنصر آموزش و رسانه در تمامی برنامههای نیروی انتظامی بسیار تعیین کننده است، گفت: ضرورت دارد آموزشها و پاسخ به نیازهای آموزشی در جامعهای که متأثر از تغییرات جهانی و منطقهای است حرفهایتر شود.
نوریان در ادامه گفت: اجتماعی شدن یا جامعهپذیری مفهومی است که به توصیف و تبیین چگونگی رفتارهایی میپردازد که فرد بتواند خود را با فرهنگ جامعه سازگار کند. از این طریق شیوههای زندگی در جامعه را فرا میگیرد و هویت پیدا میکند و به عنوان عضوی از جامعه میآموزد خودش را با شرایط جدید وفق دهد و رفتارهایش را مطابق با انتظار جامعه تنظیم کند. در واقع جامعه برای بقای خود اعضایش را به شیوههای گوناگون آموزش میدهد تا آنان نمادها، الگوها، ارزشها و هنجارهای اجتماعی را درونیسازی کنند و در روابط متقابل خود به کار بگیرند.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: روند اجتماعی شدن به این مفهوم است که بین شخص و جامعه نه تنها تضاد و جدایی نیست بلکه مجازات مجرمان و بزهکاران نیز بخشی از روند اجتماعی شدن محسوب میشود یعنی آثار اجتماعی شدن با مجازاتها گسترش و دوام مییابد.
نوریان در ادامه گفت: یکی از مقاصد جامعهپذیری آموزش قواعد اساسی از آداب و عادات و رفتار روزمره گرفته تا انتقال دانش به افراد است؛ رفتار نامنظم و خلاف قاعده معمولاً از انگیزههای ناگهانی با محرکهای آنی و رفتارهای ناپخته بر میخیزد. معاون اجتماعی نیروی انتظامی با بیان اینکه جامعهای بسامان است که در آن حاکمیت نظم و قانون و رعایت حقوق اجتماعی و فردی افراد، یک ارزش تلقی شود و تخطی از آن ضدارزش باشد، اظهارکرد: باید در نظام آموزشهای اجتماعی تجدید نظر شود و شاهد یک باز تعریف جدی در نهادهای اجتماعی، آموزشی و رسانهای هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ کارکردی باشیم؛ چراکه در حال حاضر آمار جرائم و آسیبها همچنین رصد مطالعاتی رفتارها و باورها و نگرشها طی دو دهه اخیر حاکی از نقصان جدی در فرآیند نهادینهسازی ارزشهای دینی و هنجارهای اجتماعی در بین افراد جامعه است.
وی تأکید کرد: نباید انتظار داشت متولیان رسانه و آموزشهای اجتماعی و اعتقادی هم پای تغییرات و تحولات دهههای اخیر عمل نکند و پلیس با اقدام سلبی، این عقب ماندگی نهادهای اجتماعی و فرهنگی را که در حوزه جرائم، بزه و آسیبها به خوبی خود را نشان میدهد، جبران کند. به هیچ وجه چنین رویکرد و سیاستی را قبول نداشتهایم و در این حوزه مطالبات جدی از خانوادهها، دستگاههای آموزشی، رسانهها و نهادهای دینی داریم. وی ادامه داد: مطالبه ما از مجلس شورای اسلامی، دستگاههای نظارتی و دولتی که ۳۳نهاد و دستگاههایی که برای کار فرهنگی و آموزشی بودجه میگیرند و اعتبار دارند، این است که در قالب یک نقشه راه فرهنگی و سیاست واحد آموزشی و تربیتی، نسلی همسو با ارزشها و هنجارهای بومی پرورش دهند بهگونهای که احترام به نظم و قانون و حقوق افراد یک اصل خدشه ناپذیر برای یکایک افراد جامعه باشد. معاون اجتماعی ناجا همچنین خاطر نشان کرد: قطعاً در چنین شرایطی میتوان از پلیس انتظار برخورد سلبی با افراد نابهنجار و تعدی کنندگان به حقوق دیگران را داشت، اما قبل از آن همه باید نقش و سهم خود در حوزه تولید و حفظ امنیت را بهدرستی ایفا کنند.