کد خبر: 989935
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
یک نماینده پارلمان عراق درباره یک طرح برنامه‌ریزی شده بین‌المللی برای ایجاد فتنه جدید در این کشور هشدار داد. همزمان جریان معترضان تندرو اعلام کردند، در صورتی که مقامات ظرف یک هفته همه‌پرسی برای انتخاب نخست‌وزیر دولت جدید برگزار نکنند، اعتراضات را در سراسر این کشور تشدید خواهند کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، «مهدی تقی آمرلی» نماینده ائتلاف «الفتح» عراق از یک طرح اطلاعاتی بین‌المللی برای ایجاد فتنه جدید در این کشور با هدف ایجاد جنگ داخلی خبر داد و از ملت عراق و گروه‌های سیاسی خواست اقدامی جدی برای ناکام گذاشتن چنین طرح‌هایی انجام دهند. وی در گفتگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: چندین کشور متخاصم با عراق، تلاش می‌کنند این کشور را از شمال تا جنوب با جنگی داخلی درگیر کنند. همه بدون استثنا در یک تونل و گودال تاریکی افتاده‌اند و در سایه تداوم تنش‌ها عبور از این مسئله میسر نیست. این نماینده پارلمان عراق در ادامه بر ضرورت عبور از تمامی اختلافات در این مرحله دشوار و پاسخگویی به طرح‌های ابتکاری موجود برای وحدت مواضع، تأکید کرد و گفت که دستگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی و منطقه‌ای تلاش دارند با ایجاد هرج و مرج و آشوب در سراسر کشور، فتنه جدیدی در عراق به پا کنند. «عبدالامیر تعیبان» نماینده فراکسیون پارلمانی «صادقون» نیز پیش‌تر، امریکا و برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس را به تلاش برای تشدید بحران در عراق متهم و تأکید کرده بود: واشنگتن و ریاض به دنبال شعله‌ور کردن جنگ در استان‌های مرکزی و جنوبی این کشور هستند.

تهدید یک هفته فرصت
هماهنگ‌کننده اعتراضات استان ذی‌قار در جنوب عراق گفت، تحصن‌کنندگان این استان با سایر استان‌های مرکزی و جنوبی کشور و نیز میدان التحریر بغداد توافق کردند که برای پست نخست‌وزیری همه‌پرسی برگزار شود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، معن الجابری، افزود: میادین تحصن توافق کردند که به دولت، کمیسیون انتخابات و دستگاه قضایی عراق یک هفته فرصت دهند تا سازوکار برگزاری همه‌پرسی را اعلام کنند. الجابری ادامه داد: میادین تحصن نامزدی چهره‌های غیرجنجالی و غیرحزبی را که همسو با دستورات مرجعیت دینی نجف است و درباره این چهره‌ها اجماع ملی وجود دارد، برعهده خواهند گرفت و سپس برای طرح اسامی در همه‌پرسی، آن را به دولت ارائه خواهند کرد. مقدمه‌چینی برای برگزاری همه‌پرسی بسیار زمان‌بر است و این باعث می‌شود در حال حاضر گزینه‌ای بعید به نظر برسد، اما ظاهراً این درخواست برای اعمال فشار به گروه‌های سیاسی به منظور طرح جایگزین محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف عراق است که از حمایت مردمی برخوردار است.

همچنین کامل الجبوری، هماهنگ‌کننده تظاهرات استان دیالی گفت: رایزنی‌ها از شامگاه جمعه میان میادین تحصن در بغداد و سایر استان‌ها در مرکز و جنوب کشور انجام و روی برگزاری همه‌پرسی برای پایان دادن به بحران تعیین نخست‌وزیر توافق شد.

وی ادامه داد: اگر دولت و طرف‌های ذی‌ربط مطالبات معترضان را در نظر نگیرند، اعتراضات گسترده‌ای از سراسر استان‌ها به سمت منطقه سبز در بغداد راه افتاده و معترضان این منطقه را محاصره کرده و مقامات را مجبور خواهند کرد، دستورالعمل‌های معترضان را به عنوان منبع مشروع هرگونه روند سیاسی اجرایی کنند.

توافق جریان صدر و معترضان
معترضان میدان التحریر بغداد و ابو دعاء العیساوی، نماینده رهبر جریان صدر عراق در نشستی که تا ساعات اولیه بامداد روز شنبه ادامه داشت، درباره برخی مسائل توافق کردند.

العیساوی در این نشست تعهد داد کلاه‌آبی‌ها (نیرو‌های وابسته به جریان صدر عراق) از میادین اعتراض عقب‌نشینی کرده و مسئولیت برقراری امنیت را به نیرو‌های امنیتی عراق بسپارند.

نماینده رهبر جریان صدر عراق در ادامه بر تعهد خود به امکان بازگشت تظاهرکنندگان به رستوران ترکیه‌ای مشرف به میدان التحریر و پل الجمهوریه که پایگاه و نماد معترضان بغداد است، تأکید کرد.

همچنین به تظاهرکنندگان اطلاع داده شد که در صورت ادامه مخالفت تظاهرکنندگان با محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف، ائتلاف سائرون وابسته به جریان صدر، امکان سلب رأی اعتماد از علاوی را در پارلمان بررسی می‌کند. از سوی دیگر یک رسانه قطری مدعی شد: رهبر جریان صدر عراق بعد از دیدار محمد علاوی با معترضان می‌خواهد حمایت از نخست‌وزیر مکلف را متوقف کند. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه العربی‌الجدید، یک منبع سیاسی آگاه اعلام کرد: مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق که اخیراً از محمد توفیق علاوی، نخست‌وزیر مکلف حمایت کرد، بعد از دیدار وی با تعدادی از معترضان و فعالان مخالف عراقی قصد دارد دست از حمایت از علاوی بردارد. وی افزود: علاوی قصد دارد فوراً با تیم خاصی از جمله سه تن از استادان دانشگاه عراقی که یکی از آن‌ها پژوهشگر مرکز پژوهش‌های خاورمیانه انگلیس است برای نشست با تعدادی از معترضان و فعالان اقدام کند تا به راه‌حل‌هایی دست یابد که همه را راضی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار