کد خبر: 989527
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱
مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی ایران جدیدترین ارزیابی خود را از وضعیت محیط کسب‌وکار ایران در پاییز سال ۱۳۹۸ منتشر کرد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «ایسنا»، براساس اطلاعات ارائه‌شده در این گزارش در پایین امسال شاخص محیط کسب‌وکار کشور به ۰۳ /۶ رسیده که بهبودی نسبی نسبت به پاییز ۱۳۹۷ و تابستان سال ۱۳۹۸ را نشان می‌دهد. در این شاخص هرچه عدد به سمت ۱۰ حرکت کند، وضعیت محیط کسب‌وکار بدتر شده و هرچه پایین‌تر باشد فضا برای فعالیت اقتصادی بهبود یافته‌است.

بررسی‌های انجام شده در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۶ با شاخص ۷۸/ ۵ بهترین محیط کسب‌وکار برای فعالان اقتصادی را فراهم کرده ولی در سال ۱۳۹۷ با توجه به تلاطم‌های اقتصادی رخ داده این عدد به ۳۳/ ۶ افزایش یافته‌است.

بررسی‌های اتاق بازرگانی ایران در پاییز سال قبل نیز نشان از آن داشت که این شاخص به ۴۹/ ۶ افزایش یافته، اما در سه فصل گذشته از سال ۱۳۹۸ بهبودی نسبی در عملکرد این شاخص رخ داده تا جایی که این عدد در تابستان امسال به ۰۷ /۶ و در پاییز امسال به ۰۳/ ۶ رسید.

در بررسی مؤلفه‌های اصلی تأثیرگذار در این شاخص، غیرقابل پیش‌بینی‌بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین، مقررات و روش‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار و دشواری تأمین مالی از بانک‌ها، جزو نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار بوده‌اند. همچنین سه مؤلفه محدودیت دسترسی به آب، محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی و نحوه‌ی استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار و ارائه خدمات و محصول مناسب‌ترین مؤلفه‌های کسب‌وکار در ایران بوده‌اند.

اتاق بازرگانی ایران همچنین وضعیت محیط کسب‌وکار در استان‌های مختلف را نیز بررسی کرده که در میان آن‌ها چهارمحال و بختیاری، تهران و البرز دارای بدترین وضعیت و آذربایجان غربی، گیلان و زنجان بهترین وضعیت را داشته‌اند.

در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشاورزی با ۸۰/۵ بهترین فضا را ایجاد کرده و پس از آن صنعت با ۰۲/ ۶ و خدمات با ۰۶/ ۶ در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در این مدت وضعیت حوزه کشاورزی بهبود یافته، حوزه صنعت تقریباً ثابت‌مانده و شرایط در حوزه خدمات افت داشته‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار