کد خبر: 989330
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سامانه پیام‌رسان بخش کشاورزی در سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی راه‌اندازی می‌شود؛ این سامانه به کشاورزان کمک می‌کند تا کشت مورد‌نظر خود را بر اساس داده‌های موجود انتخاب کنند.
به گزارش تسنیم، رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری با تأکید بر نیاز بخش کشاورزی به ارقام متنوع گفت: کل ارقامی که سازمان تحقیقات تا سال ۹۲ هزینه کرده بود ۱۱ رقم است که این تعداد امروز به ۶۱ رقم رسیده و شش برابر شده است.

معاون وزیر جهاد‌کشاورزی ادامه داد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ۲۰۰ یافته پژوهشی را در هر سال معرفی می‌کند تا از این نقاط برای تولید استفاده شود. همچنین ۵۰ قرار دانش فنی با بخش خصوصی در سال منعقد می‌شود. ۵۰ قرار دانش فنی در سال با بخش خصوصی منعقد می‌شود که این امر منجر شده رشد شرکت‌های دانش‌بنیان سه برابر شود. خابازی تأکید کرد که در حال حاضر ۸۰ شرکت توسط سازمان مؤسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی راه‌اندازی شده و ۷۳۰ شرکت با حمایت این سازمان ایجاد شده است. معاون وزیر جهاد‌کشاورزی با اشاره به تولیدات محصولات فناوری سازمان تحقیقات، توسعه محصولات فناورانه این سازمان گفت: ۹۵ درصد از واکسن دامی، ۲۵ درصد واکسن طیور و ۸۵ درصد واکسن‌های انسانی توسط این بخش در کشور تولید می‌شود. حجم این تولیدات در مقایسه با سال ۹۵، ۴۵ درصد رشد داشته و در فاصله زمانی ۹۲ تا ۹۷، ۱۶۰ میلیون دز واکسن انسانی در شرایط تحریم تولید شده است. وی در ارتباط با طرح تولید علوفه از محل منابع داخلی گفت: این طرح در حال حاضر به معاونت زراعت وزارت جهاد‌کشاورزی رفته است و محصولاتی مانند چغندر قند، خارشتر و دیگر محصولات به عنوان علوفه برای بخش دامپروری مورد استفاده قرار گیرد.

تغییر فرمولاسیون گندم برای جایگزینی کنجاله سویا و دانه ذرت
رئیس مؤسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: علاوه بر خارشتر و چغندر علوفه‌ای محصولات دیگری نیز مورد توجه است، به‌طوری‌که می‌توان با تغییر فورمولاسیون گندم سالانه از ورود یک و نیم تن ذرت و کنجاله سویا جلوگیری کرد.
خابازی افزود: کشاورزان، اما بر‌اساس قیمت محصول و در واقع اقتصاد کشاورزی نوع کشت را انتخاب می‌کنند؛ نرخ خرید تضمینی پایین باعث می‌شود که کشاورزان تولیدات خود را به سمت تولید بیشتر گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی ببرند که قیمت بالاتری در بازار دارند و این امر منجر به بر هم خوردن روند عرضه و تقاضا خواهد شد. وی با بیان اینکه سیستم یکپارچه اطلاعات کشت در دستور کار قرار گرفته است، گفت: بر این اساس سامانه پیام‌رسان بخش کشاورزی توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی آماده شده است که این امر اطلاعات دقیق‌تری به کشاورزان برای انتخاب نوع محصول ارائه می‌دهد. این مقام مسئول گفت: سطح زیرکشت مناطق مختلف کشور بر‌اساس تصاویر ماهواره‌ای به سیستم یکپارچه اطلاعات یا همان رصدخانه بخش کشاورزی ارائه می‌دهد قابل ارزیابی است و می‌تواند اعلام کند که چه محصولاتی در چه مناطقی کاشته شده است و در نتیجه چقدر تولید انجام می‌شود. نتایج این امر توسط پیامرسان سیستم یکپارچه اطلاعات و دانش بخش کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
وی گفت: در سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ سامانه پیامرسان بخش کشاورزی فعالیت خود را آغاز می‌کند که در فاز اول آن میزان تولید کل محصولات کشاورزی در کل کشور اعلام خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار