کد خبر: 989165
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۳
واکنش انجمن شعر بسیج هنرمندان به یک اتفاق
انجمن شعر بسیج هنرمندان به اتفاق اهدای جایزه در جشنواره شعر فجر به یکی از شاعران هتاک به مقدسات واکنش نشان داد. در بیانیه این انجمن آمده است:
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: شعر انقلاب، نبض تپنده و طوفانی ادبیات ایران اسلامی است که با افق‌هایی روشن و زلال، جان‌های آگاه را سیراب می‌کند. شعری که از آغازین روز‌های انقلاب با رویش‌های مبارکی همراه بود. شعری با مردم و برای مردم. آکنده از اشک‌ها و لبخندها، غم‌ها و شادی‌ها. شعری مردم‌دار و انقلابی و تریبون شعر فجر همانگونه که از نامش برمی‌آید متعلق به آنهاست که دل در گرو همین انقلاب دارند و درد‌ها و شادی‌های مردم این انقلاب را درد‌ها و شادی‌های خود می‌دانند. شاعرانی از جنس همین مردم و همین انقلاب.
متأسفانه سال‌هاست که این تریبون دیگر صدای مردم و انقلاب نیست و امسال در آغازین روز‌های دهه فجر شاهد رقم خوردن اتفاقی تأسف‌بار و خبری رقت‌انگیز از این جشنواره که هر ساله توسط بنیاد ادبیات داستانی برگزار می‌شود هستیم.

حضور برخی نام‌ها و چهره‌ها که قرار است جایزه این جشنواره را از آن خود کنند، دل شاعران را به درد آورده است. چرا باید جایزه شعر فجر به افرادی تقدیم شود که انقلاب را در شعرهایشان دودستی به دشمن پیشکش می‌کنند. آن‌ها که نه خاک و وطن را می‌شناسند و نه آرمان و عقیده را. چگونه شخصی که قبیح‌ترین توهین‌ها به ائمه معصومین و سردار دل‌ها را از او در این اواخر شاهد بودیم، باید جایزه شعر فجر را از تریبون نظام دریافت کند و به ریش انقلاب بخندد.
مسئولان فرهنگی چگونه جواب خون شهدا را خواهید داد؟ آن‌ها از جان شیرین خود گذشتند تا انقلاب زنده بماند و شما اینک چوب حراج زده‌اید به فرهنگ و هنر این انقلاب و این نظام.

به کجا چنین شتابان؟ شما را چه پیش آمده است که چنین در زمین دشمن بازی می‌کنید؟
مگر نه اینکه بار‌ها و بار‌ها مقام معظم رهبری در دیدار هر ساله خود با شاعران، نقشه راه را تعیین کرده‌اند و در یکی از همین دیدار‌ها فرموده‌اند: «این شعر می‌شود پرچم هویت و هویت برای یک ملّت خیلی مهم است عزیزان من؛ ملّتی که هویت خودش را گم کرده باشد، خیلی راحت در مشت بیگانگان آب می‌شود و از بین می‌رود.» و در بخشی دیگر از سخنانشان فرموده‌اند: «از اول انقلاب، تلاش‌هایی برای جهت دادن به شعر در مسیر اهدافی غیر از اهداف انقلاب وجود داشت و این تلاش‌ها همچنان وجود دارد.»

به‌راستی این بی‌توجهی و غفلت‌ها از کجا نشئت می‌گیرد و با چه هدف و غرضی دنبال می‌شود جز استحاله فرهنگ و ادب اسلامی و انقلابی. چرا بنیاد ادبیات داستانی که بودجه‌های کلان ادبی کشور را در برگزاری جشنواره‌ها و ساماندهی انجمن‌های ادبی کشور در دست دارد در سال‌های اخیر، حرکت‌های ضدفرهنگی و هنجارشکنانه متعددی را رقم زده است؟ آیا وقت آن نرسیده است که وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگرشی جدید به حوزه شعر و ادب و راهبرد‌های بنیاد ادبیات داستانی، تجدید نظری جدی و بهنگام در این مورد داشته باشد؟ چه کسانی در این بنیاد، خود را متولی شعر و ادب کشور می‌دانند و بر اساس چه ملاک‌ها و معیار‌ها و بر اساس کدام سلایق انتخاب شده‌اند؟

تریبون جشنواره ملی شعر فجر، تریبون این ملت و این نظام است و پس از ترور ناجوانمردانه سردار دل‌ها توسط استکبار جهانی به جای آنکه آوای شعر مقاومت و پایداری و بیداری را فریاد کند، کسانی را معرفی می‌کند که از توهین به این شهید عزیز و نظام و انقلاب هیچ دریغ نکردند و پس از اعتراض گسترده و شدید شاعران انقلاب، این بنیاد به جای عذرخواهی و حذف فرد مورد نظر، به حذف بخش شعر جوان اقدام نمود که تمام این موارد خود به این مسئله بیشتر دامن خواهد زد.
هتاکان به نظام هیچ حقی از تریبون این انقلاب ندارند. این فریاد، فریاد مطالبه مردم و هنرمندان و شاعران متعهد و دغدغه‌مند این سرزمین است و شایسته است که مسئولان امر هرچه سریع‌تر به مطالبه شاعران رسیدگی کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار