کد خبر: 989164
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰
‌نمی‌دانم نوجوانان امروزی درباره جنگی که پشت سر گذاشتیم چه تصوری دارند و ممکن است چه برداشت‌های اشتباهی مثل من از جنگ داشته باشند. آیا مثل من خیال می‌کنند جنگ فقط پشت خاکریز‌ها بوده یا حتی فکر می‌کنند فقط مردم خوزستان و جنوب کشور درگیر جنگ بودند.
سیده‌زهرا محمدی
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: از بچگی تا نوجوانی خیال می‌کردم جنگ همیشه پشت خاکریز‌ها بوده و هیچ‌وقت با آدم‌های این طرف خط کاری نداشته. تصورم از جنگ این بود که دو طرف جنگ با هم قرارداد بسته‌اند فقط در یک محدوده که از قبل مشخص کرده‌اند با هم بجنگند. بیشتر این تصورم هم برمی‌گشت به فیلم‌های جنگی که آن زمان از تلویزیون پخش می‌شد. همه این فیلم‌ها در حال عملیات و جنگ بودند. هیچ‌کس از روز‌های اول جنگ برایمان چیزی نگفت و اصلاً برایمان نگفتند که چطور شد که جنگ شد.

من از فیلم‌ها برداشتم این بود که نیرو‌های دو کشور شال و کلاه کردند و یک جایی خیلی دور در حال جنگیدن با هم هستند. یا حتی یک وقت‌هایی مامان وسط خاطره تعریف‌کردنش می‌گفت: همان سالی که شیراز را بمباران کردند. بچه که بودم اولین سؤالی که داشتم این بود مگر جنگ تا شیراز هم آمد؟ دروغ چرا؟ در عوالم بچگی خیال می‌کردم مادرم توهم جنگ را زده؛ وگرنه شیراز را چه به جنگ و بمباران. به همین دلیل برای من جنگ پشت همان خاکریز‌ها بود و هیچ تصوری از آدم‌هایی که درگیر جنگ بودند نداشتم تا اینکه کتاب «دا» را خواندم. از آنجا بود که فهمیدم جنگ و جغرافیایش و آدم‌هایی که درگیر جنگ بودند خیلی گسترده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردم.

نمی‌دانم نوجوانان امروزی درباره جنگی که پشت سر گذاشتیم چه تصوری دارند و ممکن است چه برداشت‌های اشتباهی مثل من از جنگ داشته باشند. آیا مثل من خیال می‌کنند جنگ فقط پشت خاکریز‌ها بوده یا حتی فکر می‌کنند فقط مردم خوزستان و جنوب کشور درگیر جنگ بودند. تولیدکنندگان آثار دفاع مقدس چقدر در روشن‌سازی سؤالات ذهنی احتمالی نسل جدید موفق بوده‌اند؟ آیا در تمام این سال‌هایی که از جنگ گذشته توانسته‌اند تمام ابعاد و پیامد‌های ناشی از جنگ را نشان دهند؟

کتاب تفنگ بادی، قرار است از اتفاقات و روز‌های جنگ در شهر اراک بگوید. این را می‌شود از همان صفحه تقدیمی اول کتاب فهمید: «تقدیم به بچه‌های جنگ شهر اراک.» همین جمله تقدیمی می‌تواند برای نوجوان کلی نتیجه و برداشت از بخشی از تاریخ و اتفاقاتی که کشورشان پشت سر گذاشته داشته باشد.

تفنگ بادی را محسن محمدی با همکاری انتشارات شهرستان ادب در ۷۲ صفحه به نگارش درآورده است. کتاب برای رده سنی نوجوان حجم مناسبی دارد. از ویژگی‌های نثر محمدی سادگی و کوتاهی در جمله‌هاست. اولین درسی که باید یک نویسنده از استاد بزرگ زبان فارسی، سعدی، بیاموزد همین کوتاهی جمله‌هاست. محمدی در این اثر به‌خوبی نشان داده که شاگرد خلفی برای استادش بوده و درسش را خوب آموخته. همین جمله‌های کوتاه و بدون پیچیدگی کتاب، خواندن آن را برای نوجوان آسان می‌کند و سرعت خواندنش را افزایش می‌دهد. کتاب داستان نرمی دارد. به همان نرمی که تو را با خودش تا انتهای کتاب می‌کشاند، قصه‌اش بعد از تمام کردن داستان از ذهنت بیرون می‌رود.

محمدی در کتابش حکایت چند پسر نوجوان را روایت می‌کند که مانند هر گروه پسر‌ها در هر دوره‌ای از تاریخ در حال رقابت و کل‌کل با هم هستند. رقابت بین پسر‌ها برای از بین‌بردن هواپیمای عراقی موضوع اصلی داستان است. آقای محمدی خوب از پس داستان برآمده؛ اما اگر نویسنده بیشتر به حال‌وهوای شهر اراک در زمان جنگ می‌پرداخت و برای فضاسازی داستانش از موقعیت شهرش بیشتر استفاده می‌کرد، داستان می‌توانست به یک داستان بومی جذاب تبدیل شود. ما فقط از همان صفحه اول تقدیمی کتاب حدس می‌زنیم که شاید این اتفاق‌ها در شهر اراک اتفاق افتاده باشد؛ چراکه اگر همان صفحه تقدیمی اول کتاب را برداریم خواننده اصلاً متوجه این نمی‌شود که داستان در شهر اراک یا حتی در شهر دیگری رخ داده.

اگر به شما بگویند کدام کتابی شما را یاد تهران می‌اندازد، یاد چه کتابی می‌افتید؟ یا حتی اگر بگوییم با کدام کتاب در شهر شیراز می‌توانستید نفس بکشید چه کتابی را به خاطر می‌آورید؟ اگر به این دو سؤال جواب داده باشید معلوم می‌شود نویسنده‌های کتاب‌ها در ماندگار کردن شهرشان در ذهن مخاطب خوب عمل کرده‌اند. شاید اگر آقای نویسنده کمی حوصله به‌خرج می‌داد می‌توانست اراک را هم در ذهن مخاطب نوجوانش ماندگار کند. اگر بخواهم در چند جمله تفنگ بادی را توصیف کنم می‌شود اینکه: کتابی درون‌گرا و خجالتی که هرچند حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، ولی نتوانست بر خجالتی بودنش غلبه کند و تمام ویژگی‌های مثبتش را تمام‌قد فریاد بزند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار