کد خبر: 988234
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۱
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن رفته و بعد از ملاقات او با رئیس‌جمهور امریکا، ترامپ طرح موسوم به معامله قرن را رونمایی خواهد کرد؛ طرحی که نتانیاهو آن را رخدادی «تاریخی» و «فرصتی تکرار نشدنی» برای اسرائیل خوانده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که موج مخالفت‌ها با رونمایی از معامله قرن، در سرزمین‌های اشغالی و فراتر از آن در حال تشدید شدن است، نتانیاهو موضع وزیر خارجه امارات درباره هولوکاست را ستوده و آن را نشانه تحولی مهم در موضع جهان عرب می‌داند.

ارتش رژیم صهیونیستی در آستانه رونمایی از معامله قرن به حالت آماده‌باش درآمده و ناوگروه امریکایی یو‌اس‌اس باتان هم با ۲ هزار و ۴۰۰ تفنگدار دریایی ارتش امریکا در حال استقرار در خاورمیانه است تا با هرگونه درگیری احتمالی و تنش بعد از رونمایی از معامله قرن مقابله کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز به واشنگتن رفت، امروز با دونالد ترامپ ملاقات می‌کند و فردا هم ترامپ قرار است طرح موسوم به معامله قرن را بعد از چند ماه کش‌وقوس رونمایی کند. نتانیاهو قبل از ترک تل‌آویو در فرودگاه بن‌گورین گفت: «به واشنگتن می‌روم تا درباره طرح امریکا که فکر می‌کنم موجب پیشرفت اسرائیل خواهد شد، بشنوم. به دفعات با رئیس‌جمهور [دونالد]ترامپ درباره منافع و امنیت‌مان صحبت کرده‌ام. فردا با رئیس‌جمهور ترامپ دیدار خواهم داشت و روز سه شنبه نیز تاریخ ساز خواهد بود.» نتانیاهو همچنین گفته است: «در کاخ سفید با گوش‌های شنونده به این نیاز‌ها مواجه شدم. طرح «صلح» خاورمیانه که دولت امریکا به زودی آن را منتشر خواهد کرد، یک طرح «تاریخی» است. برای اولین بار در تاریخ چنین فرصتی برای‌مان وجود دارد و نباید آن را از دست بدهیم. ما امروز در کاخ سفید «بزرگ‌ترین دوست اسرائیل» را داریم و به همین دلیل امروز فرصت بزرگی است.»

نتانیاهو: این تغییر موضع عرب‌ها است
چند روز قبل، محمد بن عبدالکریم العیسی، وزیر اسبق دادگستری عربستان سعودی و یک هیئت همراه او با حضور در اردوگاه آشویتس در لهستان، در بنای یادبود هولوکاست نماز خواندند. وی این اقدام خود را مقدس خواند و دیروز هم عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات در توئیتر نوشت: «در سالروز هولوکاست ما بر حمایت از انسانیت و مخالفت با نژادپرستی، انزجار و تندروی تأکید می‌کنیم و یاد کسانی را که طی این واقعه کشته شدند گرامی می‌داریم تا این جنایت‌های ضد بشری دیگر تکرار نشود.» این‌ها تکه‌هایی از یک پازل به هم پیوسته بود که موقعیت مناسبی برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی فراهم کرد تا در آستانه سفرش به واشنگتن توئیت بن‌زاید را «تحول مهمی در موضع جهان عرب نسبت به هولوکاست» و همچنین «دلیل جدیدی بر تغییر موضع اعراب در قبال اسرائیل» بخواند. نتانیاهو توئیت کرده است: «من از اظهارات مهم عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات که یاد قربانیان هولوکاست را گرامی داشت و خواهان مقابله با نژادپرستی، انزجار و تندروی شد، قدردانی می‌کنم.» دیروز همچنین منابع عبری اعلام کردند که «اریه درعی» وزیر امور داخلی اسرائیل، با امضای دستورالعملی اجازه سفر شهروندان این رژیم را به عربستان صادر کرده است. بر اساس این دستورالعمل کسانی که گذرنامه رژیم صهیونیستی دارند از این پس می‌توانند در چارچوب پروسه اداری و کسب موافقت دستگاه‌های امنیتی، وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و هیئت‌های دیگر ذی‌ربط به عربستان سعودی سفر کنند.

تقویت مقاومت مقابل خط سازش
در سرزمین‌های اشغالی اما، موضع‌گیری‌ها به شیوه‌ای متفاوت در حال بروز و ظهور کردن است. در حالی که منابع اسرائیلی می‌گویند حضور نظامیان اسرائیل در یهودیه و سامریه در اطراف محل‌های اجتماع یهودیان برای جلوگیری از احتمال واکنش‌ها به طرح موسوم به «معامله قرن» به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و پایگاه اسرائیلی دبکا فایل هم نوشته که ناو گروه یو‌اس‌اس‌باتان همراه دو فروند کشتی جنگی وارد دریای سرخ شده، رون بن یشای، تحلیلگر نظامی اسرائیلی در مقاله‌ای در روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشته که هر اقدام سیاسی یکجانبه از سوی اسرائیل، اوضاع را بدتر و متشنج‌تر خواهد کرد: «رونمایی از معامله قرن ممکن است به تشدید تنش و درگیری‌ها در کرانه باختری، نوار غزه و اردن منجر شود»، پیش‌بینی که عبدالباری عطوان، نویسنده روزنامه رأی‌الیوم نیز، البته با روایتی متفاوت آن را تأیید می‌کند: «همان طور که توافقات کمپ دیوید نتوانست مسئله فلسطین را ناکام گذارد و توافق اسلو با موشک‌هایی روبه‌رو شد که بیش از ۳ میلیون شهرک‌نشین را به پناهگاه‌ها فرستاد و موازنه وحشت بی‌سابقه‌ای ایجاد کرد و معامله قرن هم دیر یا زود عرب‌ها و مسلمانان را در دفاع از مسئله عادلانه فلسطین متحد خواهد کرد، زیرا اسرائیلی‌ها و حامی آن‌ها ترامپ همه فرصت‌های سازش را نابود کردند» عطوان فراتر پیش‌بینی کرده که طرح ترامپ، جبهه مقاومت را در میان فلسطینیان تقویت خواهد کرد: «این طرح هرگز اجرا نخواهد شد و بالعکس فروپاشی تشکیلات خودگردان و توافق اسلو و تحکیم جبهه مقاومت را رقم می‌زند.» موضع گروه‌های فلسطینی هم نشان‌دهنده شکل‌گیری چنین روندی است. فوزی برهوم، سخنگوی حماس دیروز گفت: «سازوکار معامله قرن، نفی موجودیت فلسطین، تغییر هویت قدس اشغالی و قطع رابطه امت اسلامی با مسجدالاقصی است.»‌برهوم تصریح کرد: آماده‌ایم که این معادله را بشکنیم و مرحله‌ای جدید از مقاومت انقلابی علیه دشمن متجاوز را آغاز کنیم. «شیخ نافذ عزام» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با تأکید بر اینکه طرح «معامله قرن» عملی نخواهد شد، افزود: «تصور اینکه سرنوشت قدس به گروهی غیر از مسلمان‌ها واگذار شود، توهمی بیش نیست.» عزام همچنین وعده داد، به زودی همه معادله‌ها به سود ملت فلسطین تغییر خواهد کرد. این رهبر جهاد اسلامی افزود‌: با وجود اختلاف فاحشی که در معادلات قدرت با دشمنان داریم، ما تسلیم نشده و به طور حتم معادلات قدرت را تغییر خواهیم داد.

او با اشاره با سازشکاری رژیم‌های عربی گفت‌: برخی از عرب‌ها می‌خواهند قطب‌نمای ما را از دشمن حقیقی و واقعی منحرف کرده و آن را به سوی دشمنان فرضی تغییر دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار