کد خبر: 987458
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
علیرضا دهقانی گفت: چندی پیش، در بازی فینال مسابقات فستیوال جهانی گراپلینگ آذربایجان به خاطر آسیب دیدگی با آنکه سه بر هیچ از حریف جلو بودم بازی را واگذار کردم.
سرویس ورزشی جوان آنلاین: رضا دهقانی ورزشکاری که از سنین پایین به سراغ کشتی فرنگی می‌رود و مدال‌های مختلف کشوری و بین المللی در این رشته کسب می‌کند. در حالیکه ۱۲ سال بیشتر ندارد پدرش را از دست می‌دهد، و علیرغم اینکه مشکلات بسیاری در مسیر زندگی دارد، اما ورزش حرفه‌ای را رها نمی‌کند تا اینکه در ادامه راه به سمت ورزش‌های رزمی سوق پیدا می‌کند. گفتگوی اختصاصی سورپرس را در ادامه با این ملی پوش خوش اخلاق و ارزنده می‌خوانید:
 
کشتی‌گیری که سر از قهرمانی گراپلینگ درآورد
خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید؟
رضا دهقانی متولد ۱۳۶۸ در شهر دورود از استان لرستان که از سال ۱۳۷۸ به صورت حرفه‌ای ورزش خود را در رشته کشتی فرنگی آغاز کردم او در همان سال که ۱۰ سال بیشتر نداشتم در وزن ۳۲کیلو قهرمان کشور شدم.

کی وارد تیم ملی شدید؟
یک سال بعد. بعد از چندین دوره قهرمانی استان لرستان در سال ۷۹ وارد تیم ملی نوجوانان شدم.

گویا در دوره نوجوانی پدرتان را از دست می‌دهید؟
پدرم نظامی بود خیلی کشتی دوست داشت و همیشه پیگیر کارم بود زمانی که فوت کرد من در مسابقه بودم. سال ۸۰ به مناسبت دهه فجر جام معتبری در شهرستان نیشکر هفت تپه در استان خوزستان برگزار شد که مقام اول را کسب کردم. وقتی به شهرستانمان برگشتم پدرم یک روز بود که فوت کرده بود. برادر بزرگم به مربی‌مان زنگ زده بود و موضوع را اطلاع داده بود و از او خواسته بود که خانه‌مان نیایند و اول شهر منتظر باشند که برادرم به استقبال ما بیاید. بین راه برادرم جریان مرگ پدر را گفت. پدرم در سن ۵۱ سالگی و یکدفعه براثر سکته مغزی به رحمت خدا رفت و مادرم بار مسئولیت زندگی ما را به دوش کشید و ما همه مدیون زحمات مادرم هستیم.

چه شد سر از گراپلینک در آوردید؟
پدرم مشوق من بود. مرگ پدرم برای من که فقط ۱۲ سال داشتم خیلی سخت بود، اما این موضوع باعث نشد که ورزش را ترک کنم ادامه دادم. قهرمانی در تمام رده‌های سنی نونهالان و نوجوانان و جوانان استان لرستان و حضور در اردو‌های تیم ملی قسمتی از فعالیت هایم در زمینه کشتی است. بنده تا سال ۹۰ کشتی فرنگی را زیر نظر مربیان خسرو یار احمدی در استان لرستان و در سال ۹۰-۹۵ به همت ناصر نوربخش در استان تهران ادامه دادم. اکنون در کنار کشتی فرنگی کشتی گراپلینگ هم کار می‌کنم.

در خصوص گراپلینک توضیح می‌دهید؟
گراپلینگ شامل ادغام تکنیک‌های مورد استفاده در بسیاری از رشته‌ها، سبک‌ها و هنر‌های رزمی است که به عنوان ورزش رزمی و دفاع از خود شناخته می‌شود و علاقه‌مندان زیادی هم در سال‌های اخیر پیدا کرده است. گراپلینگ عموماً شامل ضربه زدن یا استفاده از سلاح نمی‌شود، با این حال، برخی از سبک‌های مبارزه یا هنر‌های رزمی به‌طور یه خصوصی با تاکتیک‌هایی شناخته می‌شوند که در آن‌ها ضربه زدن و استفاده از سلاح در کنارگراپلینگ یا به صورت ترکیبی با آن به کار می‌رود.

اخیرا هم در مسابقات گراپلینگ و جوجیتسو باکو روی سکو رفتید.
بله. در مسابقات فستیوال جهانی آذربایجان قبل از فینال ۲ تن از ملی پوشان قدر و سختکوش میزبان یعنی آذربایجان رامغلوب کردم، اما متاسفانه در فینال مسابقات به دلیل آسیب دیدگی بازی را واگذار کردم و نایب قهرمان این دوره از مسابقات شدم.
از عناوین و افتخاراتی که به دست آوردید بگویید؟
پس از کشتی فرنگی و قهرمانی در رده‌های مختلف سنی در چند سال گذشته در گراپلینگ خوشبختانه به لطف خدا و تلاش‌های زیاد همیشه روی سکو رفتم. سال ۲۰۱۸ در مسابقات سوپر لیگ کشور گرجستان مدال نقره کسب کردم. سال ۲۰۱۸ در مسابقات بین المللی گراپلینگ کشور آذربایجان مدال طلا بدست آوردم. سال ۲۰۱۹ در مسابقات تورنمنت بین المللی جوجیتسو جام ریاست جمهوری آذربایجان مدال طلا کسب کردم؛ و در سال ۲۰۱۹ در مسابقات فستیوال جهانی که باز در آذربایجان برگزار شد به خاطر آسیب دیدگی با آنکه سه هیچ جلو بودم بازی را واگذار کردم و به مقام نائب قهرمانی رسیدم.

زندگی شخصی تان مانعی برای ورزش نیست؟
نه، در کنار ورزش و کار تشکیل خانواده دادم و اکنون صاحب پسری به نام آرین هستم با آنکه آرین چهارسال دارد، اما مشتاق به کشتی گرفتن است می‌دانم دوست دارد راه من را ادامه دهد به همین خاطر گاهی وقت‌ها او را با خودم به باشگاه می‌برم و یکی از آرزوهام آن است که روزی آرین قهرمان المپیک در رشته کشتی فرنگی شود.

حرف پایانی؟
یک ورزشکار در مسیر زندگی شخصی و حرفه‌ای خود راه طولانی را باید طی می‌کند تا به نتیجه مطلوب و دلخواه خود برسد، همچنین با مشکلات و سختی‌های دشوار نیز باید دست و پنجه نرم کند که زحمات چندین ساله‌اش به راحتی از دست نرود. خواسته من این است که انشاا… روزی برسد که مسئولین ورزشی به قهرمانان کشورمان بهای بیشتری بدهند و هیچ ورزشکاری دغدغه‌ای به جز ورزش کردن نداشته باشد. قدردان زحمات همه کسانی که در مسیر رشد و پیشرفت من تاثیر گذار بوده‌اند دارم و از شما هم تشکر می‌کنم که ترتیب این گفتگو را با بنده فراهم کردید.
منبع: سورپرس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار