کد خبر: 987360
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۰
گزارش‌هایی از وجود عناصر نفوذی و خرابکار در میان معترضان لبنانی در فضای متشنج میان ایران و امریکا این ارزیابی را تقویت کرده است که بازیگردانان این تحولات به منظور فلج کردن بازوی مقاومت تحت رهبری ایران، می‌کوشند افکار عمومی و عرصه سیاسی لبنان را به تحولات داخلی این کشور مشغول کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در روز‌های اخیر پس از یک دوره آرامش نسبی، لبنان بار دیگر ناآرام شد و برخی از تظاهرات‌کنندگان اموال عمومی و برخی مراکز و مؤسسات عمومی را تخریب کردند. یک شنبه شب معترضان و نیرو‌های امنیتی در اطراف ساختمان پارلمان در بیروت با هم درگیر شدند و پس از پنج ساعت درگیری و استفاده نیرو‌های امنیتی از گاز اشک‌آور، ماشین‌های آب‌پاش و گلوله‌های پلاستیکی که ۱۴۵ زخمی بر جای گذاشت، تظاهرات‌کنندگان ناچار به عقب‌نشینی از محل درگیری شدند.

وجود نفوذی‌ها در میان معترضان
شیوه عملکرد گروه‌هایی از معترضان از جمله غارت مغازه‌ها و مراکز تجاری باعث شد فضای اعتراضی به جو امنیتی تبدیل شود. نیرو‌های امنیتی به مدت چهار ساعت در وضعیت تدافعی قرار داشتند و طی این مدت حملات گروهی از معترضان در مقابل ورودی اصلی پارلمان در خیابان «بلدیه» را دفع کردند. پلیس ضد شورش هم به محل تجمع معترضان در مسیر منتهی به مقر پارلمان در میدان «الشهدا» بیروت اعزام شد و در نهایت درگیری‌هایی میان این نیرو‌ها و معترضان شکل گرفت که منجر به مجروح شدن شمار زیادی از دو طرف شد. شورای امنیت لبنان روز دو شنبه در جلسه‌ای که به ریاست میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور برگزار شد، ضمن تأکید بر تأمین امنیت و تضمین سلامت معترضان، از همه نیرو‌های نظامی لبنان خواست از تخریب اموال عمومی به دست افراد نفوذی جلوگیری کنند. فرماندهان حاضر در جلسه شورای امنیت لبنان گزارش کردند که عده‌ای خرابکار در میان معترضان و تظاهرات‌کنندگان نفوذ کرده‌اند که دست به اعمال تخریبی علیه مراکز دولتی می‌زنند و به نیرو‌های نظامی و انتظامی حمله می‌کنند. در این جلسه، رئیس‌جمهور لبنان خواستار هماهنگی بیشتر میان نظامیان و نیز میان آنان با دادگستری و قوه قضائیه لبنان شد. از دیگر نکات حائز اهمیت در تحولات روز یک شنبه می‌توان به وجود یک روزنامه‌نگار در میان بازداشتی‌ها اشاره کرد. بنابر اعلام نیرو‌های امنیتی لبنان، وی صحنه‌هایی از تظاهرات بیروت را برای روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش کرده بود. در تأیید اطلاعات نیرو‌های امنیتی، روزنامه القدس‌العربی اعلام کرد که سایت اینترنتی هاآرتص، صحنه‌های مستقیمی از درگیری‌ها در اطراف پارلمان لبنان میان تظاهرات‌کنندگان و نیرو‌های امنیتی را پخش کرده بود.

رجزخوانی صهیونیست‌ها در سایه اغتشاش
در سایه جو ملتهب لبنان، «اسحاق لیوانون»، سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در مصر تهدید کرده که ممکن است سرنوشت سپهبد شهید قاسم سلیمانی برای سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز تکرار شود. وی با اعلام اینکه کاخ سفید قصد دارد نیرو‌هایی را برای حفاظت از سفارت خود به لبنان بفرستد، اما ممکن است این نیرو‌ها مأموریت دیگری داشته باشند، گفت که نصرالله باید بیشتر احتیاط کند. حزب‌الله همچنان بر پیگیری مطالبات در فضایی خارج از خشونت تأکید دارد و خواستار استقرار هر چه سریع‌تر دولت است. شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش به درگیری‌های اخیر در بیروت گفت که اعتراضی که شکل تعرض به خود بگیرد، آشوبی است که دنبال بحرانی‌تر شدن وضعیت است. وی تأکید کرد که حزب‌الله به تلاش‌های خود برای تشکیل هرچه سریع‌تر دولت ادامه می‎دهد تا وضعیت متشنج‌تر نشود. از سوی دیگر، الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در جریان دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان بر همبستگی روسیه با لبنان و ملت این کشور در شرایط کنونی لبنان تأکید کرد. وی پیش‌تر از تمایل روسیه برای تشکیل هرچه سریع‌تر دولت لبنان خبر داده و گفته بود، مسکو تلاش می‌کند لبنان را از بحران‌های خارجی دور نگه دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
آمریکا منطقه را باخته. محور مقاومت هوشیار و دست به ماشه باشد.
همشهری
|
Netherlands
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
0
0
خدا رو شکر .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار