کد خبر: 986966
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
وقتي سيل سيستان و بلوچستان، ويراني هاي هرمزگان را تحت الشعاع قرار داد
وقتي بارش ها در جنوب شرق کشور شروع شد در کمتر از چند ساعت آسمان کاري کرد که زمين تحملش را نداشت و به همين خاطر سيل بزرگي به راه افتاد. اين آبهاي روان نزديک به 900 روستاي سيستان و بلوچستان را تحت تاثير قرار دادند و...
حوريه ملکي

  

حوريه ملکي

  

وقتي بارش ها در جنوب شرق کشور شروع شد در کمتر از چند ساعت آسمان کاري کرد که زمين تحملش را نداشت و به همين خاطر سيل بزرگي به راه افتاد. اين آبهاي روان نزديک به 900 روستاي سيستان و بلوچستان را تحت تاثير قرار دادند و بعد از آن به سراغ هرمزگان رفتند. اما خرابي و ويراني هاي به جاي مانده از سيل در سيستان و بلوچستان آنقدر زياد بود که ديگر اجازه نداد هرمزگان به چشم بخورد. حالا بعد از گذشت حدود يکهفته از وقوع اين حادثه خبر مي رسد که رودخانه جگین فروکش نکرده و تردد تنها با خودروهای ویژه میسر است. راه ارتباطی ۵۶ روستای بخش گافر و پارمون و بخش مرکزی با سردشت مرکز شهرستان بشاگرد قطع است و هرمزگان هم نيازمند ديده شدن است.

 

****

 

هنوز يک هفته از سيل سيستان و بلوچستان نگذشته است. حادثه اي که موجب شد تا تمام نگاه ها را به سمت خود جلب کند و همين مسئله سيل هرمزگان را به حاشيه کشاند.

با گذشت چندين روز از سيل و خرابي هاي آن در هرمزگان اما هنوز کار امدادرسانی و بازگشایی مسیرها به روستاهای بشاگرد با ۶ دستگاه لودر در حال انجام است که به علت گل‌ولای شدید سه دستگاه از آنها در پشت سد جگین زمین‌گیر شده اند.

به همين خاطر فرماندار شهرستان بشاگرد از اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درخواست اضافه کردن ۴ دستگاه لودر دیگر با توان بالا را داشته و گفته که با در دست داشتن این ۴ دستگاه راه ارتباطی روستاهای گافر و پارامون و بخش مرکزی تا دو روز آینده بازگشایی می‌شود.

به گفته مسئولان استاني سيل باعث ایجاد خسارت های فراوانی به زیر ساخت های ارتباطی، برق، مسکن، آب و ويران شدن تعداد زيادي بنا و ساختمان شده و براي روستاییان جاسک و بشاگرد مشکلات زيادي به وجود آورده است.

همه معتقدند سيل سيستان و بلوچستان تمام اتفاقات اين منطقه را تحت الشعاع خود قرار داده است و شايد مردم کمتر متوجه شدند که چه بر سر هرمزگاني ها آمده است، با اين حال هر چند پس از فروکش کردن بارندگی و طغیان رودخانه ها، امدادرسانی توسط ستاد بحران استان، هلال احمر، نیروهای سپاه و بسیج و ارتش با سه بالگرد آغاز شد اما همچنان روستاهایی وجود دارد که در سیلاب های اخیر به شدت آسیب دیده اند و چشم انتظار کمک رساني مسئولان و ياري مردم همنوع دوست هستند.

 

ويراني سيل و بيخيالي دولتمردان

 

اما نبايد از اتفاقات ناگوار سيل در سيستان و بلوچستان غافل باشيم. جايي که به معني واقعي بحران به وجود آمد و مردم منطقه سيل زده همه امکانات و لولزم زندگيشان را به همراه خانه و کاشانه از دست دادند. بعد از اين اتفاقات بود که سازمان منطقه آزاد چابهار برای بازسازی ۲۸۶ مدرسه و مرکز آموزشی در نقاط سیل‌زده همجوار متعهد شد.

با اينکه مسئولان دولتي مدعي شده اند که کمک هاي خوبي به سيل زدگان شده است اما ساکنان اين مناطق مي گويند که دولت و مسیولان هر چه سریعتر نسبت به بازسازی نقاط سیل زده و جبران خسارت های مردم اقدام نمایند.

آنها درخواست دارند که در شرایط دشوار زندگی مردم، باید در دولت اقدامات و کارهایی شکل بگیرد که دردها و آلام مردم کاهش یابد، مردم زجرکشیده سیستان و بلوچستان هم اکنون به حمایت های دولت و مشارکت خیران و مردم نوعدوست نیاز دارند.

چند روز پيش که رئیس‌جمهور به سيستان و بلوچستان سفر کرده بود پس از بازدید از مناطق سیل‌زده ، با حضور در میان مردم روستای کلانی از بخش دشتیاری شهرستان چابهار، گفته بود: "مطمئن باشید دولت و همه ما در کنار شما هستیم، مشکلات شما را حل خواهیم کرد و شما را فراموش نمی‌کنیم."

البته اين حرفهاي‌ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی هم مثل صدها حرف قبلي بدون پشتوانه و فقط براي خالي نبودن عرصه عنوان شد و وقتي گفت: "خوشحالم که امروز به همراه جمعی از وزیران و مسئولان در خدمت شما هستیم و شما مرزبانان عزیز کشور ایران هستید که در یک روستا کنار مرز کشور دوست، پاکستان قرار گرفته‌اید و امروز بخاطر سیل‌زدگی دچار مشکل شده‌اید." معلوم شد کلا برنامه اي هم براي کمک رساني ندارند.

ايشان حرف هاي تکراري و بي اثري زدند از جمله با بیان اینکه باران به عنوان رحمت الهی هم نعمت بزرگی است و هم برخی اوقات مشکلاتی بوجود می‌آورد، ادامه داد: "متأسفانه در باران اخیر مشکلاتی برای مردم منطقه پیش آمده، خانه‌ها را آب گرفته و راه‌های ارتباطی و مسیرهای رفت و آمدهای مردم دچار مشکل شده و اموال آنها از بین رفته است."

روحانی با بیان اینکه بازسازی ویرانی‌ها و درمان مصدومان احتمالی و جبران خسارت‌ها، اقدامات فوری است که باید انجام گیرد، گفت: "خوشبختانه سازمان هواشناسی قبل از آغاز بارش‌ها پیش‌بینی کرده و هشدار و اخطار لازم را داده بود که این بسیار مهم است و موجب شده که ما خسارت جانی در این سیل نداشته باشیم و خسارت های نیز مالی قابل جبران است."

اما بسيج و سپاه بدون ادعا و سر و صدا، در آرامش به خدمات رساني مشغول است. حرکتي جهادي مثل تمام کارها و خدمات قبلي. بر همين اساس بسیجیان شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، طبخ و توزیع غذای گرم میان هموطنان سیل زده را با ۱۰۸۰ غذا در روستای عورکی آغاز و با طبخ و توزیع ۲۰۰۰ غذا ادامه خواهد یافت.

روستای عورکی از بخش دشتیاری جزو روستاهای کم‌برخورداری است که با توجه به فاصله زیاد با مرکز استان و شهرهای بزرگ سیستان‌وبلوچستان و البته تخریب پل ارتباطی با شهر چابهار، روزهای سختی را پشت سر مي گذارد و حتی کمک‌های اهدایی به این منطقه نرسیده بود.

 

جهادگران در خدمت سيل زدگان

 

در هرمزگان هم هر چه انجام شده توسط نيروي بسيج و سپاه و گروه هاي جهادي بوده. در همين رابطه فرمانده حوزه مقاومت بسیج امام علی (ع) بخش گافر و پارامون  با بيان اينکه با تلاش فراوان مسؤول نمایندگی، ولی فقیه و جمعی از پاسداران سپاه ناحیه بشاگرد و بسیجیان موفق به باز گشایی راه مواصلاتی ۲۰ روستای این بخش شدند، گفت: " در روزهایی که مسؤولان اجرایی شهرستان منتظر رسیدن دستگاه‌ها از جمله لودر و بولدوزر برای بازگشایی این راه ارتباطی بودند، پاسداران و بسیجیان به همراه مسؤول نمایندگی، ولی فقیه در سپاه شهرستان با توجه به فرمان آتش به اختیار رهبر معظم انقلاب بعد از ۲ روز تلاش اقدام به بازگشایی این راه کردند."

محسن خورشیدی با تاکيد بر اينکه باران‌های اخیر در شهرستان بشاگرد منجر به سیل و قطع شدن راه ارتباطی ۲۱ روستا در بخش گافر و پارامون شده بود، اضافه کرد: "با بازگشایی این مسیر از احوال مردم روستاها اطلاع پیداکرده و بسته‌های غذایی تهیه شده بین مردم سیل‌زده تقسیم شد. تلاش‌های نیروهای بسیج و سپاه همچنان برای خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده منطقه ادامه دارد و تا پایان بحران در کنار مردم گافر و پارامون خواهیم بود."

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار