کد خبر: 986962
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۰
حسن روانشید*
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: نشان اصالت یونسکو نمی‌تواند این فرهیخته زبردست در قلم‌زنی نقره ایران را تسلیم رنگ و لعاب خود کند. زمانی که سر بر سجده شکر می‌گذارد از خدای خود می‌خواهد هدفش جز اعتلا و سرافرازی وطن نباشد. اهتمام آمال و آرزو‌های اکثر کسانی که خواهان قلم‌زنی بر نقره از تصویر آنهاست را اجابت نمود و شرق و غرب دنیا را از این‌همه اصالت در هنر حیرت‌زده کرد. امیر اهتمام یکی دیگر از فرزندان برومند این استاد بی‌بدیل است که تمام تلاش خود را معطوف فراگیری هرچه بیشتر اسرار این صنعت و هنر کرد، اما هنوز هم باید راه زیادی را طی کند تا شاید بتواند پا جای پای پدر بگذارد.

استاد اهتمام که این روز‌ها را در دوران فرهیختگی و افتخار برای آموزش صد‌ها هنرمند و صنعتگر نقره سپری می‌کند در سال ۱۳۱۲ در شهر تاریخی اصفهان متولد شده و از زمانی که دست چپ و راست خود را تشخیص داده است، ابزار‌های دیگری ازجمله قلم و چکش را نیز شناخته و با آن‌ها انس گرفته است و ضمن آن به ادامه تحصیل در دوره‌های ابتدایی و متوسطه پرداخته تا صنعت و هنر را با علم در‌آمیزد. او در هنر قلم‌زنی رهرو استادان بی‌بدیل خفته در خاک همچون حسن اهتمام پدر بزرگوار و چهار برادر ارشد خود ازجمله استاد حسین اهتمام بوده است و مادر ایشان نیز در هنر مینیاتور ید طولایی داشته‌اند که امروز نه‌تن‌ها آثار نقره پدر استاد بلکه شاهکار‌های مادر در زمینه مینیاتور و این پنج برادر در اکثر موزه‌های معروف جهان می‌درخشد. شاهکار‌های ساخته‌شده از نقره به دست این خاندان و به‌خصوص استاد محمود اهتمام تماماً به‌واسطه ابزار‌های قدیمی این هنر ازجمله چکش، قلم و سندان خلق شده که امروز کمتر کسی پیدا می‌شود اینگونه برای پیدایش یک اثر هنری تن به قضا دهد و مرارت‌های آن را تحمل کند.

محمود اهتمام وفاداری خود را در جایگاه خلقت هنر نقره به اثبات رساند، زیرا از سال ۱۳۳۸ تاکنون خانه، کارگاه و نمایشگاه این نقره‌کار بی‌بدیل در قلب پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی یعنی میدان نقش‌جهان پایدار است و به هنرآموزانش که امروز هرکدام از استادان بنام این حرفه هستند افتخار و اسامی تعدادی از آن‌ها را به این شرح با خود زمزمه می‌کند: مصطفی خداداد، علی ظریفی، محمد جبار و فضل‌الله پور حیدر که خود همچنان به شاگردی کسب طرح در مکتب مصورالملک مفتخر است.

امیر اهتمام که این روز‌ها رهرو هنر بی‌بدیل پدر است و به رغم تمامی تحریم‌ها تن به حفظ آن در جهان داده است، می‌گوید: چند سال پیش به دعوت دولت چین نمایشگاهی از آثار قلم‌زنی نقره در شانگ‌های برگزار شد که با استقبال فراوان روبه‌رو گردید تا جایی که پس از پایان هفته حتی یکی از آثار ارائه‌شده در آن را نتوانستیم به کشور بازگردانیم، زیرا با التماس و درخواست هنردوستان ناچار شدیم همه آن‌ها را به فروش برسانیم. استاد محمود اهتمام که شهرت جهانی خود را مرهون انقلاب اسلامی می‌داند بعد از سال ۵۷ توانست به کمک دکتر رضا زنجانی، جواد زنجانی، مرتضی شریف، مصطفی خدادادی، مجتبی سرندی و برادران خود مجموعه‌ای را راه‌اندازی و بزرگ‌ترین مرکز صادرات صنایع‌دستی ایران را در بخش خصوصی ایجاد نماید و در این سال‌ها که سماور‌های نقره او شهره شده بود هشت نمایشگاه جهانی برگزار کرد و هنر دست ایرانی را به کشوری همچون چین که خود صادرکننده به‌تمامی دنیاست راهی ساخت. او طی سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵ کارگاه‌های متعددی که آمار آن‌ها به ۲۰۰ فقره می‌رسید را زیر نظر داشت تا بالاخره در آذرماه ۱۳۹۵ در نخستین جشن تولید صنایع‌دستی کشور در موزه ملی ایران به‌عنوان یکی از ۱۰ استاد برگزیده و حافظ صنایع‌دستی انتخاب شد.

قلم این استاد فرهیخته هنر همان سال‌ها توانست نشان اصالت یونسکو را به‌عنوان مهر استاندارد جهانی بر آثار خود حک نماید که امروز این مارک به‌عنوان برند قلم‌زنی نقره به‌حساب می‌آید. اگرچه محمود اهتمام به‌عنوان استادی بی‌بدیل که نمونه‌ای از یک خانواده هنرمند صنایع‌دستی است هنوز هم از میراث کشور خود قاطعانه دفاع می‌کند، اما جامعه دلگیر از آن است که چرا اینگونه کیمیا‌های موجود باید خانه‌نشین شوند و نتوانند مورد الطاف متولیان میراث فرهنگی کشور قرار گیرند تا داشته‌های کیمیاگری خود را به جامعه جوان و جویای کار انتقال دهند.
*روزنامه‌نگار پیشکسوت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار