کد خبر: 986797
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
با مرور هفته گذشته
بازار بورس در معاملات هفته گذشته روز‌های پررونقی را تجربه کرد و در یک قدمی فتحی جدید قرار گرفت.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: شاخص کل، اما در اوج نگرانی‌ها از وضعیت دوباره به حالت مثبت و روند صعودی پرقدرت در ماه‌های گذشته بازگشت و نگرانی سهامداران برطرف شد، سازمان بورس به دلیل اینکه احتمال ریزش در روز شنبه را می‌داد دامنه نوسان را در روز شنبه ۲۰ درصد اعلام کرد، این عامل که در هفته گذشته در محدوده منفی رخ داده بود این‌بار در محدوده مثبت رخ داده و باعث افزایش بیش از حد تقاضا در روز شنبه شد.

بیشتر از ۹۰ درصد نماد‌های بورسی در روز شنبه گذشته در موقعیت صف خرید قرار داشتند و همین وضعیت در روز یک‌شنبه نیز اتفاق افتاد، شاخص کل در روز شنبه با افزایش ۵ هزار و ۹۹۹ واحدی توانست در محدوده ۳۵۹ هزار واحد بایستد. روز یک‌شنبه رشد بورس با قدرت بیشتری ادامه یافت و باز هم بیشتر نماد‌ها در موقعیت صف خرید قرار داشتند، شاخص کل در روز یک‌شنبه با افزایش ۱۵ هزار و ۸۴۳ واحدی در پله ۳۷۵ هزار واحدی ایستاد تا با سقف تاریخی خود که عدد ۳۸۳ هزار واحد باشد، فاصله چندانی نداشته باشد. روند افزایش در روز دوشنبه نیز بسیار پر قدرت ادامه یافت و شاخص کل توانست ۱۶ هزار و ۲۵۶ واحد رشد کند، شاخص کل با قدرت سقف تاریخی خود را عبور داد، اما این عبور پرسرعت بسیاری از حرفه‌ای‌های بازار سرمایه را نیز نگران کرد.

لزوم تعادل و تناسب در شاخص کل و هر نماد
طبق نظریه الیوت هر موج پیشرونده یا ایمپالسیو یک نقطه اصلاحی دارد، بهترین پیشرفت در شاخص کل آن پیشرفتی است که بیشتر نماد‌ها از آن به همان اندازه بهره ببرند، طبق اصل تعادل و تناسب در ریاضیات زمانی که شاخص کل پرقدرت صعود کند، اما نماد‌ها به صورت محدودی رشد کنند در این میان بیشتر سهامداران به ویژه سهامداران خرد ضرر خواهند کرد، زیرا تناسب رشد شاخص با رشد هر نماد وجود ندارد. (این عامل در بازار ایران به علت محدودیت دامنه نوسان وجود دارد و در بازار‌های جهانی چنین چیزی وجود ندارد و تناسب و تعادل در شاخص کل و هر نماد وجود دارد، اما ممکن است برخی از نماد‌ها وابستگی به شاخص کل نداشته باشند و حتی در صورت منفی بودن شاخص کل نیز پرتقاضا باشند، در بازار ایران از این دست نماد‌ها وجود دارند.) فعالان بازار پیش‌بینی کردند که بازار در روز سه‌شنبه با اصلاح در بسیاری از نماد‌ها اتفاق بیفتد که همین پیش‌بینی اتفاق افتاد، صف خرید در بسیاری از نماد‌ها جمع‌آوری شد و حتی بازار در روز سه‌شنبه به حالت منفی در برخی از نماد‌ها درآمد. شاخص کل بورس در معاملات روز سه‌شنبه با رشد ۳ هزار و ۸۷۴ واحدی توانست نزدیک به یک درصد رشد کند و در جایگاه حساس ۳۹۸ هزار واحد برسد. صف خرید در بسیاری از نماد‌های بزرگ جمع‌آوری شد، اما نماد‌های متوسط و کوچک در معاملات روز سه‌شنبه همچنان در موقعیت صف خرید قرار داشتند. روز چهارشنبه معاملات ابتدا با سقوط هزار و ۵۰۰ واحدی مواجه شد و دلیل آن هم بسته شدن نماد‌هایی بودند که به صورت متوالی در چند روز اخیر با رشد زیاد روبه‌رو شده بودند، بعد از بازگشایی نماد‌ها در اواسط معامله بازار به سمت مثبت دوباره پیش رفت و با رشد ۳ هزار و ۵۳۲ واحدی در قله ۳۹۹ هزار و ۴۴۵ واحدی ایستاد تا با فتح کانال ۴۰۰ هزار واحدی تنها ۴۵۵ واحد فاصله داشته باشد. ایجاد جو روانی عاملی بود که نتوانست فتح کانال جدید را به همراه داشته باشد. البته ثبات وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور و رفع تنش‌های بین‌المللی می‌تواند میزان معامله‌گران تازه وارد به بورس را افزایش دهد و سیل جدیدی از نقدینگی رونق جدیدی را به بازار بورس بیاورد، رونقی که می‌تواند شاخص کل را حتی تا ۵۰۰ هزار واحد در چند ماه آینده برساند، امروز روز حساسی برای بورس خواهد بود و اگر شاخص بتواند کانال جدید را فتح کند، احتمال افزایش سیر صعودی شاخص زیاد خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار