کد خبر: 985875
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴
نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق از وزیر خارجه امریکا خواسته نمایندگانی برای بررسی سازوکار اجرایی مصوبه پارلمان درباره اخراج نظامیان امریکایی، به بغداد اعزام کند و نمایندگان پارلمان عراق هم درخواست‌ها برای خروج از عراق را تشدید کرده‌اند، ولی رئیس‌جمهور امریکا با صریح‌ترین لهجه ممکن گفته که اگر عراقی‌ها خواستار خروج امریکا هستند، با ۳۵ میلیارد دلاری که دست امریکا دارند، خداحافظی کنند. وزارت خارجه امریکا اعلام کرده که هر هیئت جدید امریکایی که به عراق اعزام خواهد شد، موضوع بازگشت به یک رابطه راهبردی به جای خروج نیرو‌های امریکایی از این کشور را مورد بحث قرار خواهد داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای هشدار داد در صورتی که عراق، نظامیان امریکایی را اخراج کند، باید غرامتی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار به ایالات متحده پرداخت کند. ترامپ در گفتگو با «فاکس‌نیوز» گفته در صورتی که عراق، نظامیان امریکایی را وادار به خروج از این کشور کند، باید هزینه سرمایه‌گذاری‌هایی که ایالات متحده در این کشور کرده را بپردازد یا اینکه به واشنگتن اجازه دهد همچنان در عراق بماند. ترامپ گفته که هیچ مشکلی با این موضوع ندارد که نظامیان امریکایی را از عراق خارج کند، اما سران عراقی در مذاکرات خصوصی چنین درخواستی را مطرح نکرده‌اند. او می‌گوید: «من گفتم، اگر ما (از عراق) خارج شویم، باید به ما هزینه بدهید. اگر ما خارج شویم. شما باید پولی را که وارد (عراق) کردیم به ما بدهید». رئیس‌جمهور امریکا در پاسخ به سؤال خبرنگار فاکس‌نیوز درباره اینکه چگونه قصد دارد از عراق غرامت دریافت کند، گفت: «ما در حال حاضر مبالغ زیادی از پول آن‌ها را در اختیار داریم. ما پول زیادی از آن‌ها را در اختیار داریم. ما ۳۵ میلیارد دلار از پول آن‌ها را در حال حاضر در حسابی داریم و من فکر می‌کنم آن‌ها با پرداخت مبلغ موافقت کنند. فکر می‌کنم که آن‌ها با پرداخت پول موافقت کنند در غیر این صورت ما در آنجا می‌مانیم». همزمان، وزارت خارجه امریکا هم گفته که این کشور خواستار بازگشت به روابط راهبردی با عراق به جای خروج نیرو‌های این کشور است. موضع‌گیری امریکایی‌ها، در واکنش به تشدید درخواست‌ها برای خروج امریکا مطرح شده است. «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق در تماس تلفنی با «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا از او خواسته، واشنگتن نمایندگانی به بغداد جهت بررسی و تدوین مکانیزم اخراج نظامیان امریکایی، اعزام کند. عبدالمهدی گفت که نظامیان امریکایی بدون اجازه دولت عراق وارد این کشور می‌شوند و هواپیما‌های امریکایی بدون اجازه در آسمان عراق پرواز می‌کنند. بنابر گزارش شبکه الجزیره، عبدالمهدی همچنین بر مخالفت عراق با عملیات‌هایی که نقض حاکمیت این کشور است، تأکید کرد. او از تلاش‌های عراق و تماس‌های آن با همه طرف‌ها برای جلوگیری از تبدیل شدن عراق به صحنه جنگ خبر داد.

موضع گروه‌های عراقی، از دولت این کشور تندتر است. نماینده ائتلاف «البناء» عراق اعلام کرد که مسئله اخراج نظامیان امریکایی به محافل و دادگاه‌های بین‌المللی ارجاع داده خواهد شد. «محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «البناء» اقدام امریکا در تأیید ابقای نیرو‌های نظامی‌اش در خاک عراق را به منزله اعلام جنگ علیه این کشور دانست و اظهار کرد عراق برای اخراج نظامیان امریکایی به محافل و دادگاه‌های بین‌المللی مراجعه می‌کند. وی در گفتگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: نیرو‌های امریکایی پیش از تجاوز، تأکید داشتند که هیچ نیرویی در خاک عراق باقی نمی‌ماند، اما طی چند روز اخیر شاهد خلاف این مسئله و رفتار خصمانه علیه عراق بودیم. نماینده مردم عراق، حرف خود را زد و از نقش دولت در اخراج نیرو‌های امریکایی خبر داد، اما امریکا اعلام کرد که پایگاه‌های نظامی در عراق را ترک نخواهد کرد و این امر به منزله اعلام جنگ است. سید هادی الدنیناوی امام جمعه کوفه خواستار پایان حضور امریکا در عراق شد و دولت و پارلمان را به آزادی بازداشت‌شدگان جیش المهدی دعوت کرد. وی تجاوز‌های وقیحانه امریکا به عراق و نقض حاکمیت آن از طریق عملیات تروریستی را محکوم کرد و گفت: امریکا هر کدام از فرزندان و مهمانان عراق را که بخواهد به قتل می‌رساند.

الدنیناوی با طرح این سؤال که طی ۱۶ سال چه دستاوردی از امریکا داشتیم، گفت: امریکا گروهی از دزدان را با قانون انتخاباتی ظالمانه بر حکومت مسلط کرده و دستگاه قضائیه‌ای تأسیس کرده که از ساده‌ترین اصول عدالت بی‌بهره است و سپس تروریست‌های داعش را آورده تا خون هزاران بی‌گناه را بریزد و آنان را آواره و اسیر کند. همچنین «حنین القدو» نماینده پارلمان عراق از فراکسیون الفتح ضمن توصیه به مقامات امریکا برای خارج کردن نظامیان خود از عراق بدون هیچ مشکلی، هشدار داد که در غیر این صورت برای دفاع از سرزمین و حاکمیت عراق به شیوه دیگر رفتار خواهیم کرد. القدو در مصاحبه با شبکه السومریه‌نیوز گفت: «رهبران امریکا بایستی سر عقل آمده و بدون معطلی و هیچ گونه مشکلی در جهت اجرای مصوبه پارلمان عراق درباره خروج نیرو‌های بیگانه از خاک این کشور اقدام کنند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
0
انتقام ازتو در حد قلقلک هم نبود به همین خاطر هر روز پر روتر میشوی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
0
0
عراق که هیچ باید از منطقه برید
در هر جنایت و فاجعه ای مثل همین سقوط هواپیمایی دخالت دارید یانکی ها
واقعا فکر کردید که ما خطای انستنی را باور کردیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار