کد خبر: 985298
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
تهدید کودکانه دونالد ترامپ در هدف قراردادن ۵۲ نقطه یا مکان فرهنگی در ایران با واکنش‌های مختلف برخی مقامات و مسئولان فرهنگی در ایران و خارج از کشور روبه‌رو شده است.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: اگر در گوگل جمله تخریب آثار فرهنگی را جست‌وجو کنید دو گونه تصویر به شما ارائه خواهد داد. تصویر مردان سیاه‌پوش داعش در حال تخریب آثار ملی و فرهنگی عراق و تصویر دوم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکاست که اخیراً در یک توئیت ایران را به منهدم کردن مراکز فرهنگی تهدید کرده است. این تهدید که به زعم خیلی‌ها کودکانه و ابلهانه تلقی شد با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد. در این باره روز گذشته رئیس کمیته ملی ایکوموس در ایران درخواست کرد تا افراد و نهاد‌های مسئول در حوزه جهانی فرهنگ، موضعی مناسب در قبال تهدید رئیس‌جمهور امریکا بگیرند. مهدی حجت در نامه‌ای به مدیرکل ایکوموس جهانی و رؤسای کمیته‌های ملی نوشت: «مطلع هستید، اخیراً رئیس‌جمهور امریکا در توئیتی ایران را تهدید کرده است. اگر چه این تهدید آشکارا خلاف قوانین بین‌المللی و معاهدات یونسکو است، اما انتشار این توئیت و اصرار رئیس‌جمهور امریکا بر آن در توئیت‌های بعدی خود، توجه و نگرانی جهانی را برانگیخته است. این گونه اظهارات ناگزیر پیامد‌های فاجعه‌باری برای فرهنگ و میراث فرهنگی بشر در پی خواهد داشت، لذا لازم است تمامی افراد و نهاد‌های مسئول موضعی مناسب در قبال آن اتخاذ کنند.»

واکنش اتحادیه موزه‌های امریکا
اتحادیه موزه‌های امریکا، شورای بین‌المللی موزه‌ها و شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی هم به صحبت‌های تهدیدآمیز رئیس‌جمهور امریکا واکنش نشان دادند و در بیانیه‌هایی جداگانه این تهدید را خلاف کنوانسیون‌های سازمان ملل و یونسکو در حفاظت از آثار تاریخی دانستند.

اتحادیه موزه‌های امریکا (AAM) هدف قرار دادن محوطه‌های فرهنگی با هدف تخریب آن‌ها را محکوم می‌کند؛ «ملت ما سابقه‌ای طولانی در حفاظت از منابع فرهنگی به ویژه در کشور‌هایی دارد که ناآرامی‌های سیاسی یا درگیری‌های مسلحانه را تجربه می‌کنند. حمله به محوطه‌های فرهنگی در هر جایی از جهان تهدیدی علیه میراث جهانی‌مان و در تعارض با معاهده امضا شده توسط ایالات متحده امریکاست که برای محافظت از میراث فرهنگی بشری در کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه، برای حفاظت از اموال فرهنگی در زمان جنگ است، همچنین خلاف قطعنامه ۲۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل و کنوانسیون ۱۹۷۲ یونسکو در رابطه با محافظت از میراث ملی و فرهنگی جهان است.» بر این اساس شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) و شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌ها (ایکوموس) نیز در بیانیه‌ای مشترک در واکنش به تهدید رئیس‌جمهور امریکا در حمله به مکان‌های مهم فرهنگی ایران در بیانیه‌ای اعلام کردند «صدمه وارد کردن به اموال فرهنگی متعلق به هر مردمانی، در واقع صدمه زدن به میراث فرهنگی تمام بشریت است، چراکه هر فردی نقشی در ایجاد فرهنگ جهانی دارد. (کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه در حفاظت از اموال فرهنگی در زمان جنگ)».

بیانیه موزه ملی ایران
با انتشار توئیت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر هـدف قراردادن ۵۲ مکان در ایران از جمله مکان‌هایی که برای فرهنگ ایرانی بسیار مهم هستند، جبرئیل نوکنده مدیر کل موزه ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای به زبان انگلیسی و ایمیل آن برای تعدادی از همتایان خود در موزه‌های اسپانیا، آلمان، فرانسه، هلند و ایتالیا، از آن‌ها خواست تا واکنش لازم را نشان دهند. همچنین دوشنبه ۱۶دی «اودری ازوله» مدیر کل یونسکو در دیدار با احمد جلالی سفیر ایران در این سازمان گفت که «هم تهران و هم واشنگتن، معاهده ۱۹۷۲ را امضا کرده‌اند که هر دو کشور را از «هر اقدام عامدانه که ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم به میراث فرهنگی و منابع طبیعی کشوری دیگر آسیب برساند» منع می‌کند.»

موزه متروپولیتن: تهدید ترامپ شرم‌آور است
از سویی دیگر موزه هنر متروپولیتن نیویورک در اقدامی کم‌سابقه صحبت‌های رئیس‌جمهور امریکا در هدف قرار دادن محوطه‌های فرهنگی در ایران را شرم‌آور توصیف کرد؛ «هدف قرار دادن میراث فرهنگی جهان برای ارزش‌های جمعی جامعه شرم‌آور است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار