کد خبر: 984964
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
بازار بورس در روز یک‌شنبه ریزشی بود، اما نه مانند روز شنبه که بیشتر از ۹۰ درصد نماد‌ها در وضعیت قرمز قرار داشتند، معاملات دیروز بورس با ریزش هزار و ۵۱۸ واحدی در شاخص کل ۳۶۵ هزار ایستاد، اما نگاهی به وضعیت شرکت‌ها که ۸۰ شرکت فعال را با افزایش قیمت نشان می‌داد نوید عبور از شرایط متأثر از حوادث روز‌های اخیر را می‌دهد.
فرهاد ذاكر
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: دیروز فولادی‌ها و پالایشگاهی‌ها که در اثر تهدید ترامپ، تازه وارد‌ها را ترسانده بودند روزگذشته باعث شدند تا با کنارزدن عملیات روانی دشمن بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بگذارند. به این ترتیب احتمال زیادی دارد که بورس بعد از یک روز تعطیلی روند عادی و بلکه افزایشی خود را در اثر سایر عوامل مثبت در پیش خواهد گرفت، بنابراین باید منتظر صف‌های خرید برای شرکت‌های بزرگ در روز‌های آینده بود.

نکته دیگری که در بازار بورس اثر مثبت گذاشت، بالا رفتن نسبی قیمت‌های بازار‌های موازی به خصوص طلا و ارز بود. بدیهی است که این روند با افزایش قیمت یا تثبیت قیمت دلار و طلا در روز‌های آینده می‌تواند نماد شرکت‌هایی که درآمد ارزی دارند را تحت تأثیر قرار دهد و آن‌ها را برای روز سه شنبه سبزپوش کند.

با این حال به نظر می‌رسد تجربه روز شنبه به ما نشان می‌دهد که باید برای کنترل هیجان معامله گران به ویژه تازه واردان برنامه‌ای جدی‌تری داشته باشیم و مسئولان سازمان بورس و کارگزاری‌ها در این باره مسئولیت مضاعفی را برای چنین روز‌هایی دارند.

این روز‌ها نشان داد که نمی‌توان تنها پز و افتخار افزایش بیش از ۱۰۰ درصد بازار سرمایه را در یک سال داد، ولی مسئولیت‌های این بازار بزرگ شده را نپذیرفت و به تناسب این رشد، تدابیر لازم را چه در حوزه مدیریت بازار وچه در حوزه آموزش‌های لازم برای تازه وارد‌ها نیندیشید. سؤالی که این روز‌ها به کرات در فضای مجازی مطرح می‌شود تأثیرپذیری بازار بورس از وضعیت و حوادث روز‌های اخیر است، در حالی که عده‌ای در خلأ مدیریت مناسب بازار سرمایه و در فضای مجازی قصد دارند از آب گل آلود ماهی و بلکه نهنگ شکار کنند.

همچنین باید سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره برای غیرحرفه‌ای‌ها به خوبی تبیین کند که ریزش‌ها و خیزش‌ها در چنین شرایطی بسیار طبیعی و گذراست. به علاوه سازمان بورس باید بداند که صیانت از بازار سرمایه در روز‌های هیجانی حداقل کاری است که می‌توان انجام داد، زیرا ظرفیت بازار سرمایه بسیار بیشتر از آنچه در حال حاضر است، می‌باشد. باید سهامداران تازه وارد را به نگاه میان مدت و بلندمدت عادت داد و در عین حال تأکید کرد که برخی اخبار عمق اثرگذاری زیادی نخواهد داشت در حالی که سایر عوامل خبر از پویایی این بازار دارد، ولی طبیعت این بازار ریسک و نوسان است. معامله گرانی که وارد این بازار شده‌اند، باید بپذیرند که برای کسب سود، باید پذیرش ریسک‌های منطقی و محاسبه شده را داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار