کد خبر: 984366
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷
گزارش «جوان» از مراسم تغییر نام خانه کشتی شماره ۲ به شهید مصطفی صدرزاده
خانه کشتی شماره ۲ مجموعه ورزشی آزادی دیروز با پیشنهاد محمد بنا به نام شهید کشتی‌گیر مصطفی صدرزاده تغییر پیدا کرد تا نام این پهلوان بر سر در خانه‌ای قرار بگیرد که قهرمانان و پهلوانان آینده در آن تربیت می‌شوند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: دیروز خانه کشتی در مجموعه ورزشی آزادی حال و هوای خاصی داشت، همه آمده بودند تا تمثال و نام یک شهید بر سر در خانه کشتی شماره ۲ نصب شود، مجموعه‌ای که پیش از این به نام محمد بنا نامگذاری شده بود، اما سرمربی تیم کشتی فرنگی پیشنهاد داده بود تا به نام یک شهید کشتی‌گیر تغییر کند. با پیشنهاد بنا بود که دیروز از خانواده شهدا گرفته تا مسئولان و مدیران فدراسیون کشتی و پیشکسوتان خودشان را به مجموعه ورزشی آزادی رسانده بودند تا در مراسم تغییر نام خانه کشتی شماره ۲ شرکت کنند، آن‌هم خانه‌ای که قرار است پهلوانان و قهرمانان کشتی کشورمان خودشان را برای افتخارآفرینی در رقابت‌های جهانی و آسیایی آماده کنند.

تمثالی برای یادآوری
در ابتدای مراسم با حضور پدر شهید و محمد بنا از تمثال و نام شهید بر سر در خانه کشتی شماره ۲ پرده‌برداری شد تا رسماً نام این شهید پهلوان زینت‌بخش مجموعه کشتی شود. پس از نصب این تابلو حالا قهرمانان کشتی هر روز با دیدن تمثال این شهید، بیشتر از قبل درباره جانفشانی‌های شهدای پهلوانی مانند صدرزاده خواهند پرسید تا بیشتر قدر امنیتی را که این روز‌ها به واسطه خون این شهیدان پایدار شده، بدانند.

شهید صدرزاده یکی از فرماندهان تیپ فاطمیون بود، تیپی که از رزمندگان افغانستانی مدافع حرم تشکیل شده و همراه شدن مصطفی با فاطمیون روایت عجیبی دارد. همسرش می‌گوید که مصطفی توانایی عجیبی در یادگیری زبان و تقلید لهجه‌ها داشت. او به مشهد می‌رود، ریش‌هایش را کوتاه می‌کند و به مسئول اعزام می‌گوید که یک افغانستانی است. مصطفی بیشتر از دو سال در مناطق مختلف سوریه درگیر نبرد با جریان تکفیر بود و سرانجام مقارن با روز تاسوعای ۹۴ به شهادت رسید.

مرام پهلوانی هنوز جاری است
چهار سال بعد از شهادت این شهید پهلوان در سوریه، دیروز نام شهید مصطفی صدرزاده بر سر در خانه کشتی شماره ۲ نصب شد و محمد صدرزاده پدر شهید، پیام این حرکت را پیروی از راه شهدا عنوان کرد: «تشکر می‌کنم از مرام پهلوانی که در کشتی به عنوان ورزش پایه کشورمان جاری است و این پیام این را می‌دهد که اهالی کشتی پیرو شهدا هستند و راهشان را ادامه می‌دهند. آقای بنا محبت کردند و چنین پیشنهادی دادند که نام خانه کشتی به نام شهید صدرزاده تغییر کند. این حرکت در مرام و مسلک پهلوانی که از زمان پوریای ولی در کشورمان جریان دارد، ثبت خواهد شد.»

پدر شهید در ادامه فرزندش را نماینده همه شهدا در نامگذاری خانه شماره ۲ کشتی دانست: «شهدای ما همه پهلوان هستند و هیچ فرقی بین‌شان نیست. آن‌ها با جان، خونشان و گذشت از خانواده‌شان از کشورمان دفاع کردند تا ما بتوانیم امروز در کمال امنیت این‌چنین برنامه‌ای داشته باشیم. ایشان در نوجوانی در سطح شهرستان در رشته کشتی فعالیت می‌کردند و امروز هم به نمایندگی از همه شهدا، خانه کشتی به نام این شهید نامگذاری شد.»

قوت قلب جامعه کشتی می‌شود
دو سال پیش بود که خانه شماره ۲ کشتی به نام محمد بنا نامگذاری شد و امروز با پیشنهاد او، نام این خانه به نام یک شهید پهلوان تغییر کرد. سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در ابتدای صحبت‌هایش در این مراسم به بیان چرایی پیشنهادش برای تغییر نام خانه شماره ۲ کشتی پرداخت: «از ابتدا هم راضی نبودم نام من روی خانه کشتی باشد. با صحبت‌هایی که با رئیس فدراسیون داشتیم، تصمیم گرفتیم این خانه به نام یک فرد عادی نباشد و چه نامی بهتر از نام یک شهید که سر در این خانه عشق باشد و چه روزی بهتر از این روز، روز ولادت حضرت زینب (س).»

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره اینکه چرا نام شهید صدرزاده را پیشنهاد داده است هم اینطور پاسخ داد: «با توجه به اینکه چند سالی است در شهرستان شهریار زندگی می‌کنم، در نزدیکی محله ما یک مسجد قرار دارد که در کنار آن باشگاهی با نام الغدیر است که آقای خلیلی از کشتی‌گیران قدیمی به‌عنوان مربی در آن فعالیت می‌کند. اکثر کشتی‌گیران این باشگاه از شهدا و جانبازان هستند و یکی از کسانی که در آنجا تمرین می‌کرد نیز شهید مصطفی صدرزاده بود. من زندگینامه این شهید را مطالعه و در موردش تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که منش پهلوانی و جوانمردی در او بسیار وجود داشت و باید بگویم که مرام و منش این شهید خیلی به دلم نشست.»

بنا در مراسم نامگذاری خانه شماره ۲ کشتی، دل‌نوشته‌ای را هم خطاب به حاضران قرائت کرد. در بخشی از این دل‌نوشته آمده بود: «شهدا خیلی بیش از این به گردن ما حق دارن و کمترین وظیفه ما زنده نگه داشتن نام اون‌ها و ادامه مسیرشونه. مسیری که به رشادت، سرخم نکردن جلوی دشمن و حفظ عزت ایران و ایرانی ختم می‌شه، قطعاً دیدن اسم مبارک پهلوان مصطفی رو سردر خانه کشتی، قوت قلب ما و کشتی‌گیران دلاورمون میشه.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار