کد خبر: 984159
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
محسن طاهری
امریکا همواره نشان داده که تمایلی به خروج از عراق ندارد و برای تثبیت اشغال عراق و تحقق منافع رژیم صهیونیستی دست به اقدامات آشکار و پنهان فراوانی زده است. دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی امریکا و رژیم صهیونیستی در ناآرامی‌های اخیر منطقه به خصوص عراق به خوبی قابل مشاهده است، زیرا همه از یک الگوی واحد برای ایجاد ناامنی و بر هم زدن امنیت در کشور‌های هدف (ایران، لبنان و عراق) استفاده کرده‌اند.

با فروکش نسبی اغتشاشات و کاهش التهابات روانی در جامعه عراق، امریکا که از دستیابی به اهدافش دور شده بود، دست به اقدامی بی‌سابقه زده است. حمله آشکار امریکا به مواضع حشدالشعبی را می‌توان اقدامی بی‌سابقه برای ورود منطقه غرب آسیا به رویارویی مستقیم ائتلاف غربی- عبری- عربی با محور مقاومت دانست. امریکا به خوبی از اهمیت مقر‌های هدف قرار گرفته نزد محور مقاومت آگاه است و این حملات در شرایط حساس داخلی عراق و همزمان با افزایش نگرانی رژیم صهیونیستی از تقویت توان موشکی محور مقاومت صورت پذیرفته است. این حمله را می‌توان در راستای خدمت به اهداف ویژه رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد، زیرا امریکا با انتخاب القائم نشان داد این پاسخ فراتر از واکنش به حمله به پایگاه کی‌وان (K-۱) در کرکوک بوده و این برداشت را به وجود می‌آورد که مرحله راهبردی در رویارویی میان دو محور شروع شده است.

«اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی یک شنبه شب در همان ساعات اولیه از حمله ارتش امریکا به مواضع حشدالشعبی عراق استقبال و آن را اقدامی در تقابل با ایران توصیف و از آن به عنوان یک نقطه عطف در برابر عملکرد نیرو‌های مورد حمایت ایران یاد کرد.

گذرگاه استراتژیک البوکمال- القائم ۴۵۰ کیلومتر با دمشق و ۳۴۰ کیلومتر با بغداد فاصله دارد و دو شهر القائم در استان الانبار عراق و دیرالزور سوریه را از راه زمینی به هم متصل می‌کند. البوکمال در سال ۲۰۱۲ به دست داعش اشغال شد. القائم هم در سال ۲۰۱۴ به اشغال این گروه تروریستی درآمد. ارتش و نیرو‌های حشدالشعبی عراق و ارتش سوریه هر دو گذرگاه را در اکتبر و نوامبر ۲۰۱۷ از اشغال تروریست‌ها آزاد کردند و تیپ ۴۵ الحشد به عنوان یکی از قدرتمند‌ترین یگان‌های عملیاتی الحشد در این گذرگاه مستقر شد.

واشنگتن و تل‌آویو همواره مخالف حضور حشدالشعبی در این منطقه بوده‌اند، زیرا مسیر القائم- البوکمال حساسیت تل‌آویو را بر می‌انگیزد و این رژیم آن را به مثابه جاده امن تهران- بغداد- دمشق - بیروت می‌انگارد و از این رو به دنبال قطع این جاده است. از سوی دیگر منطقه القائم نزدیک‌ترین منطقه به پایگاه عین‌الاسد مرکز ثقل نیرو‌های امریکایی در عراق است. همه عبور و مرور نیرو‌های امریکایی میان عراق و سوریه با نظارت این پایگاه است و از این رو امریکایی‌ها به هیچ عنوان نمی‌خواهند نیرو‌های حشدالشعبی در آن منطقه حضور داشته باشند، زیرا حرکت آن‌ها را با مانع روبه‌رو می‌کنند و این نیرو‌ها را در تیررس حشدالشعبی قرار می‌دهند. در مجموع می‌توان این حمله را در راستای روند تحرکات امریکا و رژیم صهیونیستی برای تضعیف حشدالشعبی به عنوان نیروی مقاوم علیه متجاوزان برشمرد، به ویژه که عراقی‌ها به این نیروی قوی امید زیادی دارند. همچنین این اقدام امریکا در واقع انتقام از نیرو‌های حشدالشعبی است که با جانفشانی، داعش دست پرورده امریکا و اسرائیل را نابود کرد. در برهه حساس کنونی اقدامی فوری، متناسب و بازدارنده می‌تواند به افزایش و تداوم قدرت محور مقاومت کمک نموده و به امریکا و رژیم صهیونیستی می‌فهماند که مسیری که انتخاب کرده‌اند می‌تواند مستقیماً امنیت آنان را به خطر بیندازد و تبعات آن بسیار فراتر از انتظار آنان و دردناک است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار