کد خبر: 983731
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵
از اسفند ماه سال گذشته و به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی کار احداث، تکمیل و بازسازی ۴۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی بسیج در مناطق محروم کشور در دستور کار سازمان بسیج سازندگی کشور قرار گرفته که سهم استان یزد از این تعداد پروژه هزار پروژه است
سرویس ایران جوان آنلاین: جهادگران بسیج و سپاه طی سال‌های گذشته با اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی متعدد سایه مشکلات بسیاری را از سر مردم یزد کنار زده و این استان را در مسیر پیشرفت و آبادانی قرار داده‌اند. طرح‌هایی که تا پایان کامل محرومیت‌ها ادامه خواهند داشت و در همین راستا امسال هم هزار طرح دیگر را به اجرا درآورده‌اند. این جهادگران در گروه‌های متعدد و در عرصه‌های مختلفی همچون کشاورزی، آب و فاضلاب، سلامت و بهداشت، آموزش عمومی، فرهنگی و ورزشی و ... دست به کار شده‌اند و با جذب کمک‌های میلیونی خیرین از شمار مشکلات مردم مناطق محروم و کم‌برخوردار کاسته‌اند.

محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار با نام نیرو‌های جهادی بسیج و سپاه عجین شده است. از همین رو هر چند روز یکبار خبر‌های مسرت‌بخشی از آغاز کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌های آبادانی از نقاط مختلف کشور به گوش می‌رسد. در همین راستا نیز امسال جهادگران برنامه اجرای ۴۰ هزار طرح محرومیت‌زدایی در سراسر کشور را آغاز کردند که طی این ۱۰ ماه بخش عمده آن‌ها یا در مراحل پایانی قرار گرفته یا به اتمام رسیده و مراحل بهره‌برداری از آن‌ها در حال انجام است. از این میان هزار طرح متعلق به استان یزد است که با کمک‌های مالی و غیرمالی جهادگران به همراه جذب کمک‌های میلیونی خیرین افتتاح و تقدیم مردم شده است. در این رابطه مسئول فنی و محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی استان یزد به دانا گفت: «از اسفند ماه سال گذشته و به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی کار احداث، تکمیل و بازسازی ۴۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی بسیج در مناطق محروم کشور در دستور کار سازمان بسیج سازندگی کشور قرار گرفته که سهم استان یزد از این تعداد پروژه هزار پروژه است.» حمیدرضا بابایی با اشاره به سهم هزار پروژه‌ای یزد از طرح‌های محرومیت‌زدایی اضافه کرد: «تاکنون از این تعداد پروژه ۴۷۷ پروژه تعیین تکلیف شده که این پروژه‌ها به تفکیک شامل ۱۱۷ مورد احداث، ۷۴ مورد تکمیل و ۲۸۶ مورد مرمت پروژه بوده است.» وی با اشاره به نحوه تأمین اعتبار مالی برای اجرای این طرح‌های آبادانی بیان کرد: «تأمین اعتبار این پروژه‌ها به دو روش صورت می‌گیرد؛ یکی از محل اعتبارات قرارگاه محرومیت‌زدایی کوثر و دیگری از محل کمک‌های خیرین استان که بر همین اساس امسال جهت انجام پروژه‌ها بیش از ۵۵۰ میلیون تومان از محل قرارگاه محرومیت‌زدایی و بیش از ۷۶۰ میلیون تومان نیز از محل کمک‌های خیرین تأمین اعتبار شده است.»

لازم به ذکر است که طرح‌های اجرا شده از سوی بسیج دامنه گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که امسال در عرصه آموزش ۳۰ مدرسه بهسازی و تکمیل شده است و در عرصه عمومی بهسازی معابر کار تکمیل و مرمت دو معبر، احداث یک راه روستایی، احداث یک پل روستایی، احداث و بهسازی ۱۰ مسجد، بازسازی یک کتابخانه، احداث چهار قطعه زمین ورزشی روباز و یک سالن ورزشی و ... انجام شده است. در این راستا مسئول فنی و محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی استان گفت: «البته تمام فعالیت‌های بسیج به همین جا محدود نشده است و آن‌ها اقداماتی را هم در راستای احداث، مرمت و بازسازی خانه محرومین، خانه عالم، لایروبی قنوات، پارک کودک، راه روستایی، کانال‌گذاری و لوله‌گذاری برای انتقال آب به زمین‌های کشاورزی انجام داده‌اند.» البته همانطور که اشاره شد خدمت‌رسانی‌های بسیج به همین جا منتهی نمی‌شود و این جهادگران نه فقط در استان یزد بلکه در شرایط اضطراری همچون سیل و زلزله نیز عازم مناطق مختلف می‌شوند. در این باره بابایی اضافه کرد: «در جریان زلزله آذربایجان شرقی چند کانکس به ارزش ۲۱ میلیون تومان توسط خیرین استان تهیه و به این استان ارسال شد.» مسئول فنی و محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی استان ادامه داد: «در جریان سیل خوزستان نیز در ابتدای امر ۵۶۰ نفر در قالب ۲۰ گروه جهادی برای کمک به سیل‌زدگان و پس از آن نیز ۴۳۹ نفر در قالب ۲۲ گروه جهادی جهت بازسازی به این استان اعزام شدند.»

ارائه ۵۹۰۰ مشاوره حقوقی
گفتنی است در ماجرای سیل خوزستان از ابتدای سال تاکنون جهادگران توانسته‌اند بیش از ۳۳۶ میلیون تومان کمک‌های نقدی مردمی و کمک‌های غیرنقدی شامل ۶ هزار متر مربع کاشی و سرامیک مربع، یک عدد کانکس ۶ متری، یک عدد کانکس سه چشمه، ۳۰ هزار کیسه آرد، ۱۲ هزار و ۲۴۰ عدد بطری آب معدنی، ۷ هزار کیسه نان، ۲۱ هزار و ۴۷۹ قوطی کنسرویجات، ۱۲ هزار و ۳۵۴ کیلوگرم برنج، ۷۴۸ مترمربع موکت، هزار و ۴۳۴ تخته پتو، ۱۹۶ کیلوگرم خرما و ۱۸ هزار و ۱۱۴ دست لباس، چادر امدادی ۱۹ تخته، نایلون ۲ هزار و ۲۶۰ مترمربع، بیسکوئیت ۱۲۰ بسته، ماکارونی ۶ هزار و ۷۹ بسته، بیل و کلنگ ۷۸۲ عدد، حبوبات ۴ هزار و ۵۶۷ کیلوگرم، چکمه ۲۰۱ جفت، گونی ۸۹ هزار و ۶۱۷ عدد، غذای گرم ۸۰ هزار پرس، اقلام متفرقه خوراکی ۱۵ هزار و ۳۲۹ کیلوگرم و اقلام غیرخوراکی ۲۰ هزار و ۹۲۴ بسته به ارزش بیش از ۱۴ میلیارد تومان جمع‌آوری و به این مناطق ارسال کنند.

در کنار این اقدامات چندی پیش جهادگران در راستای کاهش تلفات دام دامداران و روستاییان و افزایش تولیدات این بخش نیز طرح واکسیناسیون رایگان ۲ هزار دام را در استان اجرایی کردند. همچنین مسئول سازمان بسیج حقوقدانان استان یزد نیز از ارائه ۵ هزار و ۹۸۰ مورد مشاوره حقوقی و ارشادات قضایی به‌صورت فردی و هشت کارگاه آموزشی به‌صورت تخصصی و گروهی در طرح «هر مسجد یک حقوقدان» طی یک ماه گذشته در استان خبر می‌دهد. محمدرضا زارع در این باره به ایکنا گفت: «طرح ابتکاری هر مسجد یک حقوقدان با اهداف حضور فعال و مستمر حقوقدانان در مساجد به عنوان پایگاه‌های دینی و معنوی و همچنین آگاه‌سازی و آشنایی مردم نسبت به قوانین، مقررات و تکالیفشان از طرف سازمان بسیج حقوقدانان استان یزد با همکاری ادارات و نهاد‌های مختلف ازجمله دادگستری کل استان، کانون وکلای دادگستری و قوه قضائیه، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، کانون فرهنگی و هنری مساجد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد اقامه نماز و سازمان تبلیغات اسلامی، با حضور آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی عضو فق‌های شورای نگهبان در مرداد ماه سال۹۴ به صورت رسمی کلید خورد.» 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار