کد خبر: 983545
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
عکاس و خبرنگار جنگ و از همراهان شهید چمران در «رادیکال سه» مطرح کرد:
تازه‌ترین قسمت از برنامه تلویزیونی «رادیکال سه» در شرایطی به روی آنتن رفت که بحث محوری آن پیرامون شخصیت شهید مصطفی چمران و فعالیت‌های او در دوران دفاع مقدس بود.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: مریم کاظم زاده عکاس جنگ و از همراهان شهید چمران مهمان اصلی این قسمت از برنامه دانشجویی «رادیکال سه» بود. او که از همراهان این شهید بزرگوار قبل از واقعه پاوه و پس از آن بود؛ ناگفته‌های بسیار جالبی در ارتباط با شخصیت شهید چمران داشت.

امیرحسین نوروزی کارگردان مستند «خاطرات موتور سیکلت» که در ارتباط با گروهی از همرزمان شهید چمران است؛ دیگر مهمان این برنامه بود که در سخنانی کوتاه در ارتباط با ویژگی‌های اخلاقی شهید چمران صحبت کرد.

مواجهه چکشی شهید چمران در اولین برخورد!

خانم کاظم‌زاده در ابتدای صحبت‌هایش در ارتباط با اولین مواجهه‌اش با شهید چمران گفت: آن روز‌ها که من کردستان بودم؛ ضدانقلاب آنجا جولان می‌داد؛ جاده دست آن‌ها بود و در پادگان مریوان که ما حضور داشتیم، جو خیلی ناآرام بود؛ جلسه مسئولین خیلی پر سر و صدا بود، من پشت در نشسته بودم که شهید چمران وارد شدند، به اطرافیان اشاره کردند که ایشان کی هستند؟ گفتند: «این خانم خبرنگار است؟»، تا شنیدند خبرنگارم، گفتند: «بیرونشان کنید!»

وی افزود: حس ایشان این بود که ممکن است خبر این تنش‌ها، رسانه‌ای شود، اما من سریع گفتم، من از آن خبرنگارانی که شما فکر می‌کنید نیستم، به من برخورده بود و گفتم آقای چمران اگر شما امروز به اینجا آمده اید، من از دو روز پیش اینجا بودم. بعد از آن هم از آنجا نرفتم.

تصویر ترسناکی که ضدانقلاب از چمران در ذهن مردم ساخته بود

این عکاس جنگ در ادامه در ارتباط با اینکه چگونه تصویر شکل گرفته از شهید چمران که به واسطه تبلیغات ضدانقلاب در ذهن او شکل گرفته بود، تغییر پیدا کرد؛ گفت: بعد از آن اتفاقات یک بار وقتی شهید چمران دوربین من را دیدند؛ از این گفتند که ایشان نیز زمانی دوربین «کنون» داشتند و گفتند: «یاد آن روز‌ها بخیر که محل ما جنوب لبنان بود و من با دوربینم از اسرائیلی‌ها عکس می‌گرفتم.» این حرف‌های شهید چمران برای من خیلی تعجب‌آور بود و باعث شد تا از ایشان درباره حضورشان در لبنان سوال کنم.

وی افزود: سوالات من درباره لبنان باعث شد تا ایشان از این بگویند که چقدر در آن دوران همراه با دوربینشان در مناطق سختی حضور داشتند و چه شب‌هایی برای پاس‌بخشی آن منطقه‌ای که دست ایشان بوده، بیدار مانده‌اند. این حرف‌ها خیلی برای من جذاب و جالب بود. چون در آن زمان ضدانقلاب به شهید چمران لقب «فالانژ لبنان» را داده بودند! حتی در آن منطقه‌ای که من وارد شده بودم وقتی با مردم ارتباط گرفتم دیدم که می‌گویند فقط خدا کند چمران به اینجا نیاید! یعنی چنین تصویری از شهید چمران در ذهن مردم ایجاد کرده بودند.

چمران مردی اهل‌خانواده بود

خانم کاظم‌زاده در خصوص این نکته که گروهی می‌گویند شهید چمران خیلی اهل خانواده نبود نیز گفت: این دروغ است، اتفاقا ایشان اهل خانواده بوده است، شما باید روایت خانواده داری ایشان را از خود خانواده‌شان می‌شنیدید و از دید دیگران قضاوت نمی‌کردید. ایشان اتفاقا خیلی اهل خانواده بودند.

وی ادامه داد: شهید چمران یک بار تعریف می‌کردند، زمانی که در آمریکا زندگی می‌کردند به واسطه مطالعه چند بولتن داخلی متوجه شدند شرکتی که در آن کار می‌کنند؛ خدمات زیادی به اسرائیل ارائه می‌کند؛ آنجا بود که تصمیم جدی خودم را گرفتم و وقتی به خانه رفتم به همسرم [همسر اول دکتر چمران]نیز گفتم که من باید این اشتباهم را جبران کنم.

شهید چمران از همان دیدار اول شیفته امام موسی‌صدر شد

کاظم‌زاده در ادامه با اشاره به مواجهه شهید چمران با امام موسی صدر نیز گفت: ایشان برای اشتباه خود، به بررسی این می‌پردازند که در حال حاضر کدام گروه بیش از همه در مبارزه با اسرائیل فعال است و در این تحقیقات با شخصیت امام موسی صدر آشنا می‌شود و به گفته شهید چمران در همان دیدار اول شیفته امام موسی صدر می‌شود.

دکتر چمران وقتی به دعوت امام موسی صدر به لبنان می‌رود و مسئولیت یتیمخانه‌ای که امام موسی صدر تاسیس کرده برعهده می‌گیرد؛ سعی می‌کند میان فرزندان خود و بچه‌های یتیمخانه فرقی نگذارد؛ همین اتفاق و البته سخت بودن شرایط زندگی در لبنان، باعث می‌شود همسرش تصمیم بگیرد همراه با فرزندانشان به آمریکا بازگردد.

نصیحت شهید چمران درباره اعتماد نکردن به تندرو‌ها

کاظم‌زاده در ارتباط با ماجرای درخواست برخی از چهره‌های سیاسی از جمله حسن روحانی در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب برای انحلال ارتش و نقش کلیدی شهید چمران از جلوگیری از این تصمیم غلط اظهار کرد: یادم هست چند روز بعد از آن اتفاق شهید چمران را دیدم و ایشان خیلی از اتفاقات پیش آمده در این ماجرا ناراحت بودند. ایشان از این گفتند که چقدر آزاردهنده است که گروهی تندروی می‌کنند. آن موقع بود که ایشان به من نصحیت کردند که هیچگاه به تندرو‌ها اعتماد نکن!

پیش‌بینی شهید چمران درباره خیانت یاسر عرفات به مردم فلسطین

این عکاس دوران جنگ در ادامه صحبت‌هایش درباره روحیه اخلاق‌مدارانه شهید چمران بیان کرد: شهید چمران با وجود اینکه با فعالیت‌های سازمان آزادی‌بخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات چندان موفق نبودند، اما سعی نکردند تا با ایجاد یک غوغای رسانه‌ای علیه آن‌ها موضع بگیرند، ولی به یادم هست که دکتر چمران به خود من گفت: من نیستم، ولی تو هستی و می‌بینی آن روزی را که یاسر عرفات خیانت می‌کند.

اخلاق‌مداری، بهترین درس چمران برای مسئولین امروز

کاظم‌زاده در بخش پایانی صحبت‌های خود در ارتباط با اینکه کدام ویژگی شهید چمران به درد مردم و مسئولین امروز جامعه ما می‌خورد، اظهار کرد: به نظر من مهمترین ویژگی شهید چمران که برای امروز ما نیز مناسب است، اخلاق‌مداری و پایبندی ایشان به اخلاق ایشان بود. ایشان شخصیتی چند بعدی بود و قطعا اگر در دوره امروز حضور داشت در این دسته‌بندی‌های سیاسی امروزی نمی‌گنجید.

بارزترین ویژگی چمران؛ دوری از غرور بود

امیرحسین نوروزی کارگردان مستند «خاطرات موتور سیکلت» نیز در سخنانی در ارتباط با ویژگی‌های اخلاقی شهید مصطفی چمران گفت: یک سیری در زندگی شهید چمران وجود دارد که این چه در دوران تحصیل ایشان در آمریکا و چه در دوره حضور در لبنان و چه در دوران جنگ دیده می‌شود؛ آن هم این که او هیچگاه از حال شخصی خود غافل نشده است و هیچگاه از این سوال درباره چیستی و چرایی زندگی و خلقت انسان و نقشی که برای آن به دنیا آمده، غافل نشده است.

وی افزود: نکته دیگر در ارتباط با دکتر چمران این است که هیچ‌وقت مراتب علمی و حکومتی او باعث تغییر منش و رفتارش نسبت به آدم‌های پیرامونش نشد؛ از دور دست‌ترین خاطرات تا لحظه شهادت ما هر خاطره‌ای از شهید می‌شنویم، هیچوقت خود برتربینی و غرور در آن دیده نمی‌شود؛ به نظرم این بارزترین ویژگی شهید چمران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار