کد خبر: 983181
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
معاون وزیر خارجه امریکا، روسیه و چین را به تلاش برای دخالت و سودجویی در خاورمیانه متهم کرده و وعده داده امریکا اقدامات خود را برای مقابله با حضور روسیه و چین در این منطقه افزایش می‌دهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان» استراتژی امنیت ملی سال ۲۰۱۷ امریکا به صراحت گفته که روسیه و چین قدرت، نفوذ و منافع امریکا را به چالش کشیده و تلاش می‌کنند امنیت و ترقی امریکا را فرسایش دهند.

در این استراتژی ۲۵ مرتبه نام روسیه و ۳۳ بار نام چین و البته ۱۷ بار هم نام ایران آمده است. حالا به فاصله سه سال از این استراتژی، «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه امریکا ضمن اشاره به تهدید فزاینده روسیه و چین گفته است: «می‌دانم که در سال۲۰۲۰، ما شاهد افزایش تلاش‌های امریکا برای مقابله با دخالت‌های روسیه و اخاذی‌های چین در منطقه خواهیم بود.» او همچنین با اشاره به ایران گفت: «با اینکه در سال گذشته موفقیت‌هایی در سیاست‌های [خارجی]دولت داشتیم، اما می‌بینیم که هنوز چالش‌ها پا برجاست. این شامل نفوذ شرورانه ایران در منطقه و جهان نیز می‌شود.» وی درباره تلاش‌های روسیه و چین برای حضور در غرب آسیا توضیح داد: «می‌دانم که در سال۲۰۲۰، ما شاهد افزایش تلاش‌های امریکا برای مقابله با دخالت‌های روسیه و اخاذی‌های چین در منطقه خواهیم بود.»

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین شامگاه دوشنبه در واکنشی غیر‌مستقیم به بحث‌هایی که امریکایی‌ها مطرح می‌کنند، گفت: تبلیغات منفی و بدنام کردن دولت پکن توسط ایالات متحده نه تنها اقدامی مخالف حق حاکمیتی چین است بلکه بر توسعه و ثبات جهانی نیز اثر می‌گذارد. به گزارش «رویترز»، وانگ در مصاحبه پایان سال با رسانه‌های دولتی چین، ضمن اشاره به اینکه سال ۲۰۱۹، چهلمین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین واشنگتن و پکن بود، توضیح داد: «متأسفانه ایالات متحده مکرراً محدودیت‌ها و فشار‌هایی را در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری بر چین اعمال کرد.» وی با بیان اینکه امریکا از طریق یکسری تصمیمات درباره حقوق حاکمیتی چین، در امور داخلی این کشور دخالت کرده و تبلیغات منفی علیه آن به راه انداخت، تصریح کرد: «کار‌هایی که امریکا انجام داد، اعتماد دوجانبه‌ای را که طی ۴۰ سال گذشته به دست آمده بود، خدشه‌دار کرد و همچنین بر توسعه و ثبات تمام جهان نیز اثر گذاشت.» وزیر خارجه چین در ادامه با بیان اینکه پکن می‌خواهد مشکلات با امریکا را از طریق گفتگو و بر مبنای احترام متقابل حل کند، افزود: «ما امیدواریم ایالات متحده، بی‌طرفی خود را از نو بسازد و درک درستی از چین پیدا کند.» وزیر خارجه چین همچنین درباره اروپا گفت: پکن آماده همکاری با بروکسل برای تعمیق و تقویت بیشتر روابط و تضمین ثبات جهانی است، چون دو طرف رقیب یا دشمن نیستند. به گزارش ایسنا، وانگ یی، وزیر خارجه چین در مصاحبه آخر سال خود گفت: چین و اتحادیه اروپا شریک هستند و نه رقیب. ما دوست هستیم نه دشمن. سال آتی میلادی چهل و پنجمین سال روابط دیپلماتیک دو طرف است. پکن آماده تقویت تبادلات در سطح بالا با اروپا برای همکاری مشترک استراتژیک جامع در سطح جدیدی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار