کد خبر: 982856
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
رئیس سازمان استاندارد از پلمب ۴۱۳ نازل پمپ بنزین‌ها طی دو ماه اخیر به دلیل کم‌فروشی خبر داد
رئیس سازمان ملی استاندارد با تأکید بر اینکه پژو ۴۰۵ از ابتدای تیر ۹۹ از رده تولید خارج می‌شود، درخصوص کیفیت بنزین توزیعی در کشور گفت: «بنزین تولیدی کشور آلاینده نیست، طبق آزمایش‌های صورت گرفته، بنزین تولیدی کشور از نظر شاخص‌های گوگرد، بنزن و آروماتیک‌ها که در آلودگی هوا تأثیرگذار هستند، هیچ مشکلی ندارد.»
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: این روز‌ها موضوع آلودگی هوا و چگونگی کیفیت بنزین به مباحث روز جامعه تبدیل شده است. برخی کیفیت پایین بنزین را در آلودگی هوا دخیل می‌دانند و برخی دیگر نیز با اظهارات کارشناسی این موضوع را تکذیب می‌کنند. روز گذشته رئیس سازمان استاندارد در یک نشست خبری به تشریح کیفیت بنزین، کیک‌های آلوده به قرص و عدم شماره‌گذاری پژو ۴۰۵ در آذر سال آینده پرداخت. نیره پیروز‌بخت درخصوص کیفیت بنزین توزیعی در کشور گفت: «طبق آزمایش‌های صورت گرفته، بنزین تولیدی کشور از نظر شاخص‌های گوگرد، بنزن و آروماتیک‌ها که در آلودگی هوا تأثیرگذار هستند، هیچ مشکلی ندارد.»

وی افزود: «همزمان با افزایش قیمت بنزین، بررسی نازل‌های سوخت در جایگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت که در آبان ماه ۲۱۵ مورد از ۵ هزار و ۱۰۰ مورد نازل بازرسی شده و در آذرماه نیز ۱۶۳ مورد از ۴ هزار و ۹۷۸ نازل و در یک هفته گذشته هم ۳۵ مورد از هزار مورد بازرسی نازل‌ها کم فروشی داشتند. این نازل‌ها توسط کارشناسان سازمان استاندارد و وزارت نفت پلمب شدند.»

معاون رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این نشست در ادامه توضیحات پیروزبخت گفت: «بنزین را در فصل گرم و سرد مورد آزمون قرار می‌دهیم که نمونه‌برداری‌های فصل سرد انجام شده، ولی هنوز نتایج آزمون نهایی نشده است.» وحید مرندی‌مقدم افزود: «در مورد نمونه‌برداری‌های فصل گرم نیز باید بگوییم که در کل کشور میزان بنزن موجود در بنزین سوپر نیم بوده است و این عدد برای بنزین استاندارد نیز نیم درصد بوده است و برای بنزین معمولی ۱/۱ صد شده است. در مورد گوگرد موجود در بنزین توزیعی در کشور نیز در بنزین سوپر عدد ۱/ ۱۵ و در بنزین استاندارد عدد ۸۲/۱۴ گزارش شده که این رقم برای بنزین معمولی ۵۳/ ۲۹ بوده است.»

معاون رئیس سازمان ملی استاندارد با طرح این سؤال که چطور در ۹ ماه سال این چنین با مشکل آلاینده‌ها مواجه نیستیم، زیرا در این مدت نیز همین بنزین و همین خودرو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: «منابع آلاینده هوا متعدد است و سازمان محیط‌زیست باید سهم منابع مختلف را در آلایندگی هوا مشخص کند.»
به گفته وی موتورسیکلت‌ها یکی از منابع آلاینده هوا هستند که تولید کارخانه‌ها به سمت موتور‌های انژکتوری در حال تغییر است. در عین حال باید به تردد موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های فرسوده توجه داشته باشیم. به طوری که ۸۰ تا ۹۰ درصد خودرو‌های در حال تردد با استاندارد‌های قبلی تولید شده‌اند.

مرندی‌مقدم در ادامه با اشاره به اینکه حداکثر مجاز گوگرد در بنزین استاندارد قبلی ۳۰۰ پی پی ام بوده است، اظهار داشت: «این رقم در استاندارد‌های فعلی به ۵۰ پی‌پی‌ام رسیده و البته در حال حاضر که تدوین استاندارد بنزین معادل استاندارد یورو ۵ را در دستور کار داریم نیز قرار است حداکثر مجاز گوگرد باز هم کاهش یابد که ممکن است به عدد ۲۰ یا ۳۰ یا رقم دیگری برسد.»

وی تأکید کرد: «استاندارد‌های فعلی در واقع همان استاندارد یورو ۴ اروپا نیست، بلکه معادل با استاندارد یورو ۴ است و یک استاندارد ملی در این مورد تدوین شده است و برای استاندارد‌های جدید بنزین معادل با استاندارد یورو ۵ عمل خواهیم کرد.»
مرندی مقدم با بیان اینکه برای ارتقای استاندارد‌های سوخت باید طراحی پالایشگاه‌ها مطابق با استاندارد‌های جدید صورت بگیرد، گفت: «کاهش میزان آلاینده‌ها کار سختی است. برای گازوئیل نیز استاندارد اجباری نداریم، ولی طبق قانون هوای پاک تا سال ۱۴۰۰ باید در این مورد استاندارد ملی تدوین شود.»

ذرت‌های آلوده در درازمدت روی سلامتی تأثیر می‌گذارد
پیروزبخت در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد آخرین وضعیت ذرت‌های وارداتی آلوده و بحث‌های مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر توزیع بخشی از این ذرت‌ها در کشور نیز اظهار داشت: «من هم صوت‌های منتشر شده در فضای مجازی را شنیده‌ام، ولی باید توجه داشت که این ذرت‌ها کپک زده‌اند و با این وضعیت در محصولات غذایی قابل استفاده نیستند. حتی با فرض استفاده از محصولی آلوده به سم آپلاتوکسین، این اتفاق در درازمدت بر یک فرد تأثیر خواهد داشت و اینطور نیست که در عرض دو ساعت باعث مرگ و میر شود. هدف اصلی از انتشار این مطالب ایجاد تشنج و آسیب روانی به مردم است و قصد دارند امنیت غذایی مردم را زیر سؤال ببرند.»
وی تأکید کرد: «ذرت‌های آلوده همچنان در گمرک هستند و هیچ مقداری از این محموله وارد کشور نشده است. تاکنون خریداری از خارج از کشور برای این ذرت‌ها پیدا نشده و قرار است این ذرت‌ها امحا شوند و مراحل انجام این کار در حال بررسی است.»

تکلیفی برای کنترل کیفیت گازوئیل به ما ابلاغ نشده است
پیروزبخت در ادامه نقش خودرو‌های فرسوده در آلودگی هوا نیز افزود: «خودرو‌های فرسوده از بنزین استاندارد استفاده می‌کنند و کامیون‌ها و خودرو‌های سنگین نیز از گازوئیل استفاده می‌کنند که البته ما گازوئیل را آزمایش نمی‌کنیم، زیرا در این مورد تکلیفی برای سازمان استاندارد تعیین نشده است. البته در برخی موارد که خودمان آزمایش کرده‌ایم نیز گازوئیل مصرفی مشکلی ندارد هر چند کامیون‌ها فرسوده و آلاینده هستند.»
وی با بیان اینکه موتورخانه‌های موجود در کشور نیز در فصول سرد باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند، گفت: «طی شش ماه اول امسال ۲ هزار و ۶۰۰ موتورخانه واحد‌های تجاری و دولتی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.»

تاکنون از عرضه کیک‌های مشکوک در تهران گزارشی نشده
پیروزبخت در حاشیه نشست خبری در خصوص کیک‌های آلوده به قرص اظهار کرد: «تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه کیک‌های حاوی این قرص‌ها در تهران دیده شده باشد، اعلام نشده است. براساس بازرسی‌های ما از واحد‌های تولیدی، روز پنج‌شنبه گذشته دو مورد در بوفه مدارس استان‌های زنجان و گنبدکابوس یک نوع قرص قرمز رنگ مشاهده شده است که بلافاصله به سازمان غذا و دارو و واحد‌های آزمایشگاهی برای بررسی نوع قرص فرستاده شده است.» رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در رابطه با نوع قرص‌ها گفت: «به دلیل اینکه در سازمان استاندارد روی مواد دارویی کار نمی‌کنیم، بنابراین خود قرص‌ها را بررسی نمی‌کنیم، برای وزارت بهداشت می‌فرستیم. همچنین تشخیص نوع قرص‌ها برعهده سازمان غذا و دارو است. طبق بررسی‌هایی که در این ایام از واحد‌های تولیدی کیک و کلوچه انجام شد، می‌توان به جرات اعلام کرد که واقعاً امکان اینکه جاسازی قرص‌ها در فرایند تولید رخ داده باشد، وجود ندارد.»

پژو ۴۰۵ تحویلی در آذر ۹۹ شماره‌گذاری نمی‌شود
همچنین معاون رئیس سازمان ملی در پاسخ به این سؤال که طبق مصوبه شورای عالی استاندارد تولید پژو ۴۰۵ باید از ابتدای تیر سال آینده متوقف شود، ولی در حال حاضر پیش فروش این خودرو با موعد تحویل آذر ۹۹ انجام می‌شود، سازمان استاندارد چه موضعی در این خصوص دارد، اظهار داشت: «طبق مصوبه شورای عالی استاندارد تولید چهار مدل خودروی پرتیراژ از جمله پژو ۴۰۵ باید متوقف شود، به‌طوری‌که پژو ۴۰۵ از ابتدای تیر ۹۹ از رده تولید خارج می‌شود و در این صورت اگر قرار باشد این خودرو بعد از تیر ۹۹ تولید و به مردم عرضه شود، مجوز شماره‌گذاری برای آن صادر نخواهد شد.»

مرندی‌مقدم ادامه داد: «پژو ۴۰۵ فقط برای مصرف تاکسی و به صورت گازسوز برای داخل شهر قابلیت تولید و عرضه خواهد داشت. به گفته معاون رئیس سازمان ملی استاندارد تولید سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ نیز از ابتدای مرداد ۹۹ متوقف خواهد شد و فقط وانت پراید برای تأمین نیاز کشور به وانت قابلیت تولید خواهد داشت.»
وی در ادامه با بیان اینکه گزارشی در مورد تولید سه خودروی دیگر نیز که قابلیت مطابقت با استاندارد‌ها را ندارند در جلسه آینده شورای عالی استاندارد ارائه خواهیم کرد، گفت: «این خودرو‌ها در حوزه سواری و تجاری سنگین قرار دارند که در بخش سواری در زمینه استاندارد مربوط به تعویض دنده که روی سوخت خودرو تأثیرگذار است و همچنین استاندارد باد لاستیک و استاندارد چراغ روشن روز مشکلاتی وجود دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار