کد خبر: 982847
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۹
یک‌ماه خدمات رایگان بسیج جامعه پزشکی
تاریخچه تأسیس سازمان بسیج جامعه پزشکی به دوران دفاع مقدس بر می‌گردد. در آن زمان پزشکان و پرستاران فداکار و بسیجی به صورت مستمر در خطوط مقدم نبرد، درمانگاه‌های صحرایی و بیمارستان‌ها مجروحان و آسیب‌دیده‌ها را درمان می‌کردند.
سرویس ایران جوان آنلاین: جهادگران بسیج جامعه پزشکی هر روز یکی از استان‌ها و مناطق محروم را انتخاب می‌کنند تا با حضور در این مناطق و ارائه خدمات رایگان، سطح سلامت، بهداشت و درمان مردم را افزایش دهند؛ اقداماتی که فقط در همین ماه گذشته باعث ارائه خدمات رایگان به حدود ۷۰ هزار نفر از مردم مناطق کم‌برخوردار گیلان، اصفهان، آذربایجان غربی و ... شد و مردم این مناطق توانستند از خدمات پزشکی بسیج جامعه پزشکی برخوردار شوند. این خدمات نیز شامل ارائه خدمات دندانپزشکی، ویزیت توسط پزشک عمومی، ارائه دارو، ارائه آموزش‌های بهداشتی دوره سالمندی و میانسالی، ارائه آموزش‌های فرهنگی، ارائه خدمات مامایی، غربالگری قند خون، غربالگری فشار خون و ارجاع افراد به مراکز خدمات جامع سلامت می‌شود.

تاریخچه تأسیس سازمان بسیج جامعه پزشکی به دوران دفاع مقدس بر می‌گردد. در آن زمان پزشکان و پرستاران فداکار و بسیجی به صورت مستمر در خطوط مقدم نبرد، درمانگاه‌های صحرایی و بیمارستان‌ها مجروحان و آسیب‌دیده‌ها را درمان می‌کردند. در همین راه بیش از ۸۰ هزار پزشک و پیراپزشک در سراسر صحنه‌های نبرد دفاع مقدس حضور داشته و در آن سال‌ها صد‌ها شهید و جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند. بنابراین با توجه به خدمات ارائه شده از سوی جامعه پزشکی و نیاز به ادامه فعالیت این جهادگران در سال ۱۳۷۴ سازمان بسیج جامعه پزشکی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

بسیجی‌هایی که ابتدای مسیر به رزمنده‌ها خدمت‌رسانی می‌کردند و بعد از اتمام هشت سال دفاع مقدس، رنگ خدمت‌رسانی‌هایشان عوض شد و با ارائه خدمات پزشکی و دندانپزشکی به مردم مناطق محروم رسالت خود را ادامه دادند. خدمات ارزنده‌ای که فقط در آخرین اقدامات بسیج جامعه پزشکی در همین آذرماه گذشته بر اساس آمار جسته و گریخته موجود، جهادگران این سازمان به حدود ۷۰ هزار نفر در سراسر کشور خدمات رایگان ارائه کرده‌اند. برای مثال در ابتدای ماه و آغاز هفته بسیج ۷۰۰ تیم تخصصی در سراسر کشور اعلام آمادگی کردند تا در یک هفته به مردم مناطق محروم کشور خدمات رایگان ارائه دهند. خدماتی که به چندین هزار نفر ارائه شده و با توجه به حجم بالای مراجعه مردم آمار مشخصی از آن ارائه نشده است.

البته خدمت‌رسانی بسیج جامعه پزشکی فقط به همین هفته بسیج محدود نمی‌شود و پس از این تاریخ نیز جهادگران با عزمی جزم خدمت‌رسانی را ادامه دادند. احمد کردانی، مسئول گروه جهادی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در نیمه نخست آذر از خدمت‌رسانی جهادگران بسیجی به ۱۵۰ دانش‌آموز خبر داد.
به گفته این مسئول دانش‌آموزان منطقه محروم کوی شهید مدرس (خروسی) اهواز علاوه بر ویزیت از خدمات پزشکی رایگان نیز برخوردار شدند. محمد روحانی، مسئول بسیج سازندگی سپاه امام رضا (ع) در استان خراسان رضوی نیز ارائه ویزیت رایگان بسیج جامعه پزشکی به ۴۲ هزار نفر از مردم این استان را گزارش داد.
همچنین جباری، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه جهادگران استان هر ماه برای ویزیت رایگان ۲۰ هزار نفر در مناطق محروم اعزام می‌شوند، به خبرگزاری صداوسیما گفت: «۳ هزار نفر پزشک و کادر درمانی و بهداشتی استان مرکزی به عضویت بسیج جامعه پزشکی درآمدند که با حضور در مناطق محروم استان خدمات بهداشتی و درمانی رایگان ارائه می‌دهند.»

ارائه خدمات رایگان درمانی به مردم
شایان ذکر است در ماه گذشته جهادگران بسیج جامعه پزشکی توانستند به حدود ۲ هزار نفر از مردم مناطق کم‌برخوردار و روستا‌های استان کرمانشاه خدمات رایگان پزشکی و دندانپزشکی ارائه دهند. خدماتی که توسط گروه‌های متخصص داخلی گوش و حلق و بینی، قلب و عروق، زنان و زایمان و کودکان ارائه شده است. همین جنس از خدمت‌رسانی‌ها در استان چهارمحال و بختیاری و به خصوص در روستای عیسی‌‎آباد ارائه شد.
مهین غفاری، مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی سپاه قمربنی‌هاشم (ع) در این باره به خبرگزاری صداوسیما گفت: «ویزیت رایگان و ارائه داروی رایگان به ۱۴۲ نفر، غربالگری فشارخون و قند خون ۵۲ نفر، ارائه خدمات مشاوره‌ای به ۷۱ نفر، ارائه آموزش‌های بهداشتی (فشارخون، دیابت و هپاتیت) توسط کارشناسان مراقب سلامت به ۱۳۰ نفر، ارائه آموزش مهارت‌های زندگی و فرزندپروری توسط کارشناسان سلامت روان به ۱۳۰ نفر، شناسایی و ارجاع بیماران به مراکز خدمات جامع سلامت و... از جمله اقدامات انجام شده از سوی بسیج جامعه پزشکی در آذرماه است.»

در استان هرمزگان نیز بسیج جامعه پزشکی به دانش‌آموزان بسیاری خدمات دندانپزشکی ارائه کرده‌اند که قرار است شمار دانش‌آموزان دریافت‌کننده این خدمات تا پایان سال به ۳ هزار دانش‌آموز برسد. در استان یزد نیز به گفته سلمانی، فرمانده سپاه ناحیه بسیج مهریز در راستای اجرای طرح کرامت و به منظور توسعه سلامت به ۱۰۰نفر خدمات دندانپزشکی و پزشکی ارائه شده است.
سرهنگ جهانبخش عزیزی، فرمانده سپاه تالش نیز با ارائه آماری از خدمات ارائه شده به مردم استان گیلان در ماه گذشته به خبرگزاری صداوسیما گفت: «۱۱پزشک عمومی، متخصص قلب، مغز و اعصاب، زنان و زایمان، دندانپزشک و شش پرستار عضو بسیج جامعه پزشکی با استقرار در مرکز خدمات جامع سلامت دهستان کیشون بن ۳۰۰بیمار ۲۹روستای این دهستان را رایگان ویزیت کردند. همچنین بیش از ۲۵میلیون داروی رایگان هم به این بیماران داده شده است.»

خدمت‌رسانی بسیجیان در استان خراسان جنوبی رقمی قابل توجه‌تر دارد به طوری که هیهات، رئیس بسیج جامعه پزشکی استان به خبرگزاری صداوسیما گفت: «۷۰۰ بیمار روزانه در بیمارستان صحرایی شهدای عشایر شهرستان زیرکوه خدمات رایگان دریافت می‌کنند.» گفتنی است در این مدت به بیش از ۳ هزار نفر فقط در زیرکوه خدمات رایگان پزشکی ارائه شده است.
لازم به ذکر است جهاد گران در استان فارس به ۷۳۰ نفر و در استان اصفهان به ۲۵۰ نفر از مردم شهر ورزنه و بخش بن رود خدمات درمانی رایگان ارائه داده‌اند. اقداماتی که شامل ارائه خدمات دندانپزشکی، ویزیت توسط پزشک عمومی، ارائه دارو، ارائه آموزش‌های بهداشتی دوره سالمندی و میانسالی، ارائه آموزش‌های فرهنگی، ارائه خدمات مامایی، غربالگری قند خون، غربالگری فشار خون و ارجاع افراد به مراکز خدمات جامع سلامت می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار