کد خبر: 982611
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
مدیر امور کارنه تیر آ. ت. آ اتاق بازرگانی ایران:
بهنام فرامرزیان گفت:ایران از بین ۵۴ کنوانسیون حمل و نقلی و گمرکی عضو ۱۱ کنوانسیون بوده و برای توسعه بخش تجارت و حمل و نقل، الحاق به کنوانسیون‌های دیگر از جمله کنواسیون حمل و نقل موارد خطرناک بسیار ضروری است.
به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، در سمینار عبور و ورود موقت کالا تحت کنوانسیون گمرکی کارنه آ. ت. آ که در اتاق بازرگانی اصفهان به همت واحد خدمات اعضا با همکاری امور کارنه تیر اتاق ایران برگزار شد، بر لزوم توجه ویژه بر خلاء شرکت‌های حمل و نقل بین المللی در اصفهان تاکید شد.

به نقل ازروابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان بهنام فرامرزیان، مدیر امور کارنه تیر آ. ت. آ اتاق بازرگانی ایران، در این سمینار به بیان نکاتی درخصوص رویه عبور- ورود موقت کالا تحت کنوانسیون گمرکی آ. ت. آ پرداخت و گفت: اتاق ایران متولی و موسسه ضامن دو کنوانسیون تیر و آ. ت. آ است.

وی افزود: ایران از بین ۵۴ کنوانسیون حمل و نقلی و گمرکی عضو ۱۱ کنوانسیون بوده و برای توسعه بخش تجارت و حمل و نقل، الحاق به کنوانسیون‌های دیگر از جمله کنواسیون حمل و نقل موارد خطرناک بسیار ضروری است.

فرامرزیان افزود: کنوانسیون تیر، ابزاری برای توسعه حمل و نقل است و اتاق ایران در سال ۱۳۶۳ به عضویت کنوانسیون مذکور درآمد. وی کارنه تیر را سند بین المللی گمرکی قابل استفاده در حمل و نقل مرکب به ویژه جاده‌ای دانست و سقف ضمانت هر جلد کارنه تیر در قبال مطالبات گمرک را ۱۰۰ هزار یورو عنوان کرد.

مدیر امور کارنه تیر آ. ت. آ اتاق بازرگانی ایران، تعداد کل شرکت‌های حمل و نقل بین المللی عضو اتاق ایران را ۱۲۵۸ شرکت بیان و تصریح کرد: این در حالی است که تنها ۲۸۵ شرکت مصرف کننده کارنه تیر بوده اند.

فرامرزیان در ادامه با اشاره به پتانسیل‌های موجود در استان اصفهان و دارا بودن رتبه پنجم صادرات کشور، خواستار عزم جدی برای جذب شرکت‌های حمل و نقل بین المللی در اصفهان شد و این امر را یک وظیفه ملی دانست.

وی ترکیه را بیشترین مصرف کننده کارنه تیر‌های صادره در ایران معرفی و تصریح کرد: کشور‌های گرجستان، بلغارستان، ایتالیا، رومانی و آلمان نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند.

فرامرزیان همچنین ضمن تعریف کارنه آ. ت. آ موارد استفاده از این سند بین المللی گمرکی را در نمونه کالا‌های تجاری، ابزار و وسایل حرفه‌ای و ارائه کالا به نمایشگاه‌های بین المللی بیان کرد و افزود: کالا‌های تجاری، امور نمایشگاه و وسایل و ابزار‌های حرفه‌ای مانند ابزار‌های مطبوعاتی، آلات موسیقی، لوازم سیرک و ... عمده کالا‌های تحت رویه آ. ت. آ هستند.  

در ادامه  رسول کوهستانی، مدیرکل گمرک استان اصفهان با بیان اینکه گمرک مهم‌ترین سازمان اثرگذار در روند تجارت خارجی است، گفت: سازمان جهانی گمرک، تدوین و تصویب کننده کنوانسیون ورود موقت است.

وی انجام کنترل‌ها و اعمال محدودیت‌های قانونی، و تسهیلگری در تشریفات گمرکی و ترخیص کالا را دو چالش و الزام عمده گمرک دانست و افزود: تناقض این دو چالش و الزام سازمان با یکدیگر، به مشکل جدی برای گمرک تبدیل شده است. وی ایجاد سامانه‌های الکترونیکی برای نظارت و کنترل دقیق بر امور را یکی از اقدامات سازمان مذکور بیان کرد.

کوهستانی اجرای قوانین و مقررات و کنوانسیون‌ها را از جمله وظایف گمرک دانست و تصریح کرد: موافقتنامه آ. ت. آ از موافقت نامه‌های گمرکی در حال اجرا بوده و بیش از ۵۰ قانون و کنوانسیون از جمله آ ت آ را اجرا می‌کنیم.

مدیرکل گمرک استان همچنین از استفاده از کنوانسیون تسهیلگری با عنوان کارنه تیر برای امور مربوط به حمل و نقل و ترانزیت کالا خبر داد و گفت: آ. ت. آ یا کنوانسیون ورود موقت، سیستمی است که نقل و انتقال کالا را در مرز‌های کشور‌ها به صورت آزادانه امکانپذیر کرده و ورود موقت آن‌ها را در قلمرو گمرکات بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی مجاز می‌کند.

کوهستانی با تاکید بر اینکه ایران در سال ۱۳۴۶ به این قرارداد پیوسته، ولی تاکنون به دلایل مختلفی هنوز اجرایی نشده است، افزود: گمرک ایران، اتاق بازرگانی را به عنوان موسسه صادرکننده دفترچه ATA پذیرفته است.

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه کنوانسیون‌ها به دنبال تسهیلگری هستند، بر استفاده از مزیت‌های کنوانسیون ATA تاکید کرد.

در ابتدای این سمینار نیز کیهان عباسیان، رئیس امور خدمات اعضای اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در دوره نهم فعالیت اتاق بازرگانی اصفهان، کمک به بهبود شاخص‌های محیط کسب و کار استان در رأس برنامه‌ها قرار دارد، افزود: در این دوره شناسایی فرصت‌های موجود برای نیل به این هدف و تلاش برای رونق کسب و کار و در نهایت بهبود کیفیت زندگی مردم سرلوحه فعالیت‌ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اتاق اصفهان به منظور تسهیل امور مربوط به فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان، به برنامه ریزی برای ارائه خدمات نوین به اعضا پرداخته است، هدف از برگزاری سمینار «عبور و ورود موقت کالا تحت کنوانسیون گمرکی کارنه آ ت آ» را تسهیل امور فعالان اقتصادی در عرصه‌های بین المللی بیان نمود.

عباسیان همچنین از ارائه سلسله خدمات نوین دیگری به اعضا با تاکید بر رونق اقتصادی استان در روز‌های آتی خبر داد.

گفتنی است در حال حاضر صنعت حمل و نقل، بخصوص حمل و نقل بین المللی در استان دچار مشکلات بسیاری است و برای توسعه صادرات استان لازم است به این مهم پرداخته و راهکار‌های مناسب اندیشیده و به کار بسته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار