کد خبر: 981772
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر سالانه ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی برای ساخت اماکن مسکونی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

اکبر فتحی اظهار داشت: 95 درصد محصولات غذایی جامعه انسانی از خاک بعمل می آید، آب بدون خاک معنا و مفهومی ندارد و در حقیقت خاک بستر نگهدارنده آب است.

وی با تاکید بر این موضوع که امنیت غذایی بدون منابع خاکی میسر نمی شود، گفت: در سطح دنیا 4 میلیارد هکتار اراضی قابل کشت وجود دارد که از این میزان تنها 1.5 میلیارد کشت می شوند. در کشور ما  سطح اراضی کشاورزی 18.5 میلیون هکتار است و در استان آذربایجان شرقی تنها یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین های کشاورزی قابل کشت و زرع وجود دارد.

فتحی ادامه داد: در خوش بینانه ترین شرایط از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی زراعی استان، فقط یک سوم این خاک ها بدون محدودیت می باشند و بقیه حداقل دارای یک محدودیت از جمله شوری خاک است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: افکار عمومی باید نسبت به اهمیت خاک و لزوم صیانت از منابع خاکی در راستای تامین مواد غذایی، پوشاک و حتی مسکن روشن و اقناع گردند.

فتحی افزود: با توجه به موارد فوق و اهمیت خاک در زندگی بشر در سال 2002 پیشنهاد شد تا یک روز به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شود.

وی با اشاره به عوامل تهدید کننده سلامت خاک گفت: طی مطالعه ای که از سال 1332 تا سال 1381 انجام شده، تحقیقات و بررسیهای به عمل آمده نشان می دهد که حدوداً 200 هزار هکتار از اراضی زراعی کشور به ساخت و ساز مسکن اختصاص یافته است و در حال حاضر سالانه 30 هزار هکتار از زمین های کشاورزی برای ساخت اماکن مسکونی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مصرف بی رویه کود و سموم در اراضی زراعی را یکی از عوامل محدود کننده حاصلخیزی خاک در بخش کشاورزی دانست.

مهندس فتحی اظهارکرد: جاری شدن آب های نامتعارف همچون فاضلاب های خانگی و صنعتی در زمین های کشاورزی عامل آلوده شدن خاکهای زراعی و حاصلخیز می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: شخم زدن در جهت شیب اراضی زراعی، چرای بی رویه و مازاد بر ظرفیت زمین ها نیز موجب از بین رفتن بافت های حاصلخیز و پویایی خاک می گردد.

وی ادامه داد: تغییر کاربری های غیرمجاز و مجاز اراضی زراعی جهت فعالیت های صنعتی و سایر فعالیت های غیرکشاورزی همه از عوامل تهدید کننده منابع خاکی بشمار می آید.

 فتحی گفت: خوشبختانه در سال جاری قانون حفاظت از خاک که قانونی جامع و کامل می باشد تصویب و ابلاغ شده است، تدوین ضوابط و آئین نامه های اجرایی این قانون برعهده وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده که پس از تنظیم و تدوین آئین نامه های مربوطه، مراحل عملیاتی آن در سریع ترین زمان ممکن آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در حال حاضر قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی و قانون ممانعت از تغییرکاربری های زراعی از شاخص ترین راهکارهای موثر و بازدارنده در جهت حفاظت از خاک می باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر