کد خبر: 981551
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
انگلیسی‌ها به حزب محافظه‌کار به رهبری جانسون رأی قاطع دادند
حزب محافظه‌کار انگلیس به رهبری بوریس جانسون در انتخابات پارلمانی که نتایج آن غیرمنتظره بود، توانست اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کند و می‌تواند به تنهایی و بدون ائتلاف با سایر احزاب، دولت تشکیل دهد؛ دولتی که اولین اقدام آن اجرای «برگزیت» خواهد بود که جانسون وعده داد تا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن ۹۸) آن را عملی می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پیروزی شگفت‌انگیز حزب محافظه‌کار هرچند راه را برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هموار کرد، اما کوک کردن ساز استقلال‌طلبی در اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی، می‌تواند به دو پارگی بریتانیا منجر شود. اتحادیه اروپا با احتیاط از نتایج انتخابات استقبال کرده و خواهان اجرای هرچه سریع‌تر برگزیت شده است، اما پیروزی محافظه‌کاران بیش از همه مقامات صهیونیستی و دونالد ترامپ را ذوق‌زده کرده است و آن‌ها خواهان تقویت روابط دوجانبه با لندن شده‌اند. رهبر اسکاتلند هم در واکنش به نتایج انتخابات، خواهان برگزاری همه‌پرسی استقلال از بریتانیا شد.

به گزارش «جوان»، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که برای اجرای پرونده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، موسوم به «برگزیت» بی‌تابی می‌کرد و نیاز به پشتوانه مردمی داشت، اکنون با پیروزی در انتخابات پارلمانی قصد دارد مأموریت نیمه‌تمام خود را کامل کند.

انتخابات زودهنگام پارلمانی بریتانیا روز پنج شنبه در سراسر این کشور برگزار شد و با شمارش نتایج آرا، حزب محافظه‌کار با کسب ۵۴ درصد، پیروز انتخابات شد. به گزارش بی‌بی‌سی انگلیسی، حزب محافظه‌کار ۳۶۵ کرسی، حزب کارگر ۲۰۳ کرسی و حزب ملی اسکاتلند ۵۰ کرسی کسب کرده‌اند. در این انتخابات محافظه‌کاران موفق شدند ۴۷ کرسی بیشتر از دور قبل کسب کنند و در مقابل حزب کارگر با از دست دادن ۵۹ کرسی شکست سنگینی را تجربه کرد. شکست در انتخابات پارلمانی برای حزب کارگر چنان سنگین بود که جرمی کوربین، رهبر این حزب اعلام کرد که از رهبری حزبش کناره‌گیری خواهد کرد. حدود ۶۷ درصد مردم بریتانیا در این انتخابات شرکت کردند و نکته عجیب اینکه مستقل‌ها با وجود داشتن بیش از ۱۹۰هزار رأی، ۲۳ کرسی خود را در پارلمان از دست دادند.

حزب محافظه‌کار برای پیشبرد برگزیت، به ۳۲۶ کرسی از ۶۵۰ کرسی پارلمان نیاز داشت، ولی آسان‌تر از آنچه تصور می‌شد بر رقیب خود حزب کارگر غلبه کرد. در روز‌های اخیر نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی نسبی حزب محافظه‌کار از حزب کارگر بود، اما نتایج انتخابات غیرقابل پیش‌بینی بود و حتی حزب حاکم نیز تصور این پیروزی قاطعانه را نداشت. پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات اخیر، بزرگ‌ترین پیروزی این حزب از زمان مارگارت تاچر، نخست‌وزیر این کشور در دهه ۱۹۸۰ بوده است.

پیش به سوی برگزیت
حزب محافظه‌کار که در انتخابات قبلی نتوانسته بود اکثریت کرسی‌های پارلمان را کسب کند و برای تشکیل دولت اقلیت مجبور به ائتلاف با سایر احزاب بود، با پیروزی در این دور به تنهایی می‌تواند دولت تشکیل دهد. جانسون پس از آنکه نتوانست در موعد مقرر تا ۳۱ اکتبر این کشور را از اتحادیه اروپا خارج کند، برگزاری انتخابات زودهنگام را به عنوان راه مطمئنی به منظور تحقق برگزیت پیش روی انگلیسی‌ها قرار داد. او اینک با اطمینان بیشتری قادر خواهد بود توافقنامه برگزیت را از سد پارلمان عبور داده و انگلیس را در موعد ۳۱ ژانویه از اتحادیه اروپا خارج کند. به گزارش روزنامه گاردین، جانسون روز جمعه اعلام کرد که پشتوانه قوی لازم را برای تحقق برگزیت از سوی مردم کسب کرده است. جانسون در سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات گفت که نتیجه انتخابات به معنی تحقق برگزیت است و وعده داد تا آخر ژانویه برگزیت را اجرایی خواهد کرد. جانسون در جمع هواداران خود گفت: «ما موفق شدیم، ما بن‌بست را شکستیم. از همه کسانی که کمک کردند تا بزرگ‌ترین اکثریت قاطع حزب محافظه‌کار از زمان دهه ۱۹۸۰ به دست بیاید، تشکر می‌کنم.» جانسون دیروز بلافاصله پس از اعلام نتایج نهایی، به کاخ باکینگهام رفت تا از ملکه الیزابت، مجوز تشکیل دولت جدید را دریافت کند.

حزب کارگر و دیگر احزاب در ماه‌های اخیر به دنبال برگزاری رفراندوم دوم بودند تا بتوانند همچنان در اتحادیه اروپا باقی بمانند، اما نتایج انتخابات همچون تیر خلاصی به مخالفان برگزیت بود و رؤیای آن‌ها برای ماندن در اروپا از بین رفت. با اجرای برگزیت، انگلیس باید مبلغ ۵۰ میلیارد دلار به اتحادیه اروپا بپردازد که جانسون تلاش می‌کند بدون پرداخت این هزینه گزاف، برگزیت را اجرا کند؛ چیزی که رهبران اروپا به شدت با آن مخالف هستند و در صورت امتناع لندن، این مسئله می‌تواند به روابط دو طرف لطمه وارد کند.

ذوق‌زدگی واشنگتن و تل‌آویو
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که بیش از همه از پیروزی حزب محافظه‌کار در انگلیس ذوق‌زده شده، دیروز در پیامی توئیتری به جانسون تبریک گفت. ترامپ نوشت: «به نظر می‌رسد پیروزی بزرگی برای بوریس در انتخابات بریتانیا حاصل شده!». ترامپ همچنین آمادگی خود را برای انعقاد توافق دوجانبه تجاری با لندن که پیش‌تر وعده آن را داده بود، اعلام کرد. ترامپ خواهان فروپاشی اتحادیه اروپا است و از ملی‌گرایی در کشور‌های اروپایی حمایت می‌کند تا جایی که هفته گذشته برخی منابع گفتند که ترامپ هر روز برای فروپاشی اتحادیه اروپا دعا می‌کند. با خروج انگلیس از اروپا، به نظر می‌رسد روابط واشنگتن و لندن تقویت خواهد شد و این برای رهبران اروپا نگران‌کننده است.

مقامات تل‌آویو هم در همسویی با سیاست‌های واشنگتن، از پیروزی حزب محافظه‌کار ابراز خرسندی کردند. به گزارش شبکه اسکای نیوز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «دوست من بوریس جانسون، پیروزی تاریخی‌ات را تبریک می‌گویم. این روز بزرگی برای مردم بریتانیا و برای رابطه دوستانه بین ما است». بعد از نتانیاهو، نوبت رووین ریولین، رئیس این رژیم بود تا خوشحالی خود را از پیروزی حزب جانسون و شکست حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین نشان دهد. بنی گانتس، رهبر حزب آبی و سفید اسرائیل هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «اقبال ضعیف برای جرمی کوربین در انتخابات سراسری انگلیس، خبر خوبی برای اسرائیل، یهودیان بریتانیا و بالاتر از همه، دموکراسی در انگلیس است.»

اتحادیه اروپا هم که در سال‌های اخیر با تلاش فراوان نتوانست بریتانیا را در دامن خود نگه دارد به نتایج انتخابات بریتانیا واکنش محتاطانه نشان داد. به گزارش یورونیوز، شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز جمعه با اشاره به پیروزی حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون، خواستار تصویب فوری توافق برگزیت در پارلمان این کشور شد. میشل ضمن تبریک به جانسون، با تأکید بر اینکه اتحادیه اروپا آماده ایجاد روابط مستحکم با انگلستان در آینده است، اظهار داشت: «انتظار داریم پارلمان انگلستان طرح برگزیت را به شکل فوری امضا کند». ورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به پیروزی «بوریس جانسون» در انتخابات پارلمانی انگلیس و تأکید او برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا تصریح کرد که زمان برای توافق تجاری با دولت لندن بسیار کوتاه است.

دوپارگی بریتانیا
اسکاتلندی‌ها که در سه سال گذشته در مخالفت با همه‌پرسی برگزیت، همواره مترصد فرصتی برای خروج از بریتانیا بودند بار دیگر این مسئله را با جدیت دنبال می‌کنند. نیکولا استورجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند که حزب متبوعش با کسب نزدیک به ۵۰ کرسی پارلمان بریتانیا پیروزی خیره‌کننده‌ای را در مقایسه با نتایج انتخابات سال ۲۰۱۷ رقم زده، در واکنش به پیروزی این حزب گفت که نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که باید به اسکاتلند حق انتخاب داد. وزیر اول اسکاتلند ضمن مخالفت با خروج کشورش از اتحادیه اروپا، گفت همه‌پرسی مجدد برگزیت باید در اسکاتلند برگزار شود. استورجن سپس از نتایج کلی انتخابات که گویای پیروزی حزب محافظه‌کار است ابراز ناخرسندی کرد و این نتیجه را «تیره و تار» توصیف کرد. وزیر اول اسکاتلند تصریح کرد: «رأی‌دهندگان [اسکاتلندی]به حزب محافظه‌کار و به جانسون مأموریت دادند که بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج کند، ولی رأی‌دهندگان دولت بوریس جانسون را نمی‌خواهند. آن‌ها خواستار حضور در اتحادیه اروپا هستند». همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا در سپتامبر ۲۰۱۴ برگزار شد که بیش از ۵۰ درصد مردم این کشور با آن مخالفت کردند. با این وجود حزب ملی اسکاتلند امیدوار است که با اجرای برگزیت به دست بوریس جانسون، برآیند علاقه حداکثر مردم این کشور برای بقا در اتحادیه اروپا با موج پیشین ملی‌گرایی، این بار به استقلال این کشور منجر شود. در صورت استقلال اسکاتلند از بریتانیا، راه برای همه‌پرسی جدایی در ایرلند شمالی و ولز نیز هموار خواهد شد که خواهان باقی ماندن در اتحادیه اروپا بودند. با خروج لندن از اتحادیه اروپا و استقلال اسکاتلند، بریتانیا دوپاره خواهد شد و تبعات اقتصادی بیش از پیش گریبانگیر انگلیس خواهد شد. روزنامه فایننشال‌تایمز دیروز در گزارشی نوشت که هرچند پیروزی حزب محافظه‌کار به معنای خروج از اتحادیه اروپا است، اما این مسئله می‌تواند به دوپارگی بریتانیا منجر شود. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته از سوی شبکه اسکای‌نیوز نیز نشان می‌دهد بیشتر طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا معتقدند که جدایی اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی هزینه‌ای است که باید برای تحقق برگزیت به آن تن داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار