کد خبر: 980629
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
نگاهی به انزوای آمریکا در عرصه جهانی
آنچه کارشناسان و تحلیل‌گران درباره سیاست خارجی ترامپ در زمینه‌های مختلف بیان می‌کنند نشان دهنده انزوای بیشتر واشنگتن در عرصه بین‌المللی است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «دونالد ترامپ» در زمان کارزار انتخاباتی خود وعده‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلف و از جمله سیاست خارجی مطرح کرده و در پی آغاز به کار خود در کاخ سفید نیز همواره ادعا‌هایی درباره تحقق بخشیدن به این وعده‌ها مطرح کرده است.

در حال حاضر حدود ۳ سال از آغاز ریاست جمهوری ترامپ می‌گذرد، اما به اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، اقدامات ترامپ در زمینه سیاست خارجی انزوای بیشتر آمریکا در عرصه جهانی را در پی داشته است.

تنش واشنگتن و پکن

تنش تجاری میان چین و آمریکا از اوایل سال ۲۰۱۸ و در پی اقدام ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه به ده‌ها میلیارد دلار کالای وارداتی از چین آغاز شد.

ترامپ در چندین نوبت تعرفه کالای وارداتی از چین به ارزش صد‌ها میلیارد دلار را افزایش دا و این اقدام با مقابله به مثل چین مواجه شده و این کشور نیز در اقدامی تلافی جویانه تعرفه کالا‌های وارداتی از آمریکا را افزایش داد.

در پی این اقدام ترامپ، تنش تجاری میان پکن و واشنگتن تاکنون ادامه پیدا کرده و تلاش‌ها برای ایجاد توافق نتیجه‌ای در بر نداشته است.

چین علاوه بر این تهدید به لغو خرید محصولات کشاورزی آمریکا کرده که این تهدید در صورت عملی شدن، تبعات بسیاری را برای ترامپ در پی خواهد داشت؛ به خصوص که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ او حاضر به از دست دادن حامیان خود نیست.

ترامپ روز سه‌شنبه در حاشیه نشست ناتو در لندن طی اظهاراتی تصمیم گیری در خصوص این موضوع را به بعد از انتخابات موکول کرده و گفت اکنون نمی‌تواند در این باره اظهار نظر کند.

اما تنش میان پکن و واشنگتن تنها محدود به این موضوع نمی‌شود و مداخله آمریکا در امور هنگ کنگ و تایوان و همچنین اقدامات تحریک‌آمیز این کشور در دریای چین جنوبی، موجب تشدید تنش میان ۲ طرف شده است.

تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس و استقبال سرد متحدان واشنگتن

دونالد ترامپ از زمان آغاز به کار خود در کاخ سفید سیاست به اصطلاح به انزوا کشاندن ایران را یکی از اصلی‌ترین دستورکار‌های خود قرار داده است و در این راستا تلاش بسیاری را به کار بست، اما آنچه تا به امروز از سیاست خارجی دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ مشاهده شده، انزوای واشنگتن در جامعه بین‌المللی در عرصه‌های مختلف بوده است.

دولت آمریکا در جدیدترین اقدام ضد ایرانی خود تلاش کرد با ایجاد باصطلاح ائتلافی دریایی در تنگه هرمز با حضور طیف گسترده‌ای از کشور‌های مختلف، ضمن تقویت حضور خود در این منطقه فشار بر ایران را مضاعف کند.

ماه جولای آمریکا طرح تشکیل باصطلاح ائتلاف دریایی در خلیج فارس را با هدف ادعایی حفاظت از آزادی کشتیرانی در خلیج فارس مطرح و از کشور‌ها خواست تا در این ائتلاف مشارکت کنند.

وزارت خارجه آمریکا در همین راستا از ۶۰ کشور درخواست کرد تا به این ائتلاف دریایی بپیوندند، اما این ائتلاف با مخالفت اکثریت کشور‌ها مواجه شد.

دولت آلمان از نخستین کشور‌هایی بود که مخالفت خود با پیوستن به این ائتلاف دریایی را اعلام کرد؛ برلین چندین نوبت مخالفت خود را با پیوستن به این ائتلاف اعلام کرد که این مخالفت، خشم واشنگتن را در پی داشت

علاوه بر آلمان دیگر متحدان آمریکا نیز از پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا خودداری کردند؛ ژاپن اعلام کرد به مأموریت امنیتی آمریکا برای محافظت از کشتی‌های تجاری که از آبراه‌های اصلی خاورمیانه عبور می‌کنند نمی‌پیوندد.

کره جنوبی، نروژ، اسپانیا، فرانسه و بسیاری دیگر از متحدان دیرینه آمریکا از جمله کشور‌هایی بودند که این درخواست را با پاسخ منفی جواب دادند.

کره شمالی و راهبرد شکست خورده واشنگتن

دونالد ترامپ برای نخستین بار ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ با «کیم جونگ اون»، رئیس کره شمالی، در سنگاپور دیدار کرد و موضوع خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی در جریان این دیدار مطرح شد.

پس از این دیدار، لفاظی‌های ترامپ درباره موفقیت راهبردش در قبال کره شمالی به شدت افزایش یافت و او با این ادعا که از بروز جنگ جلوگیری کرده، مخالفان خود را هدف حملات لفظی قرار می‌داد.

دیدار دوم ترامپ و کیم در ماه فوریه ۲۰۱۹ در ویتنام و دیدار سوم میان آن‌ها در ماه ژوئن در مرز مشترک کره شمالی و کره جنوبی برگزار شد.

اما در نهایت مذاکرات دوجانبه میان واشنگتن و پیونگ یانگ به بن بست رسید، کره شمالی ضرب‌الاجلی را برای واشنگتن در راستای تغییر رویکرد تعیین کرد و آزمایش‌های موشکی خود را از سر گرفت.

اکنون نیز مقامات کره شمالی در چندین نوبت هشدار داده‌اند که واشنگتن تا پایان سال ۲۰۱۹ برای تغییر موضع خود فرصت دارد و در غیر اینصورت پیونگ یانگ آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را از سر خواهد گرفت.

کودتای نافرجام در ونزوئلا و شکست آمریکا در تغییر حکومت

ونزوئلا نیز از دیگر کشور‌هایی است که طی سال جاری دستخوش بحران سیاسی شد، اما تلاش‌های آمریکا برای براندازی دولت این کشور ناکام ماند.

ماه ژانویه سال جاری «خوان گوایدو»، سرکرده مخالفان ونزوئلا، خود را رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد وآمریکا و کشور‌های اروپایی از اقدام گوایدو در ونزوئلا حمایت کردند.

با این وجود تلاش‌های آمریکا برای باز بین بردن دولت ونزوئلا نتیجه‌ای در بر نداشت و کودتا در این کشور خنثی شد.

آنچه اکنون کارشناسان و تحلیل‌گران درباره سیاست خارجی ترامپ در زمینه‌های مختلف بیان می‌کنند نشان دهنده انزوای بیشتر واشنگتن در عرصه بین‌المللی است.
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار