کد خبر: 980613
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
تمدن غنی و تاریخ کهن ایران زمین حکایت یک کتاب و چند نوشته مکتوب نیست. روایت گوهر‌های ارزشمندی به شمار می‌رود که از ابتدای تمدن بشری در این مرز و بوم شکوفا شده و سینه به سینه چرخیده است. یکی از این دستاورد‌های فرهنگی و ورزشی گرانبها بازی چوگان محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر و به همت متولیان فرهنگی و ورزشی احیا و بازشناسی شده است.
سرویس ورزشی جوان آنلاین: آغاز و سرمنشاء پیدایش این ورزش به عهد باستان تعلق دارد. طبق اسناد تاریخی این ورزش از ۵۲۵ سال قبل از میلاد مسیح تا کنون دارای قدمت می‌باشد.
بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، مهد و زادگاه این ورزش ایران باستان می‌باشد ونام چوگان نیز از آن دوران به یادگار مانده است.
در سال ۱۳۷۵ گزارشی از وضعیت چوگان تقدیم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شد که ایشان برای احیا و گسترش چوگان به عنوان هویت، فرهنگ و ملیت ایرانی تاکید و فرمودند: “دنبال ورزش‌هایی بگردید که بومی ماست و مردم از آن‌ها خبر ندارند، مثلاً ورزش چوگان که یک ورزش ایرانی است، الان هم در دنیا معمول است و چوگان بازی می‌کنند، ولی ما اصلاً بازی چوگان را بلد نیستیم، اصلاً نمی‌دانیم چوگان چیست بیائید این‌ها را احیا و زنده کنید، چون جزء فرهنگ شما و اصلاً جزء ملیت شماست. ” و با این رهنمود‌های ارزشمند، نخستین حامی جدیِ هویت و اصالت ایرانی چوگان شدند و بارقه‌های امید را در دل دوستداران چوگان تاباندند و همچنان تاکیدات و گوشزد‌های مکرر معظم له به منظور گسترش این بازی ملی در محافل فرهنگی و ورزشی هنوز هم ادامه دارد.
اکنون که دو سال از ثبت جهانی چوگان در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به نام ایران می‌گذرد، به یاد می‌آوریم روزگاری را که این بازی فرهنگی با غبار فراموشی و نخوت دست و پنجه نرم می‌کرد و عاشقان فرهنگ این مرز و بوم با درایت و غیرت ملی برای هویت جویی تلاش نموده و چوگان نوین ایران زمین را بنا نهادند و در نتیجه زحمات آنان سرانجام در ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۹۶ این بازی فاخر ایرانی، با عنوان “چوگان، بازی سوار بر اسب همراه با موسیقی و روایت گری” برای همیشه به نام ایران زمین به ثبت جهانی رسید.
بر خود لازم می‌دانم از همه‌ی کسانی که برای ثبت جهانی چوگان و رشد و پویایی آن کوشش نمودند صمیمانه سپاسگزاری نموده و قدردان زحمات آنان باشم.

ابراهیم نوزایی
رئیس فدراسیون چوگان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار