کد خبر: 980225
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
در دیدار وزیرخارجه عمان با روحانی عنوان شد
یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان در سفری دو روزه به تهران با دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امورخارجه، رئیس مجلس و رئیس جمهور دیدار کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: کشور پادشاهی عمان طی چند دهه گذشته کوشیده است خود را به عنوان یک بازیگر بی طرف و درعین حال مؤثر در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی معرفی کند؛ بازیگری که حتی برخی برای او نقش سوئیس خاورمیانه تعریف می‌کنند که همواره تلاش کرده است، نقش میانجی میان دولت‌های درگیر و متخاصم را بازی کند. از این رو است که سفرمقامات این کشور، فارغ از مناسبات دوجانبه میزبان و میهمان، مورد تحلیل و تفسیر‌های خاص صورت می‌گیرد.

گرچه از جزییات این دیدار‌ها خبری منتشر نشده است، اما مواضع مقامات رسمی کشورمان در این دیدار‌ها می‌تواند تا حدودی بر این گمانه زنی صحه بگذارد که او حامل پیامی از طرف عربستان سعودی و حتی امریکا بوده است. آخرین دیدار فرستاده عمان روز گذشته با رئیس جمهور بود. دیداری که بر روابط دوستانه دوکشور متمرکز بود و البته تحولات منطقه از جمله امنیت خلیج فارس و جنگ یمن و روابط کشور‌های منطقه مورد بررسی قرار گرفت. جایی که روحانی بار دیگر تأکید کرد: باید گذشته را پشت سر گذاشته و به آینده بنگریم و با همکاری مشکلات منطقه را حل و فصل کنیم. او به طور مشخص عربستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: «هیچ مشکلی برای توسعه روابط با همسایگان و تجدید روابط با عربستان سعودی وجود ندارد.»

عمان می‌تواند مرکزی برای تجارت ایران در منطقه باشد
رئیس جمهور با بیان اینکه دیدار با مسئولان عمان همواره فرصتی مغتنم برای گسترش روابط دوستانه فی‌مابین است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها با همسایگان خود به‌ویژه عمان اهمیت ویژه‌ای قائل است.

وی با اشاره به اینکه با تلاش مسئولان ایران و عمان، همواره روابط دوستانه و برادرانه‌ای میان دو کشور برقرار بوده است، افزود: خوشبختانه امروز تحرک خوبی در مناسبات اقتصادی فی‌مابین به وجود آمده و امیدواریم با برگزاری هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، گام‌های خوبی در راستای توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های تهران – مسقط برداشته شود. دکتر روحانی توسعه روابط و همکاری‌های تجاری، افزایش ارتباط میان بازرگانان دو کشور، تلاش در راستای تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین و تسهیل در روابط بانکی دو کشور را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: عمان می‌تواند به عنوان مرکزی برای تجارت ایران در منطقه باشد.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت تلاش برای توسعه بیش از پیش روابط ایران و عمان در بخش‌های مختلف از جمله علمی و فرهنگی، روابط مردم با مردم و کشتیرانی و گردشگری، تصریح کرد: فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران دو کشور می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، همکاری‌های مشترک خود را گسترش دهند.

کشور‌های منطقه باید مانع دخالت بیگانگان شوند
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است کشور‌های منطقه باید در تأمین امنیت منطقه حضور و نقش‌آفرینی فعال داشته باشند و در این راستا طرح صلح هرمز را نیز ارائه کرده است، گفت: باید با گسترش همکاری‌ها، امنیت منطقه به‌ویژه در خلیج فارس و تنگه هرمز را برقرار کرده و به بیگانگان اجازه دخالت ندهیم.

رئیس جمهور بحران یمن را یکی از مسائل و معضلات مهم منطقه، عنوان کرد و افزود: جنگ یمن جز ویرانی، کشتار مردم، ایجاد عداوت و کینه میان مردم دو کشور و تهدید تمامیت ارضی یمن هیچ دستاورد دیگری نداشته است. روحانی ادامه داد: متأسفانه اروپا و امریکا به‌رغم اظهارنظر‌های ظاهری خود، علاقه‌ای به برقراری صلح در یمن ندارند چرا که به این واسطه توانسته‌اند، سلاح بسیار زیادی را به فروش برسانند. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه راهی جز برادری و دوستی میان کشور‌ها و ملت‌های منطقه وجود ندارد، گفت: همه باید تلاش کنیم تا جنگ در یمن هر چه سریع‌تر به پایان رسیده و ثبات و امنیت در این کشور در سایه مذاکرات صلح یمنی – یمنی ایجاد شود. روحانی همچنین با اشاره به ضرورت تلاش در راستای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن اظهار امیدواری کرد، تلاش‌های صلح‌طلبانه ایران و عمان منجر به برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه و گسترش دوستی، برادری و اخوت میان ملت‌ها شود.

حل مشکلات در گرو همکاری‌های منطقه‌ای
رئیس جمهور با بیان اینکه معتقدیم باید گذشته را پشت سر گذاشته و به آینده بنگریم و با همکاری مشکلات منطقه را حل و فصل کنیم، گفت: سیاست‌های دولت عربستان سعودی در سوریه، عراق و لبنان هیچ دستاوردی برایشان نداشته و امیدواریم مسئولان این کشور مسیر سیاست خود را تغییر دهند.

روحانی با اشاره به اینکه از منظر جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی برای توسعه روابط با همسایگان و تجدید روابط با عربستان سعودی وجود ندارد، گفت: معتقدیم در راستای تأمین امنیت و ثبات در منطقه باید همه کشور‌ها در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.

حمایت اردن از طرح صلح هرمز
یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس جمهور کشورمان و ابلاغ سلام سلطان قابوس پادشاه عمان به وی، توسعه روابط و همکاری‌های ایران و عمان را در راستای منافع همه کشور‌های منطقه دانست و افزود: عمان نسبت به توسعه روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه‌ای دارد. وزیر امور خارجه عمان با اشاره به برگزاری هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عمان با حضور فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور، گفت: تقویت روزافزون مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین موجب خرسندی دو ملت خواهد بود.

بن علوی با بیان اینکه ایران و عمان در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی دیدگاه‌ها و مواضع مشترکی دارند، خاطرنشان کرد: ابتکار جمهوری اسلامی ایران در ارائه طرح صلح هرمز مطمئناً به نفع همگان و توسعه ثبات و امنیت کشور‌های منطقه خواهد بود. وی با اشاره به اینکه ایران و عمان می‌توانند با توسعه همکاری‌ها راه‌حل‌های مناسبی برای مسائل و معضلات منطقه‌ای به‌ویژه در موضوع یمن ارائه دهند، گفت: خوشبختانه امروز نشانه‌های امیدوارکننده‌ای برای حل بحران یمن پدیدار شده و مطمئناً ایران با توجه به جایگاه و مسئولیت حساس خود در منطقه از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نخواهد کرد.

لاریجانی: ترامپ با ایران عناد دارد
یوسف بن علوی همچنین عصر دوشنبه با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد. لاریجانی در این دیدار گفت: نقش عمان در ایجاد فضای صلح و آرامش در منطقه قابل توجه بوده و روابط بین دو کشور ایران و عمان همواره خوب و در حال پیشرفت بوده است.

لاریجانی ضمن تبریک برگزاری انتخابات در کشور عمان، تصریح کرد: کشور‌های منطقه باید با یکدیگر ارتباط نزدیک داشته باشند تا مشکلات برطرف شود و طرح ایران برای افزایش مشارکت و صلح در منطقه نیز تابع همین نظر است.
وی با اشاره به اینکه مسئله یمن، مسئله بزرگ ماست که امیدواریم با گفتگو آن را حل کنیم، افزود: طرف مقابل باید بداند که با زور نمی‌توان مشکل را برطرف کرد، به خصوص که مسئله یمن، لایه‌های پنهانی دارد و ابتدا باید آتش‌بس صورت بگیرد و سپس باید به سمت موضوعات دیگر حرکت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه، برای مردم مسجل شده که ترامپ با ایران عناد دارد، گفت: رفتار امریکا عاری از منطق و تلاش امریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران بی‌ثمر بوده است. یوسف بن علوی نیز در این دیدار گفت: شکی نیست تحریم کشوری که پرچم صلح را در دست دارد، پسندیده نیست. در همین حال که هدف تحریم‌های امریکا، تحقق پیدا نکرده و این موضوع باید جدی گرفته شود. یوسف بن علوی با بیان اینکه عمان همواره در کنار جمهوری اسلامی ایران است و تردیدی در حقانیت طرح صلح هرمز ایران نداریم، افزود: در حال حاضر امریکایی‌ها نمی‌دانند چگونه از تنگنای مشکلات به وجود آمده خارج شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار