کد خبر: 979732
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
افزایش سه برابری قیمت بنزین هم تأثیری بر کاهش ترافیک و تردد خودرو‌های تک‌سرنشین و در نتیجه در کاهش آلودگی هوا نداشت.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: این روز‌ها از باد و باران هم خبری نیست تا بلکه بیایند و آلودگی‌ها را از سر هوای تهران و دیگر کلانشهر‌ها ببرند. آنطور که رئیس سازمان اورژانس کشور خبر می‌دهد، بالا رفتن غلظت آلایندگی‌های هوا ۱۲ هزار و ۸۳۸ نفر را راهی بیمارستان‌ها کرده که ۲۰۰ نفرشان بستری شده‌اند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌هد لااقل تا فردا قرار نیست شرایط اضطراری آلودگی هوا دست از سر تهرانی‌ها بردارد. به همین خاطر باز هم کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران به سراغ راهکار قدیمی و بی‌نتیجه تعطیلی مدارس رفت و علاوه بر تعطیلی روزگذشته مدارس و دانشگاه‌ها، امروز هم به‌خاطر آلودگی هوا مدرسه‌ها و برخی دانشگاه‌ها را به تعطیلی کشاند.

هوای پایتخت طی هشت روز گذشته تاکنون آلوده و ناسالم بوده است. شرایط اضطراری آلودگی هوای تهران دوباره تشکیل جلسات کمیته اضطرار آلودگی را فعال کرده است؛ جلساتی که نهایت تدبیرشان تعطیلی مدارس است. این در حالی است که هوای پاک مصوبه قانونی دارد و در این مصوبه تکلیف بیش از ۱۸ دستگاه که به نوعی در موضوع آلودگی هوا دخیل هستند، به روشنی اعلام شده است. قانون هوای پاک بعد از دو دهه، سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد، اما در دو سال گذشته انگار هیچ دستگاهی به وظایف خود عمل نکرده و در نهایت همه چشم به آسمان دوخته‌اند تا باران ببارد یا بادی بوزد و آلودگی‌ها را با خود ببرد! از سوی دیگر در حالی که بنزین اصلی‌ترین مقصر آلودگی هوا شناخته می‌شود، سهمیه‌بندی و گرانی ۳۰۰ درصدی سوخت هم اثری بر آلودگی هوا نداشته است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا هم دو روز بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اعلام کرد: «پیش از این مصرف روزانه بنزین در کشور ۹۴ میلیون لیتر بود در صورتی که طی دو روز گذشته این مصرف افزایش‌یافته و به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است!»

در این میان اگر شما هم به دنبال این هستید تا بدانید پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت آلودگی هوا در روز‌ها و ساعات آینده چگونه است، به در بسته می‌خورید چراکه سایت سازمان هواشناسی کشور از دسترس خارج شده تا خیال مردم از ادامه بحرانی آلودگی هوا حسابی راحت شود!

تا کی تعطیلی؟!
شرایط اضطراری آلودگی هوا در پایتخت حالا دیگر به بخشی از زندگی عادی مردم تبدیل شده است. مردم تهران عادت کرده‌اند تا آلودگی‌ها نفس‌شان را به شمار بیندازد و کمیته‌های اضطرار آلودگی هم جلسه‌ای تشکیل دهند و یکی دو روزی مدارس پایتخت را به تعطیل بکشانند، اما حتی این تعطیلی هم شبیه عکس‌های سلفی «یهویی» شده! این تعطیلی‌های «یهویی» وقتی اعلام می‌شود که خانواده‌ها نمی‌توانند برایش برنامه خاصی داشته باشند تا لااقل پدر و مادر‌ها هم مرخصی بگیرند و چند روزی از آلودگی‌های پایتخت به جایی خوش آب و هواتر پناه ببرند. به گفته محمد تقی‌زاده معاون امور عمرانی استانداری تهران امروز هم تمام مقاطع تحصیلی استان تهران به جز پردیس، فیروزکوه و دماوند به دلیل افزایش آلایندگی‌ها تعطیل است. وی امیدوار است از روز دوشنبه شاهد بارش باران و وزش باد در استان تهران و خروج آلاینده‌ها باشیم.

۱۳ هزار مراجعه به مراکز درمانی با افزایش آلودگی
شرایط اضطراری آلودگی هوا جدا از آثار طولانی مدتش، همین حالا هم تبعات گسترده‌ای برای سلامت مردم داشته است. پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور روز گذشته از مراجعه ۱۲ هزار و ۸۳۸ نفر با توجه به بالا رفتن غلظت آلایندگی‌های هوا به مراکز پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی خبر داد. به گفته وی از تاریخ ۳ تا ۸ آذرماه ۱۲ هزار و ۸۳۸ نفر با توجه به بالا رفتن غلظت آلایندگی‌های هوا به مراکز پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۵ هزار و ۱۰۰ نفر بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی و ۷ هزار و ۷۳۰ نفر بیماران مبتلا به مشکلات قلبی بوده‌اند. کولیوند با تأکید بر اینکه استان اصفهان، البرز و تهران به ترتیب بیشترین آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: «با توجه به آلوده شدن هوا طی روز‌های گذشته تمام پایگاه‌های اورژانس در مناطق بیست و دو گانه تهران در حال آماده‌باش هستند و همچنین در سایر نقاط کشور نیز پایگاه‌های اورژانس برای خدمت‌رسانی به هموطنان از آمادگی کامل برخوردارند.»

توصیه‌های سلامتی
رئیس اورژانس کشور با توجه به وضعیت آلودگی شدید هوا طی روز‌های گذشته به شهروندان توصیه کرد، از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود خودداری کنند، همچنین تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کرده و برای سفر‌های درون‌شهری از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

وی همچنین به بیماران قلبی و تنفسی و مبتلایان به آسم هم توصیه کرد، در فضا‌های باز هیچ‌گونه فعالیتی نداشته باشند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری کرده و در منزل بمانند.

کولیوند از مردم خواست حتی‌المقدور کودکان را در منزل نگه دارند و ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده‌روی در سطح شهر خودداری کنند.

رئیس سازمان اورژانس کشور تأکید کرد: «نوشیدن کافی آب منجر به شست‌وشوی دستگاه گوارش و رفع عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا خواهد شد.» بنا به تأکید وی مصرف شیر، میوه و سبزی‌های تازه و مصرف کمتر تنقلات از جمله چیپس، پفک و نوشابه‌های گازدار می‌تواند در شرایط آلودگی هوا از عوارض ابتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی پیشگیری کند.

بستری شدن ۲۰۰ تهرانی
به گفته علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت ظرف چند روزگذشته ۲۰۰ نفر بر اثر آلودگی در تهران در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

به گفته وی، بیماران تنفسی یا بیماران مزمن قلبی در اثر آلودگی هوا بیماری‌شان تشدید می‌شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تعطیل‌کردن مدارس را مسکنی موقت دانست و افزود: «مهم‌ترین پیشنهاد ما این است که منشأ آلودگی را باید از بین برد و این منشأ، خودرو‌ها و بنزین است.» رئیسی با تأکید بر اینکه باید حمل و نقل عمومی درست باشد، خاطرنشان کرد: «ارائه بنزین یورو ۴ و یورو ۵، به طور کامل در همه شهر‌ها پوشش داده نمی‌شود.»

معاون وزیر بهداشت گریزی هم به کیفیت خودرو‌ها زد و تصریح کرد: «کیفیت خودرو‌ها بسیار پایین بوده و ناقص سوختن بنزین باعث آلودگی می‌شود. زمانی که در هوا منوکسیدکربن و سرب زیادی باشد، باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود.»

سخنرانی توئیتری آقای شهردار
در این میان شهردار تهران در رشته توئیتی به موضوع آلودگی هوا پرداخته و راه‌حل مقابله با این معضل را «مدیریت یک‌پارچه کنترل آلودگی هوا» عنوان کرده و می‌نویسد: «توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، کنترل و جلوگیری از افزایش آلاینده‌ها، ترویج استفاده از سامانه‌های حمل‌و‌نقل پاک، حمایت از استارت‌آپ‌های حمل‌و‌نقل عمومی، توسعه دولت الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری و اجرای طرح‌های ترافیکی، بخشی از اقدامات شهرداری برای حل معضل آلودگی هوای تهران است.»

شهردار تهران البته در توئیت بعدی آورده است: «معتقدم همه‌این اقدامات و اقدامات ۱۴دستگاه دیگر در این موضوع، به صورت گسسته و غیر‌هماهنگ نمی‌تواند به حل مسئله منجر شود. تجربه سایر کشور‌های درگیر با این موضوع نشان می‌دهد، راه‌حل عملی و نهایی معضل آلودگی هوای تهران، استقرار «مدیریت یک‌پارچه کنترل آلودگی هوا» است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار