کد خبر: 979616
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
در واقع بر اساس قانون ثبت، اگر خرید و فروشِ ملک بر اساسِ مبایعه ­نامه­ ی عادی صورت گرفته باشد، خریدار همچنان مالک نیست و دولت او را مالک نمی­داند.

اصولاً کسی را می­توان یک وکیل ملکی دانست که در پرونده­ها و دعاویِ مربوط به املاک و اموال غیرمنقول تخصص، تجربه و تبحر لازم را داشته باشد (اعم از این­که این دعاوی و پرونده­های مربوط به اموال غیرمنقول دارای ماهیتِ حقوقی باشند یا کیفری). باید دانست که وکالت اساساً شغل یا حرفه­ ای است که نیاز به تخصص و تواناییِ علمی و تجربیِ بالایی دارد و هر قدر که اهمیت و حساسیت پرونده­ها و دعاوی برای مراجعین بیشتر باشد این نیاز نیز بیشتر به چشم می­آید.

پرونده­ها و دعاوی ملکی هم ذاتاً از پیچیدگیِ بالایی برخوردارند و هم این­که امروزه با افزایشِ افسارگسیخته­ی قیمت املاک و تبدیلِ آنها به یکی از سرمایه­ های اصلیِ افراد اهمیتی روزافزون یافته­ اند. بنابراین لزوم استفاده از وکیل ملکی با تخصص و تبحرِ لازم نیازمند استدلال بیشتر نیست؛ کسی که به قوانین و نیز آیین­ نامه ­های ثبتی تسلط کافی دارد و در پرونده­های مختلف با تدبیر اقدام می­کند و در نتیجه بهترین پیامد را برای موکل به همراه می­آورد.

در واقع وکیل ملکی به دلیلِ پیچیدگی­ِ دعاوی مربوط به املاک کسی است که دانش لازم را علاوه بر قوانین و آیین­ نامه ­ها در حوزه­های مختلف دیگری نیز دارد از جمله: آراء وحدت رویه­ ی مربوطه، آراء اصراری دیوان عالی کشور، حتی آراء شعب دیوان عالی کشور، آراء وحدت رویه دیوان عدالت اداری، آراء دادگاه­های بدوی و تجدید نظر تا در مواقع لازم به آنها استناد نماید، نشست­های قضایی، نظریه­ های مشورتیِ اداره ­ی حقوقیِ قوه ­ی قضاییه، آراء و نظریاتِ اساتیدِ شاخصِ حقوقِ دانشگاه­های اصلیِ کشور و نیز رویه­ های موجود در مراجعِ قضاییِ کشور و نیز شیوه­ی تنظیمِ دادخواست و طرح دعوا. از همین روست که گروه وکلای ره جویان عدالت هم در زمینه­ های دعاوی حقوقیِ ملکی و هم در زمینه­ ی دعاوی کیفری ملکی از وکلای مجرب، اساتید دانشگاه و فارغ­التحصیلان مقاطعِ بالای بهترین دانشگاه­های کشور استفاده می­کند.

وکیل ملکی تهران

لزوم تخصص در پرونده­های ملکی و استفاده از بهترین وکیل ملکی و امکان برخورداری از وکیل ملکیِ مجرب و متخصص در گروه وکلای ره جویان عدالت زمانی بیشتر مشخص می­گردد که به این مهم توجه داشته باشیم که دعاوی ملکی از طیفِ بسیار گسترده­ای برخوردار­ند. به طور مثال افراز ملک، تخلیه املاک استیجاری مشمول قانون ۵۶ و ۷۶، مطالبه وجه التزام قراردادی، تقسیم ملک مشاع، تأئید فسخ معامله­ ی ملکی، الزام به تحویل مبیع، رفع مزاحمت از ملک و نیز خلع ید از آن و نیز دعوای تصرف عدوانی که هر سه به دو شکل حقوقی و کیفری قابل پیگیری هستند، مطالبه­ی اجرت­المثل ایامِ تصرفِ ملک، ابطالِ قرارداد اجاره­ ی ملک، الزام به تنظیم سند رسمی، تعدیل اجاره­ بهای ملک، الزام به اخذ پایان کار و سایر دعاوی ملکی.

به عنوان نمونه­ای از موارد پیچیده­ی دعاویِ ملکی که استفاده از وکیل ملکی را لازم می­کند دعوایِ تأیید و اثبات وقوع بیع یا خرید و فروش ملک است. این دعوا، دعوایی متفاوت از الزام به تنظیم سند رسمی و نیز اثبات مالکیت است و اگر دادخواست مربوط به درستی تقدیم و دعوا به درستی مطرح نشود ممکن است با ردِ فوریِ دعوا مواجه شود. در توضیح این دعوا ابتدا باید به ماده­ی 339 قانون مدنی اشاره کرد که می­گوید «پس از توافق بایع و مشتری در مبیع و قیمت آن، عقد بیع به ایجاب و قبول واقع می‌شود. ممکن است بیع به داد و ستد نیز واقع گردد». بنابراین اصولاً در حقوق ایران تحقق بیع یا خرید و فروش عقدی تشریفاتی نیست و حتی مستلزمِ پرداخت ثمن نیز نیست بلکه با صرفِ ایجاد و قبول خرید و فروش واقع می­شود. اما با شکل­گیری دولت جدید در ایران و تصویب قانون ثبت و به ویژه ماده­ی 22 آن موضوع خرید و فروش املاک تا حدی متفاوت می­شود.

در واقع بر اساس قانون ثبت، اگر خرید و فروشِ ملک بر اساسِ مبایعه ­نامه­ ی عادی صورت گرفته باشد، خریدار همچنان مالک نیست و دولت او را مالک نمی­داند. در  چنین حالتی، خریدار باید ابتدا با طرحِ دعوای تنظیمِ سند رسمی و سپس انتقال سند رسمی در یکی از دفترخانه­ ها مالکیتِ خود را بر آن مال غیرمنقول ایجاد کند. در این حال اگر ملکی بدونِ مبایعه­ نامه ­ی عادی اما با رعایتِ شرایطِ شرعی خرید و فروش شود، همچنان خریدار مالک نیست و برای ایجادِ مالکیت باید مسیر نسبتاً طولانی و پیچیده­ای را طی کند. او ابتدا باید با تقدیم دادخواستِ تأیید و اثباتِ وقوعِ بیع، آن را اثبات نماید. با صدورِ رأی به نفعِ او، رأی صادره برای او حکمِ مبایعه­ نامه­ ی عادی را خواهد داشت. ولی باز بر اساس قانون ثبت او مالک محسوب نمی­شود، بلکه نیاز به طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی نیز دارد تا بر اساس آن و پس از تنظیم سند رسمی، مالکیت به وی منتقل گردد و او از آن پس از حقوق مالک بهره­مند ­شود تا به عنوان مثال بتواند تحویل مبیع را بخواهد یا آن را بفروشد و یا هبه نماید. این نمونه به عنوان یکی از دعاوی مهم ملکی اهمیت برخورداری از بهترین وکیل ملکی را نشان می­دهد؛ وکیلی که گروه وکلای مدافع ره جویان عدالت مراجعین را از آن بهره­مند می­کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار