کد خبر: 978610
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
گزارش گاردین از یک گالری عکاسی
هنگامی که به چند سال قبل برمی‌گردم، می‌فهمم که مست قدرت بودن در کنار سر رفتن حوصله چه به سرتان می‌آورد. برای تفریح، زندگی و جان یک فرد را به بازی می‌گیرید.
سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: به گزارش گاردین، نظامیان سابق اسرائیل با حضور در یک گالری عکاسی در «تل‌آویو»، خاطرات سیاه و اقداماتشان علیه فلسطینی‌ها برای گذران وقت در پست‌های ایست و بازرسی را روایت کردند. برای بسیاری از سربازان اسرائیلی سابق، آزار مردم فلسطین از طریق گشتن منازل، دستگیری‌ها و پست‌های بازرسی، جزو امور روزمره محسوب می‌شده است.
 
در این گالری از ده‌ها نظامی سابق اسرائیل درباره تأثیرگذارترین خاطراتشان در این مورد سوال شد. اومری بالِلی گروهبان یکم سابق ارتش اسرائیل درباره خاطرات حضورش در پست‌های ایست و بازرسی شهر اریحا گفت: «حس کلی این بود که [این شهر]منطقه آرام و امنی بود. هنگامی که در ایست و بازرسی کار می‌کنید، در یک روال تکراری از کنترل زندگی افراد قرار دارید. این‌که چه کسی وارد شود و چه کسی نشود دست شما است، یک جوان ۱۹ ساله صاحب قدرت.»
 
بللی گفت واحدی که در آن کار می‌کرد برای تفریح به فلسطینی‌ها مجوز ورود ویژه جعلی می‌دادند که به لحاظ قانونی هیچ ارزشی نداشت و صرفاً برای سرگرم شدن آن‌ها در ساعات طولانی ایست و بازرسی انجام می‌شد. «هنگامی که به چند سال قبل برمی‌گردم، می‌فهمم که مست قدرت بودن در کنار سر رفتن حوصله چه به سرتان می‌آورد. برای تفریح، زندگی و جان یک فرد را به بازی می‌گیرید». هر ۵۲ نظامی حاضر در این گالری عکاسی که تصاویر چهره آن‌ها بر روی دیوار‌ها نصب شده بود اظهارات مشابهی را بیان کردند.
 
برگزارکننده این گالری، با همکاری یک سازمان غیرانتفاعی، با هدف به نمایش گذاشتن زندگی واقعی مردم فلسطین، به مدت ده سال اعترافات نظامیان اسرائیل درباره مشاهدات و مشارکتشان در آزار فلسطینی‌ها را ثبت کرده است. این سازمان افشاگر می‌گوید، برخلاف باور عموم درخصوص انگشت‌شمار بودن موارد اذیت و آزارها، این اقدامات، جزئی سیستماتیک و نهادینه شده در این پنجاه سال تاریخ اشعالگری است. افراد عضو این سازمان تا کنون توانسته‌اند ادای شهادت ۱۲۰۰ نظامی اسرائیلی را در این خصوص ثبت کنند. با این حال شمار زیادی از آن‌ها حاضر نشده‌اند هویت خود را افشا کنند و همین امر موجب شبهه افکنی‌هایی درباره صحت این اطلاعات شده است.
 
با این حال، در این گالری عکس، برای اولین بار نام حقیقی و تصاویر شماری از این سربازان با حضور خودشان به مدت یک ماه نمایش درآمده است. برگزارکننده این گالری، عکس‌ها را با پس‌زمینه سیاه گرفته است و نگاه سربازان اسرائیلی مستقیم به درون لنز دوربین است. عکاس گالری در این باره می‌گوید: «این بخشی از پیام [عکس‌ها]است. این افراد به مأموریت اقدام برای اشغالگری فرستاده شده‌اند. آن‌ها می‌خواهند که به چشمانشان نگاه کنید و حرف‌هایی که برای گفتن دارند، بشنوید. فضای درون اسرائیل به‌شدت در حال تغییر است. افرادی که مخالف اشغالگری هستند، افرادی که منتقد اقدامات نظامیان اسرائیلی هستند، جاسوس و خائن خطاب می‌شوند. اما زمانی که مردم عکس‌های روی این دیوار‌ها را می‌بینند، متوجه می‌شوند این کم و بیش همان جامعه اسرائیل است. این‌ها پسران و برادران و همسایگان خود شما هستند.»
 
یهودا شائول از نظامیان سابق اسرائیل که در سال ۲۰۰۰ در خلال انتفاضه دوم، در سرکوب مردم فلسطین حضور داشت، از بنیان‌گذاران این گروه است و هنوز از اعضای فعال آن محسوب می‌شود. او در اعترافات خود درخصوص جنایات اسرائیلی‌ها در خلال انتفاضه دوم مردم فلسطین نوشته است، «شلیک‌های بازدارنده» بدون آن‌که فلسطینی‌ها حمله‌ای انجام داده باشند صورت می‌گرفت و «من به نارنجک‌انداز، مستقیماً به محله‌های فلسطینی‌نشین شلیک می‌کردم. برایم روشن است که این شلیک‌ها بسیاری از غیرنظامیان را هدف قرار داده بود. ما این شلیک‌ها را درحالی انجام می‌دادیم که منشاء تیراندازی‌ها از سوی فلسطینی‌ها را نمی‌دانستیم.» شائول گفت: «سال‌ها جامعه ما بر اساس اطلاعات غلط و بدون درک درست از معنی آن‌چه در میدان جنگ رخ می‌دهد دست به تصمیم‌گیری زده است و از دیدگاه من، این خلائی است که گروه شکستن سکوت آن را احساس می‌کند.»
 
تلاش برای شکستن چنین سکوتی از سال ۲۰۰۴ آغاز شد. در این سال شماری از سربازانی که در عملیات اشغال شهر فلسطینی «الخلیل» حضور داشتند از تفاوت تصورات جامعه اسرائیل و حقایقی که در میدان جنگ دیده بودند شوکه شدند. به همین دلیل تصمیم گرفتند تصاویر خود را با لباس نظامی این رژیم منتشر کرده و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. راست‌گرایان اسرائیل تمام تلاش خود را برای مسکوت نگه داشتن چنین گروه‌هایی انجام داده‌اند. تا آنجا که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دیدار با وزیر امور خارجه آلمان را به‌خاطر درخواست او جهت ملاقات با سربازان سابق این رژیم، لغو کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار