کد خبر: 978074
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
سرويس بين الملل جوان آنلاين: سران دموکرات‌های کنگره امریکا، از دونالد ترامپ خواستند برای ادای شهادت درباره تلاش وی برای تحقیقات علیه جو بایدن، رقیب دموکرات خود از طریق تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور اوکراین به کنگره برود. رئیس مجلس نمایندگان امریکا در عین حال ترامپ را با ریچارد نیکسون مقایسه کرد و گفت این «همتای بدنام ترامپ» دست‌کم آنقدر به کشورش اهمیت می‌داد که قبل از استیضاح، خودش استعفا داد.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان و «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا از ترامپ خواستند در کمیته‌های تحقیق درباره استیضاحش حاضر شود. «چاک شومر» گفت: «اگر ترامپ از چیز‌هایی که می‌شنود، خوشش نمی‌آید، نباید درباره آن توئیت کند، بلکه باید به کمیته بیاید و پس از سوگند خوردن، شهادت بدهد.»

پلوسی گفت: ««دونالد ترامپ» اگر بخواهد، می‌تواند به کنگره بیاید و صحبت کند و همه حقیقتی را که از آن مطلع است بگوید.» وی در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس به استعفای ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور سابق امریکا پس از رسوایی واترگیت اشاره کرد و گفت: «آنچه ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی امریکا انجام داده «بسیار بدتر» از آن چیزی است که نیکسون انجام داده بود. نیکسون دست‌کم آنقدر برای امریکا اهمیت قائل بود که قبل از استیضاح، خودش استعفا داد و پذیرفت که اینگونه نمی‌شود ادامه داد.» پلوسی اخیراً به خبرنگاران گفته بود که فشار ترامپ بر اوکراین برای انجام تحقیقات از رقبای بالقوه‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا باعث شده کار‌های نیکسون در مقایسه با این اقدامات ترامپ بسیار «کوچک» به نظر برسند. این اظهارات پلوسی برای مقایسه ترامپ با نیکسون در بحبوحه محاکمه راجر استون، متحد دیرینه ترامپ که برای کمپین انتخاب مجدد نیکسون کار می‌کرد، مطرح شده‌اند.

پلوسی در جریان مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: «اگر ترامپ اطلاعاتی دارد که بی‌گناهی‌اش را در کل این ماجرا ثابت می‌کند، ما کاملاً آماده دیدن و بررسی آن‌ها هستیم.» وی ترامپ را یک «شیاد» خطاب کرد که نگرانی‌ها و اضطراب‌هایش باعث می‌شود او در توئیتر به شدت از ماری یووانوویچ، سفیر سابق امریکا در اوکراین که در تحقیقات استیضاح علیه ترامپ شهادت داده، انتقاد کند و افزود: «ترامپ اشتباه کرد. او به خوبی از قدرت یووانوویچ مطلع است و تلاش می‌کند او را تخریب کند.» پلوسی در بخش دیگری از مصاحبه خود تأکید کرد: «به ترامپ هشدار داده‌ام که اگر بخواهد افشاگر دولت را که به آغاز این روند استیضاح کمک کرد، مورد تهدید و ارعاب قرار دهد با من طرف خواهد بود. من مطمئن هستم که ترامپ این افشاگر را مورد تهدید و ارعاب قرار نخواهد داد.» شکایت یک افشاگر، ترامپ را به تلاش برای تحت فشار گذاشتن اوکراین به منظور تحقیق از جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا و پسرش هانتر بایدن متهم کرد و باعث شد پلوسی تحقیقات رسمی استیضاح ترامپ را اواخر ماه سپتامبر اعلام کند. در هفته‌های بعد از آغاز این روند، ترامپ بار‌ها اعتبار این افشاگر را زیر سؤال برد و تلاش کرد هویت وی را فاش کند.

پلوسی در این مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس تأکید کرد که چقدر مهم است قانونگذاران از هویت این افشاگر حفاظت کنند. وی گفت: این موضوع واقعاً مهم است به ویژه هنگامی که مسئله اطلاعاتی باشد. این مسئله که فردی با وجود موانعی همچون بازرس کل که از سوی ترامپ تعیین شده، آنقدر جرئت به خرج می‌دهد تا واقعیت را افشا کند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. ترامپ نیز این فرصت را دارد در بحبوحه تحقیقات اطلاعات و مدارک خود را در این رابطه ارائه کند.

اکثریت خواهان برکناری ترامپ
طبق نتایج نظرسنجی جدید، ۷۰ درصد از مردم امریکا معتقدند که اقدام رئیس‌جمهور کشورشان در زمینه درخواست از یک رهبر خارجی برای تحقیق درباره یکی از رقبای اصلی انتخاباتی‌اش، اشتباه بوده است. به گزارش فارس، طبق نتایج نظرسنجی مشترک «ای بی سی نیوز/ایپسوس»، ۷۰ درصد از مردم امریکا معتقدند که درخواست ترامپ، از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای تحقیق درباره «جو بایدن» رقیب اصلی در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ امریکا، اشتباه بوده است. طبق این نظرسنجی، ۵۱ درصد از مردم امریکا می‌گویند نه تنها این اقدام ترامپ اشتباه بوده بلکه وی باید استیضاح و از سمت خود برکنار شود. ۲۵ درصد از افرادی که در نظرسنجی مشارکت کرده بودند، اعتقاد داشتند که ترامپ اقدام اشتباهی در قضیه اوکراین گیت مرتکب نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار