کد خبر: 977984
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۵
ورود تکنولوژی IOT به صنعت دامپروری تحول شگرفی در نظارت بر دامداری‌ها محسوب می‌شود و استفاده از این تکنولوژی می‌تواند حیوانات را از بسیاری آسیب‌ها حفظ کند.
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که با نظارت هوشمندانه سبب افزایش کیفیت حفاظت از دام می‌شود.

ورود تکنولوژی IOT به صنعت دامپروری تحول شگرفی در نظارت بر دامداری‌ها محسوب می‌شود و استفاده از این تکنولوژی می‌تواند حیوانات را از بسیاری آسیب‌ها حفظ کند.
ارتباطات سبز شریف یکی از تیم‌های استارتاپی مستقر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف، فعال در زمینه IOT است که در هوشمند‌سازی دامداری‌ها، فعالیت می‌کند. آسیه مروی و مسعود اعرابی در خصوص فعالیت‌هایشان توضیحاتی ارائه کرده‌اند.

آسیه مروی، کارشناس برق و الکترونیک و مسعود اعرابی، دانشجوی دکترای مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، با چندین سال سابقه کار فنی در بخش‌های High-Tec، این استارتاپ را راه‌اندازی کرده‌اند که در مجتمع خدمات فناوری شریف مستقر بوده و زیر نظر شتاب‌دهنده شریف فعالیت می‌کند. این استارتاپ فعال در زمینه اینترنت اشیا است و به صورت خاص روی پایش سلامت احشام و هوشمندسازی دامداری‌ها کار می‌کند.

مسعود اعرابی در خصوص ایده تأسیس این استارتاپ گفت: در هوشمندسازی دامداری‌ها، سنسور‌های پوشیدنی، به منظور نظارت بر علائم حیاتی دام مانند ضربان قلب، فشار خون، میزان تنفس، درجه حرارت و حتی هضم غذا، روی دام قرار می‌دهند. ارتباط بین سنسور‌ها به وسیله تکنولوژی IOT انجام می‌گیرد. اطلاعات دریافت شده به صورت مداوم پایش می‌شود و نتیجه آن در قالب یک نمودار در اختیار دامدار قرار می‌گیرد. در نتیجه دامدار می‌تواند به صورت شبانه‌روزی از وضعیت سلامتی یا بیماری دام آگاهی یابد.
نمونه این سیستم در کشور‌هایی که در صنعت دامداری پیشرو هستند مانند امریکا، کانادا و برخی کشور‌های اسکاندیناوی استفاده می‌شود. در حال حاضر ما در مرحله تست محصول خود هستیم و پس از آن وارد بحث تجاری‌سازی می‌شویم.

وی در خصوص قابلیت‌های این محصول گفت: با استفاده از تکنولوژی و نرم‌افزار‌های ساخته شده می‌توان میزان شیردهی و نرخ زاد و ولد را افزایش داد و مواردی از قبیل کاهش هزینه‌ها، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، افزایش طول عمر مفید دام و در نهایت افزایش بهره‌وری صنعت دامپروری، مزیت‌های دیگری است که محصول ما ایجاد می‌کند.
وی در توضیح نحوه ارائه محصول افزود: تمام امکانات مذکور در قالب اپلیکیشن به مشتری عرضه می‌شود. از طریق اپلیکیشن نصب شده روی موبایل، هشدار‌ها و زمان‌های حائز اهمیت به کاربر یادآوری می‌شود و در صورت بروز مشکل یا نیاز به خدمات جانبی با مشتری در ارتباط خواهیم بود.

آسیه مروی مشکلات استارتاپ‌ها و دلایل کند شدن پیشرفتشان را جذب سرمایه‌گذار و نداشتن تجربه کافی و همچنین محدود بودن منابع مالی برای تولید محصولات تکنولوژیک دانست و افزود: بیش از یک سال است که از حضور این تیم در شتاب‌دهنده شریف می‌گذرد و با وجود تمام مشکلات و چالش‌ها، شاهد حمایت‌های خوبی از سوی شتاب‌دهنده بوده‌ایم.
بر اساس اعلام دانشگاه صنعتی شریف، وی تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده و حمایت‌های صورت گرفته بتوانیم در زمان مطلوب، محصول خود را تولید و به بازار عرضه کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار