کد خبر: 977898
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
بعد از آنکه رئیس‌جمهور روز جمعه رهبر معظم انقلاب را در جریان طرح مذکور قرار دادند، رهبری به روحانی توصیه کردند که بهتر بود پیش از انجام این کار یارانه وعده داده شده را به حساب مردم واریز می‌کردید.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بعد از گزارش روز گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه غیر علنی مجلس مبنی بر حمایت شورا از تصمیم شورای اقتصادی سران قوا در رابطه با طرح تعدیل بهای سوخت و مباحثی که موافقان و مخالفان طرح مذکور در مجلس مطرح کردند، در نهایت تصمیم بر این شد که تمام طرح‌های نمایندگان درباره بازگشت قیمت بنزین به حالت قبل منتفی شود، در عین حال تأکید شد دولت در رابطه با دخل و خرج منابع ناشی از تعدیل بهای سوخت شفافیت کامل به خرج دهند و ضمن کنترل تورم تبعی تعدیل بهای سوخت، پرداخت‌های حمایتی به حساب خانوار‌ها نیز به طور منظم انجام گیرد، کما اینکه به گفته احمد توکلی، بعد از آنکه رئیس‌جمهور روز جمعه رهبر معظم انقلاب را در جریان طرح مذکور قرار دادند، رهبری به روحانی توصیه کردند که بهتر بود پیش از انجام این کار یارانه وعده داده شده را به حساب مردم واریز می‌کردید.
به گزارش «جوان»، بی‌تفاوتی به تعدیل بها و مصرف سوخت طی سال‌های اخیر علاوه بر اینکه حجم مصرف بنزین را در کشور افزایش داده‌بود، در عمل محیط‌ زیست را نیز با خطر آلودگی قابل ملاحظه هوا مواجه کرده‌بود، به‌طوری که در برخی از روز‌ها حجم مراجعه شهروندان به بیمارستان‌ها با جهش نگران‌کننده‌ای همراه شد. در این میان، از آنجایی که سوخت در کشور صاحب دریافت یارانه پنهان است و در حقیقت دهک‌های بالا درآمدی به دلیل آنکه امکانات بیشتری برای مصرف حداکثری بنزین دارند، از همین رو از یارانه بیشتری نیز بهره‌مند می‌شدند، با توجه به معادله فوق، تصمیم بر آن شد که در کنار تعدیل بهای بنزین از ابزار سهمیه‌بندی نیز بهره‌برداری شود تا از این رهگذر منابع حاصله از این اجرای این طرح بین خانوار‌های پایین درآمدی توزیع و مصرف بنزین نیز با هدف پاکیزه‌سازی محیط‌زیست نیز کنترل شود.

عقب‌نشینی مخالفان طرح
هر چند در ابتدا نقد‌هایی در رابطه اجرای دفعتی طرح وارد بود و عده‌ای نگران تورم تبعی اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین بودند و شاید نقد و نگرانی‌شان محل تأمل باشد، اما از آنجا که حفظ محیط‌زیست یکی از اولویت‌های هر حاکمیت و کشوری است و توزیع عادلانه ثروت و یارانه پنهان نیز در هر حاکمیتی صاحب اهمیت است، بدین ترتیب اجرای طرح تغییر نرخ و همچنین سهمیه‌بندی بنزین صاحب پشتوانه علمی، منطقی و فنی می‌باشد که اگر این دلایل و ادله را با مخالفان اجرای طرح فوق نیز در میان بگذاریم بی‌شک دست از مخالفت خود با اجرای طرح برخواهند داشت، شاید به همین دلیل بود که برخی از نمایندگان طراح طرح بازگرداندن قیمت بنزین به وضعیت سابق روز گذشته دست از مخالفت خود کشیدند و صرفاً روی مسئله کنترل تورم تبعی اجرای طرح تأکید فراوان داشتند.
در این میان اگر چه عده‌ای این شائبه را مطرح می‌کنند دولت با هدف مالیه خودش بهای سوخت را تعدیل کرده‌است که در پاسخ باید گفت اگر چنین بود وعده پرداخت حمایت نقدی به خانوار‌ها داده نمی‌شد و در عین حال اگر بخشی از این منابع نیز در جهت تقویت منابع دولت صرف شود، بی‌شک بهتر آن است که از محل‌هایی، چون استقراض داخلی و خارجی و تولید تورم از محل پول پرقدرت یا ضریب فزاینده پولی دولت بخواهد تأمین منابع کند.

روایت احمد توکلی از توصیه رهبر انقلاب به روحانی
در همین راستا، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با «فارس»، پیرامون موضع رهبر انقلاب در خصوص وقایع اخیر پس از دو نرخی کردن بنزین اظهار داشت، گفت: روز جمعه به هنگام ملاقات مسئولان نظام با رهبر انقلاب به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) آقای روحانی به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اطلاع می‌دهد که از شب گذشته افزایش قیمت بنزین اعمال شده‌است. وی ادامه داد: رهبر انقلاب در پاسخ به رئیس‌جمهور می‌گویند، اگر می‌خواستید چنین کنید، چند روز زودتر یارانه‌ای را که به مردم وعده داده بودید، به حسابشان واریز می‌کردید. توکلی افزود: رهبر انقلاب در ادامه تأکید کرده‌اند که حالا هم ظرف یکی دو روز وجه مورد نظر را به حساب مردم واریز کنید.

در جلسه غیر علنی روز گذشته چه گذشت؟
در همین راستا، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی جزئیات نشست غیرعلنی خانه ملت را تشریح کرد.
محمدعلی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «فارس» با اشاره به نشست غیرعلنی روز گذشته مجلس گفت: در این جلسه موضوع افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان نقطه نظرات خود را پیرامون این مسئله مطرح کردند.
وی اظهار داشت: در این جلسه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در گزارش خود عنوان کرد که اعضای شورای عالی امنیت ملی در نشست شنبه شب خود با توجه به تحریم‌های دشمن و هدف قرار دادن معیشت مردم در این تحریم‌ها و تصمیم شورای هماهنگی سران سه قوه برای تخصیص منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به اقشار آسیب‌پذیر، از این تصمیم شورای اقتصادی سران سه قوه حمایت می‌کنند. پورمختار گفت: با توجه به مباحث مطرح در جلسه غیرعلنی مجلس درباره افزایش قیمت و سهمیه‌بندی سوخت، تصمیم بر این شد تا تمام طرح‌های نمایندگان درباره بازگشت قیمت بنزین به حالت قبل منتفی و از دستور کار مجلس خارج شود.

دولت پای عهد خود بایستد
از سوی دیگر، رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح تعدیل بهای سوخت گفت: اولاً دولت منابعی را که به عنوان مابه‌التفاوت در نظر گرفته‌شده در اسرع وقت به حساب مردم واریز کند و نشان دهد که پای عهد خود ایستاده و کمیسیون مربوطه نیز باید حتماً این کار را پیگیری کند.
علی لاریجانی ادامه داد: نگرانی مردم این است که این تصمیم (افزایش قیمت بنزین) تبعاتی در سایر قیمت‌ها داشته باشد که مقرر شد کمیسیون اقتصادی مجلس با ستاد تنظیم بازار، تعزیرات، قوه قضائیه و مسئولان ذیربط جلساتی بگذارد که نظارت جدی روی کنترل قیمت‌ها شود.
دکتر لاریجانی اضافه کرد: در زمینه اصلاح روش‌ها نیز قرار شد مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی‌های لازم را صورت دهند؛ از این رو همه باید هم داستان باشیم که فشار از روی مردم برداشته شده و به آن‌ها کمک شود.

مأموریت مجلس به ۳ کمیسیون تخصصی برای نظارت بر جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌ها
احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «فارس» اظهار داشت: مجلس به کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه در خصوص افزایش قیمت‌ها و همچنین نحوه پرداخت نقدی مردم و هزینه‌کرد درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین نظارت داشته باشد. وی افزود: قرار شده است کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه بر این بخش نظارت داشته باشند تا درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین جای دیگری خرج نشود؛ چراکه با توجه به اخبار غیرمستقیم واصله تأکید مقام معظم رهبری این بود که آنچه از هدفمندی این بخش حاصل می‌شود، نباید هیچ‌کجا خرج شود و همه باید به مردم بازگردد. البته به کمیسیون صنایع نیز برای بخش‌های نظارتی مأموریت‌هایی داده شده‌است.

بازدید حضوری رئیس کل بانک مرکزی از بازار ارز
از سوی دیگر، روز گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به طور سرزده برای اطمینان از فرآیند‌های قانونی معامله گران بازار ارز، از صرافی‌های خیابان فردوسی بازدید کرد.
همتی در حاشیه بازدید از بازار ارز میدان فردوسی تهران گفت: عده‌ای سعی دارند تا از شرایط فعلی کشور سودجویی کنند و نرخ ارز را بالا ببرند، اما ما در بازار حضور پیدا کردیم تا اعلام کنیم محکم ایستاده‌ایم و مردم هر چقدر ارز بخواهند به نرخ روز در اختیارشان خواهیم گذاشت.

قدردانی از حمایت رهبری از تصمیم سران قوا
همچنین رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با تقدیر از حمایت رهبر انقلاب اسلامی از تصمیم سران قوا در اصلاح قیمت بنزین گفت: حمایت ارزشمند مقام معظم رهبری نشان می‌دهد شجاعت و تدبیر در زمان تصمیم‌گیری برای انجام جراحی‌های اقتصادی با هدف حمایت از معیشت مردم و بهبود شرایط اقتصادی کشور یکی از مطالبات رهبر انقلاب است. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «هدف اصلی این طرح کمک معیشتی به طبقه متوسط و کمتر برخوردار است» اظهارداشت: دولت از سال گذشته همواره به دنبال منابع مورد نیاز برای کمک معیشتی به حدود ۶۰ میلیون نفر می‌باشد که با اصلاح قیمت بنزین همه درآمد‌ها میان آن‌ها توزیع می‌شود. حدود نیمی از خانوار‌های کشور خودرو ندارند و با این طرح بیشتر از درآمد بنزین بهره خواهند برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار