کد خبر: 976706
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۷
فريدون حسن
سؤال بسیار مهمی که این روز‌ها ذهن همه علاقه‌مندان به فوتبال را به خود مشغول کرده این است که چرا کسی در این مملکت پیدا نمی‌شود از مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال بپرسد دقیقاً دارد چه کاری انجام می‌دهد؟ این پرسش را سرضرب و یک‌تکه به‌اصطلاح فوتبالی پرسیدیم تا لازم نباشد برای رسیدن به آن آسمان و ریسمان به هم ببافیم. مهدی تاج پاسخگوی اوضاع نابسامان و غیراخلاقی حاکم بر جو ورزشگاه‌ها در زمان مسابقات لیگ نیست و با توپ پر می‌گوید برای انجام دو ساعت بازی فوتبال کار فرهنگی انجام نمی‌دهند. با این طرز تفکر بدیهی است که شاهد این افسارگسیختگی و وحشی‌گری در ورزشگاه‌ها باشیم.

وقتی جناب رئیس مدعی است که به جای او و فدراسیون پراشتباهش، ارگان‌ها و نهاد‌های دیگر باید بیایند و در فوتبال کار فرهنگی انجام دهند باید هم شاهد اتفاقات زشت در فوتبال باشیم. البته کسی از تاج و فدراسیون متخلف و مفسد فوتبال که خودشان هم به تخلف و فسادش معترفند توقع کار فرهنگی ندارد. دو ساعت که جای خود، شما بگویید یک دقیقه، اما همانطور که گفتیم سؤال این است که چرا کسی پیدا نمی‌شود از این جناب رئیس بپرسد پس شما در فدراسیون چکاره هستید؟

از این‌ها بگذریم، به قول معروف کار فرهنگی پیشکش تاج و فدراسیونش، امروز فوتبال با معضلی دیگر روبه‌رو است، معضلی به نام جیوانی اینفانتینو، رئیس فیفا که خوب یاد گرفته با استفاده از سوءمدیریت حاکم بر فدراسیون فوتبال ایران هرازچندگاهی هوس سفر به ایران کند و با دخالت مستقیم در امور داخلی کشورمان اهداف سیاسی فیفا را با استفاده از اهرم فشار، تحریم و توبیخ پیاده کند و مهدی تاج هم فقط به او خوشامد بگوید.

فدراسیون فوتبال در حالی برابر خواسته‌های اینفانتینو و فیفا کوتاه می‌آید و همه را چشم‌بسته قبول می‌کند که همین رئیس فیفا با علم به اینکه پول‌های بلوکه شده ایران در فیفا تا چه میزان می‌تواند گره گشای فوتبال کشورمان باشد از آزادسازی آن‌ها خودداری می‌کند. بهانه هم که برایشان جور است؛ می‌گویند ایران تحریم است و نمی‌توان پول را انتقال داد، در حالی که مطابق اساسنامه فیفا دخالت دادن مسائل سیاسی در فوتبال خلاف است. فیفا با اتخاذ سیاست یک بام و دوهوا عملاً در امور داخلی کشورمان دخالت می‌کند، اما در مقابل با سیاسی‌کاری از پرداخت حق مسلم فوتبال ایران خودداری می‌کند.

در این میان البته نباید از اینفانتینو و فیفا انتقاد کرد، به هر حال آن‌ها به رغم ادعای استقلال موظف هستند در راستای اهدافی که از سوی قدرت‌های استکباری برایشان تعریف می‌شود حرکت کنند، اما سؤال اینجاست که فدراسیون فوتبال ایران چرا اینقدر راحت به تمام خواسته‌های آن‌ها تن می‌دهد؟

طبیعی است که توقع داشته باشیم این ارتباط و تعامل دوطرفه باشد، یعنی هم خواسته‌های ما اجرا شود و هم برنامه‌های فیفا. اتفاقی که تاکنون فقط شامل حال سیاست‌ها و برنامه‌های فیفا شده که برخی از آن‌ها دخالت مستقیم در امور داخلی کشورمان به شمار می‌رود.

هرچند که در این خصوص هم درست مثل بحث فرهنگی نمی‌شود و نباید از مهدی تاج و فدراسیونش انتظار حرکت درستی داشت، ولی حداقل می‌شود از نهاد‌های بالادستی فدراسیون این توقع را داشت که از فدراسیون و رئیسش در خصوص این همه اهمال و سستی در قبال خواسته‌های تمام نشدنی فیفا توضیح بخواهند. حالا که فدراسیون در این خصوص اینقدر منفعل است می‌توان از دیگران هم خواست که درست مثل کار فرهنگی که قرار است برای مهدی تاج انجام دهند برای این مورد نیز برنامه‌ریزی کنند تا حداقل اینگونه در برابر فیفا خلع‌سلاح نباشیم و از قبل دست‌هایمان را به علامت تسلیم بالا نبریم. تعامل با فیفا باید دوطرفه باشد، همانطور که ما برای اجرای برنامه‌های آن‌ها اقدام می‌کنیم، فیفا و اینفانتینو هم موظف به احقاق حقوق فوتبال ایران هستند. این اتفاقی است که باید رخ دهد، اما نه مهدی تاج مرد این میدان است و نه فدراسیون تحت امرش برنامه‌ای جز بله‌قربان‌گویی به فیفا و اینفانتینو دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار