کد خبر: 975385
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود
با حضور بزرگان عرصه هنر و فرهنگ، مسئولین کشوری واستانی با همکاری و مشارکت فرهنگستان هنر، حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، مؤسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا، اواخر هفته جاری نکوداشت استاد هادی ضیاءالدینی نقاش و مجسمه‌ساز برجسته کردستانی در تهران برگزار می‌شود.

امین مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در سنندج اظهار داشت: براساس تفاهم‌نامه‌های فی مابین حوزه هنری کردستان و مؤسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا به عنوان بزرگترین مؤسسه فرهنگی کشور با دارابودن چندین گالری هنری که بسیاری از اتفاقات مهم هنری کشور در آن به وقوع می‌پیوندد که در تابستان 98 منعقد شد به منظور معرفی بایسته هنرمندان مطرح استان در سطح کشور و ایجاد فرصت لازم برای عرضه آثار هنری این هنرمندان و رونق اقتصاد هنر برگزاری نمایشگاه هنری آثار هنرمندان کردستانی و بهره‌مندی از پتانسیل‌های این مؤسسه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در اولین اقدام با توجه به جایگاه علمی و هنری استاد هادی ضیاءالدینی به عنوان یکی از فعال‌ترین و شناخته شده‌ترین هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی کشور برگزاری نمایشگاهی یک‌ماهه از آثار این هنرمند در گالری‌های مؤسسه صبا در دستور کار قرار گرفت.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ادامه داد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته برای اولین‌بار 400 اثر هنری از این هنرمند برجسته در بخش‌های طراحی، نقاشی و مجسمه آماده و از 9 آبان تا 5 آذرماه 98 در دو گالری آیینه و خیال مؤسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا در معرض نمایش عموم قرار گذاشته می‌شود.

وی افزود: قبل از افتتاح نمایشگاه که پنجشنبه 9 آبان‌ماه از ساعت 18 الی 20 برگزار می‌گردد با همکاری فرهنگستان هنر و در سالن همایش‌های این فرهنگستان از ساعت 16 روز پنجشنبه 9 آبان با حضور بزرگان عرصه هنر و فرهنگ کشور، مسئولین کشوری و استانی در مراسمی از سال‌ها تلاش و کوشش استاد هادی ضیاء الدینی در عرصه هنر در قالب نکوداشتی تجلیل به عمل می‌آید. 

وی با اشاره به تلاش جهت تداوم برگزاری چنین برنامه‌هایی گفت: بر اساس تفاهم صورت گرفته امکان لازم برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری برای دیگر هنرمندان تجسمی استان که درخواست برگزاری را داشته باشند وجود دارد و امیدواریم این آغازی باشد برای معرفی دیگر هنرمندان استان در سطح ملی و فراهم نمودن زمینه برگزاری نمایشگاه بزرگان هنر تجسمی کشور در استان. 

مرادی با دعوت از تمامی علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه بزرگ هنری و منحصر به فرد گفت: از 11 آبان از ساعت 10 الی 18 به جز ایام تعطیل آثار استاد هادی ضیاء الدینی در مؤسسه صبا آماده بازدید علاقه مندان خواهد بود. 

هادی ضیاءالدینی (زاده ۱۳۳۵ سنندج) یکی از مجسمه‌سازان و نقاشان کردستانی است که در سال 1392 مفتخر به دریافت نشان درجه یک هنری شد.

سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. وی به عنوان یکی از شاگردان برجسته استاد «هانیبال الخاص » با ارزش‌های طراحی آشنا شد.

ضیاءالدینی از مشاهیر برجسته کردستانی بوده و با توجه به جایگاه هنری‌اش، خیابانی در سنندج به نام این هنرمند نامگذاری شده است.

شرکت در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی از جمله نمایشگاه تهران، سنندج، اصفهان، تبریز، ایلام، همدان، مهاباد، سقز، مریوان، بانه، قشم، چابهار، کرمانشاه، اشنویه، بیجار، دیواندره و نمایشگاه‌های خارج از ایران چین، واشنگتن (ایالات متحده آمریکا)، لندن، برن (سویس)، مارتینی (سویس)، ژنو(سویس)، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، کویت، سلیمانیه کردستان عراق، اربیل، حلبچه، سوریه و همچنین برگزیده در چهارمین بی ینال (دوسالانه) نقاشی ایران (موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۷۶) برگزیده اولین بی ینال (دوسالانه) بین‌المللی طراحی ایران (موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۷۸) منتخب اولین جشنواره هنرهای تجسمی اصفهان و دریافت دیپلم افتخار در زمینه مجسمه‌سازی ۱۳۶۷ از افتخارات این هنرمند پیکره‌تراش سنندجی است. 

پیکره‌های بسیاری از جمله پیکره تمام قد گاندی (دراندازه طبیعی) در سال ۱۳۵۳، پیکره «چوپان» در پارک آبیدر سنندج، پیکره «آزادی» با ارتفاع شش متر در میدان آزادی سنندج، پیکره «لذت رهایی» با ارتفاع ۳ متر در میدان پارک کودک اصفهان، پیکره «شیخ حسن علی (جگپ خون)» در اربیل عراق، پیکره «مستوره اردلان» با ارتفاع ۴ متر در پارک اربیل عراق، پیکره «شیخ محمود برزنجه» با ارتفاع ۸ متر در میدان شیخ محمد سلیمانیه عراق و….. به دست توانا و هنرمند این استاد بزرگ ساخته و نصب شده است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر