کد خبر: 975113
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹
تحلیل دکتر پرویز امینی از ابعاد مهم‌تر از دستگیری مدیر «آمدنیوز»
بنابراین مادام که این بستر نارضایتی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر فرهنگی و چه از نظر سیاسی وجود دارد، به چنگ آوردن و دستگیری زم و علی‌نژاد، چاره‌ساز نیست چرا که این بستر اعتراض همواره مستعد به وجود آوردن زم‌های جدید، حالا یا با پشتیبانی بیگانگان یا بدون آنهاست.
سرویس سیاست جوان آنلاین: دکتر پرویز امینی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود به تحلیل ابعادی مهم‌تر از دستگیری مدیر شبکه «آمدنیوز» پرداخت. متن کامل یادداشت ایشان در ادامه می‌آید:
 
ماجرای به چنگ آوردن زم یک واقعیت دوپاره و دووجهی است. از جهتی مهم است که بخشی از دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کشور در رقابت با عقبه امنیتی و اطلاعاتی پشتیبان و هدایتگر زم، چیره شد. درواقع وجه مهم ماجرا، موفقیت سرویس‌های ایرانی در رقابت با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی در پروژه زم است وگرنه شخص خود زم به خودی خود، اهمیتی ندارد. البته از دسترسی به شبکه داخلی و بیرونی همکار زم نیز به عنوان بخشی از موفقیت این ماجرا نام برده می‌شود که باز از نظر توانایی‌های امنیتی مهم است.

اما سئوالی که جناب ج.ا.ا باید به آن فکر کند و درباره آن کنکاش و چاره‌جویی کند این است که چرا فردی در حد و اندازه زم می‌تواند چنین مسئله‌آفرین باشد و عرصه را تنگ کند که به چنگ آوردن آن موجب رد و بدل شدن پیام‌های تبریک در سطح بالای مقامات بشود؟

زم و افرادی شبیه به آن مانند علی‌نژاد در یک بستر اجتماعی پربسامد اعتراض اجتماعی است که موقعیت و اهمیت پیدا می‌کنند. چون آن‌ها از یکسو این اعتراض و نارضایتی که واقعا وجود دارد را به شکل «رادیکال و حداکثری» نمایندگی می‌کنند و از طرف دیگر با ارائه برخی استنادات عمدتا مخدوش، برای این نارضایتی و اعتراض، دلیل تراشی می‌کنند و به نوعی گلایه‌ها را موجه و مستند کرده و مخاطبان معترض با آن‌ها احساس هم‌ذات‌پنداری می‌کنند.

بنابراین مادام که این بستر نارضایتی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر فرهنگی و چه از نظر سیاسی وجود دارد، به چنگ آوردن و دستگیری زم و علی‌نژاد، چاره‌ساز نیست چرا که این بستر اعتراض همواره مستعد به وجود آوردن زم‌های جدید، حالا یا با پشتیبانی بیگانگان یا بدون آنهاست. حتی لازم نیست مرکزیت‌هایی به نام آمدنیوز و... برای نمایندگی این اعتراض‌ها به وجود بیاید؛ بلکه با تحولاتی که در نظام ارتباطاتی بوجود آمده است و هر یک نفر خود به چند رسانه تبدیل شده است، این فضای اعتراض در شبکه ارتباطات عمومی و میان فردی و گروهی، دائما تولید و بازتولید می‌شود.

اینک علی‌رغم دستگیری زم، هر گوشی موبایل متصل به شبکه وب، در حال دریافت پیام‌های مشابه «آمدنیوزی» متعددی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز است و این ماجرا همچنان ادامه دارد!

خلاصه تا دولت، دولت روحانی - جهانگیری است که خود به تعطیل بودن کشور معترفند و تا مجلس، همین مجلس فعلی است و تا دستگاه قضایی همانی بود که جناب آملی اداره می‌کرد و رجال سیاسی همین‌هایی هستند که فعلا هستند و حتی دانشگاه، همین دانشگاه و حوزه، همین حوزه و آموزش‌وپرورش، همین آموزش‌وپرورش و صداوسیما، همین صداوسیما و... است و در یک کلام ما، همینی هستیم که هستیم، در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

توصیه رسانه‌ای: آقای صداوسیما! آقای «ط»! اهمیت کار انجام شده، روشن است و نیاز به پروپاگاندا برای پیچیده و مخوف نشان دادن آن نیست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
0
0
تحلیل جالب و بی طرفانه ای است
حسین - ن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
0
0
زم آمدنیوز و مسیح علی نژاد و عناصرشان که در دولت و مجلس هستند در حال حاضر فرق چندانی با هم ندارند
ابوالفضل حکیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
0
0
گفتار خوبی بود و مورد پسندم واقع شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار