کد خبر: 973742
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان مبادلات روز گذشته با ۱۰ هزار واحد سقوط به کانال ۳۰۸ هزار واحد رسید، این در حالی است که رفتار هیجانی تازه واردان به بازار و همچنین نیاز بازار به اصلاح قیمتی بعد از صعود‌های پیوسته ماه‌های اخیر از جمله دلایل این سقوط معرفی می‌شود، اما اثر‌پذیری شرکت‌های بورسی از وضعیت رکودی اقتصاد ایران نیز اصلاح قیمتی این روز‌ها را طبیعی جلوه می‌دهد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام شاخص کل بورس ریزش قابل ملاحظه‌ای در سطح ۱۰۸۹۲ واحد را به نمایش گذاشت تا این نماگر به کانال ۳۰۸ هزار واحد بازگردد.

بازار روز گذشته فضای عمومی منفی را تجربه کرد به‌طوری که به جز تعداد انگشت‌شماری سهم (در حدود ۱۱ سهم)، سایر سهام شرکت‌ها با ریزش قیمت مواجه شدند.

ابر ابهام بر فراز بازار سرمایه
منفی‌شدن نرخ سرمایه‌گذاری ثابت در اقتصاد، رکود و سرکوب قیمت‌ها در برخی از بازارها، افزایش کسری بودجه دولت، زیاده‌روی در افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های عموماً مرتبط با حوزه مسکن، نقدینگی‌خواری عرضه‌های اولیه، مسائل پیش آمده در بازار پایه، زیاده‌روی دولت در حوزه استقراض از بازار مالی اعم از بخش پول و بازار سرمایه، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی، پایین‌بودن دانش سرمایه‌گذاری در کشور و سرنوشت نامعلوم یارانه‌های پنهان در بودجه سال ۹۹ که این یارانه‌ها بیشتر خوراک شرکت‌های بورسی است؛ از جمله مواردی است که وضعیت عمومی اقتصاد را مبهم کرده‌است، از طرف دیگر تحولات پیش آمده در منطقه و تأثیر تحریم‌های احتمالی امریکا علیه کشور ترکیه و اثر‌گذاری این مؤلفه بر اقتصاد ایران و جنگ تجاری امریکا و چین از جمله مواردی است که بر ابهامات افزوده‌است که از این رو بازار سرمایه ایران به نظر می‌رسد دچار ترس شده‌است، بدین ترتیب فقر حوزه اطلاع‌رسانی و ارائه تحلیل و شفاف‌سازی در این برهه احساس می‌شود که جای دارد برای خروج بازار از این وضعیت این فقر برطرف شود.

حجم معاملات بازار روز گذشته ۱۹۶۳ میلیارد تومان بود که ۱۲۸۵ میلیارد تومان آن مربوط به بازار اصلی بورس و ۶۷۸ میلیارد تومان آن نیز متوجه بازار فرابورس بود.

بیشترین ارزش معاملات مربوط به نماد وبملت بود که یکی از مدیران این بانک از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها سخن گفته‌بود. از سوی دیگر نیز نمادهایی، چون چکاپا، شبندر، خودرو، سمگا، شپنا، شبریز، وغدیر ۲۹، فولاد، وتجارت، وشهر، خساپا، ذوب، وبصادر، شتران، خگستر، ولساپا نیز در ارزش معاملاتشان بعد از بانک ملت قابل‌ملاحظه بود.

در میان گروه‌های معاملاتی بیشترین بازدهی به گروه کوچک منسوجات اختصاص داشت. ارزش معاملات بازار سهام هزارو ۲۸۵ میلیارد تومان ثبت شد که در مقایسه با روز قبل ۵ /۱ درصد رشد کرد. ارزش معاملات خرد و حق تقدم در نماد‌های عادی با رقم هزارو ۱۸۷ میلیارد تومان به پایان رسید. از سمت دیگر خالص خرید اشخاص حقیقی با رقم منفی ۳۹۵ میلیارد تومان نشان داده شد.

در میان برترین گروه‌های صنعتی نیز بانکی‌ها با ارزش معاملات بیش از هزارو ۷۲۱ میلیارد تومان، بار دیگر رتبه اول را از آن خود کردند و فرآورده‌های نفتی و خودرویی به ترتیب حائز رتبه‌های دوم و سوم شدند.

شاخص کل فرابورس نیز نزولی بود، شاخص آیفکس نیز بیش از ۱۴۰ واحد افت کرد و تا کانال ۳ هزار و ۹۱۷ واحد عقبگرد کرد. ارزش معاملات فرابورس ۶۷۸ میلیارد تومان و نسبت تغییر آن در مقایسه با روز قبل منفی بود، همچنین ارزش معاملات خرد ۴۴۵ میلیارد تومان ثبت شد.

مقصر تازه‌واردان بودند
مدیر نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، علت ریزش شدید و بی‌سابقه شاخص و کاهش قیمت اکثر شرکت‌ها را فقط ناشی از رفتار هیجانی سهامداران مخصوصاً تازه‌واردان اعلام کرد. محسن خدابخش درباره شرایط روز گذشته بازار سهام گفت: این جو هیجانی هم ناشی از غالب‌شدن رفتار سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و تصمیمات احساسی بوده و در برابر اقدام به فروش سهامداران حقیقی، حقوقی‌های بازار امروز دست به خرید گسترده زده‌اند که حکایت از رفتار هیجانی سهامداران حقیقی دارد.

این مقام مسئول افزود: اثر مباحث سیاسی هم تمام شده و با نگاه بنیادی به شرکت‌های بزرگ می‌توان متوجه شد که هنوز قیمت سهام اکثر بزرگان در محدوده‌های مناسب و ارزنده‌ای قرار داشته و نسبت P/E برخی شرکت‌های حاضر در صنایع شیمیایی، فولادی و معدنی کمتر از میانگین P/E بازار و بین ۴ و تا حداکثر ۶ مرتبه است. خدابخش تأکید کرد: با این اوصاف به همه سرمایه‌گذاران مخصوصاً سهم اولی‌ها، توصیه می‌شود از رفتار‌های هیجانی و احساسی پرهیز کرده و با دقت و تحلیل و با مشخص کردن استراتژی سرمایه‌گذاری و نگاه بلند‌مدت تصمیم‌گیری کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار