کد خبر: 972539
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
هر ۱۰۰ گرم کره پاستوریزه در شهریورماه امسال بین ۴۲۰۰ تا ۵۳۴۰ تومان قیمت داشته؛ این مطابق گزارش مرکز آمار است. اما در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی قیمت کره بین ۴۵۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان اعلام شده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاين: از اواسط تابستان امسال، دولت سامانه اطلاع‌رسانی قیمت ۱۰۰ کالای پرمصرف مردم را راه‌اندازی کرد که هدف از آن، جلوگیری از گران‌فروشی عنوان شد. اما مراجعه مردم به این سامانه نشان از آن داشت که قیمت‌های درج‌شده در این سامانه، پایین‌تر از قیمت‌های موجود در بازار است.

گویا مسئولان وزارت صنعت و سازمان حمایت تصور می‌کنند با درج قیمت‌های پایین‌تر از واقع در این سامانه، می‌توانند از التهابات در بازار بکاهند. اکنون با انتشار گزارش مرکز آمار از قیمت خوراکی‌ها مشخص شده که سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی، نرخ‌های غیرواقعی اعلام می‌کند.

برنج
مرکز آمار حداقل قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در شهریورماه امسال را ۱۹۰۰۰ تومان و حداکثر آن را ۲۷۰۰۰ تومان اعلام کرده است. این در حالی است که سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی، حداکثر قیمت برنج ایرانی درجه یک در شهریوماه را ۲۲۷۰۰ تومان اعلام کرده است.

مرکز آمار قیمت فروش برنج خارجی درجه یک در شهریورماه را بین ۷۸۰۰ تا ۱۴۲۰۰ تومان اعلام کرده است؛ اما در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی حداکثر قیمت برنج خارجی زیر ۹۰۰۰ تومان تومان درج شده است.

گوشت قرمز
بر اساس گزارش مرکز آمار، هر کیلوگرم گوشت گوسفند در شهریورماه امسال بین ۸۲۵۰۰ تا ۱۰۹۶۰۰ تومان به به دست مردم رسیده است. این در حالی است که سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی حداکثر قیمت گوشت گوسفند در ماه گذشته را ۹۸۴۰۰ تومان اعلام کرده، یعنی ۱۱۰۰۰ تومان ارزان‌تر از ارقام مرکز آمار.

گوشت مرغ
در حالی که سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی حداکثر قیمت فروش هر کیلوگرم مرغ در ماه گذشته را ۱۳۳۰۰ تومان اعلام کرده، مرکز آمار از فروش مرغ ۱۵۲۷۰ تومانی هم خبر داده است.

تخم مرغ
مرکز آمار اعلام کرده که حداکثر قیمت فروش یک کیلوگرم تخم مرغ در شهریورماه ۱۱۱۰۰ تومان بوده است. جالب آن که در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی بالاترین قیمت درج‌شده برای تخم مرغ ۷۸۰۰ تومان است؛ یعنی ۳۳۰۰ تومان ارزان‌تر از رقمی که به دست مردم می‌رسید.

شیر پاستوریزه
مرکز آمار قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه در شهریورماه را بین ۴۶۸۰ تا ۶۹۷۰ تومان اعلام کرده است که با آمار ارائه‌شده در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی تفاوت بالایی دارد. در این سامانه، قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه بین ۲۴۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان درج شده است.

ماست پاستوریزه
در حالی که در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی، حداکثر قیمت هر کیلوگرم ماست پاستوریزه پرچرب در شهریور ۵۷۰۰ تومان اعلام شده بود، گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در ماه مذکور قیمت این کالا تا ۸۹۸۰ تومان هم بالا رفت. ضمن آن که حداقل قیمت درج‌شد برای ماست پاستوریزه در گزارش مرکز آمار ۵۹۰۰ تومان است که از حداکثر قیمت سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی هم بالاتر است. این همه تفاوت در اعلام قیمت این کالا، قابل تامل است.

پنیر پاستوریزه
در گزارش مرکز آمار، قیمت هر بسته ۴۵۰ گرمی پنیر پاستوریزه در شهریورماه بین ۷۶۰۰ تا ۱۱۷۰۰ تومان اعلام شده است. اما در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی حداقل و حداکثر قیمت این محصول ۸۵۰۰ و ۱۰۶۰۰ تومان درج شده است.

کره پاستوریزه
هر ۱۰۰ گرم کره پاستوریزه در شهریورماه امسال بین ۴۲۰۰ تا ۵۳۴۰ تومان قیمت داشته؛ این مطابق گزارش مرکز آمار است. اما در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی قیمت کره بین ۴۵۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان اعلام شده است.

روغن مایع
بر اساس اعلام مرکز آمار هر بطری ۹۰۰ گرمی روغن مایع در شهریورماه بین ۷۸۹۰ تا ۱۰۱۰۰ تومان به فروش رفته است. اما در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی حداکثر قیمت روغن مایع ۸۰۰۰ تومان درج شده است، یعنی ۲۰۰۰ تومان پایین‌تر از رقم مرکز آمار.

موز
سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی حداکثر قیمت هر کیلوگرم موز در ماه گذشته را ۱۳۷۰۰ تومان اعلام کرده است. در مقابل، مرکز آمار از فروش موز ۱۵۸۴۰ تومانی در ماه مذکور هم خبر داده است، یعنی ۲۰۰۰ تومان گران‌تر از رقم سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی.

خیار
مرکز آمار اعلام کرده که هر کیلوگرم خیار در ماه گذشته بین ۲۹۸۰ تا ۶۰۶۰ فروش رفته است. اما نگاهی به ارقام درج‌شده در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی حکایت از آن دارد که حداقل قیمت خیار ۲۴۲۰ تومان و حداکثر آن ۴۴۰۰ تومان بوده است.

گوجه فرنگی
در گزارش مرکز آمار قیمت فروش گوجه فرنگی در ماه گذشته بین ۲۴۳۰ تا ۴۰۲۰ تومان اعلام شده است، حال آن که در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی این ارقام بین ۲۰۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان اعلام شده است.

سیب زمینی
مرکز آمار حداکثر قیمت سیب‌زمینی در شهریورماه را ۶۰۶۰ تومان و کف قیمت را هم ۴۱۴۰ تومان اعلام کرده است. اما در سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی کف قیمت سیب‌زمینی ۳۵۰۰ و سقف آن ۴۶۰۰ تومان درج شده است.

پیاز
مرکز آمار حداقل و حداکثر قیمت فروش پیاز در ماه گذشته را ۱۹۶۰ و ۴۰۰۰ تومان اعلام کرده است. مراجعه به سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی نشان می‌دهد این سامانه قیمت پیاز را بین ۱۶۵۰ تا ۲۶۰۰ تومان درج کرده است.

لوبیاچیتی
تفاوت آمار‌های این دو نهاد دولتی در زمینه حبوبات هم به چشم می‌خورد. مرکز آمار از رکورد ۱۹۰۰۰ تومانی در فروش لوبیاچیتی خبر داده است، اما سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی حداکثر قیمت این محصول در ماه گذشته را ۱۵۱۰۰ تومان درج کرده یعنی حدود ۴۰۰۰ تومان ارزان‌تر از گزارش مرکز آمار.

قند
مرکز آمار حداکثر قیمت فروش هر کیلوگرم قند در شهریورماه را ۹۳۹۰ تومان اعلام کرده است. جالب است بدانید سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی حداکثر قیمت قند را ۶۶۰۰ تومان اعلام کرده است.

رب گوجه فرنگی
سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا‌های اساسی حداکثر قیمت هر کیلوگرم رب گوجه فرنگی در شهریور امسال را ۱۷۶۰۰ تومان درج کرده است. این در حالی است که مرکز آمار سقف قیمت این محصول را ۲۵۰۰۰ تومان اعلام کرده، یعنی ۷۴۰۰ تومان گران‌تر.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار