کد خبر: 972476
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
رئیس کل بانک مرکزی از رشد ۲ /۱ درصدی تولیدات صنعتی در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه امسال خبر داد.
مهدی فتحی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان» عبدالناصر همتی در یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: گزارش ماهانه تولیدات صنعتی شرکت‌های بورسی که بیش از نیمی از تولید صنعتی کشور را در اختیار دارند، حکایت از این دارد که رشد تولید صنعتی در شهریور ماه نسبت به مردادماه ۲ /۱ درصد مثبت بوده‌است.
 
بر مبنای گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، بررسی‌ها نشان می‌دهد، از ابتدای سال۹۸ روند رشد منفی صنعتی، به‌طور ماهانه کاهنده بوده و در ماه شهریور مثبت شده‌است. شاخص مستخرج از تعداد ۲۳۰ شرکت صنعتی بورسی همراستا با شاخص تولید صنعتی کل کشور است، بنابراین با توجه به اینکه شاخص‌های رسمی کل کشور با تأخیر منتشر می‌شود، این شاخص بورسی می‌تواند جایگزین خوبی برای تغییرات ماهانه صنعت و حمایت‌کننده‌ای مناسب از مثبت‌شدن رشد غیر نفتی کشور باشد که در آمار سه ماهه اول سال نیز مشهود بود.

همتی تأکید کرده‌است: باید اضافه کنم که این گزارش به معنای جبران کاهش تولیدات صنعتی نیست و باید در خصوص تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی کشور و نرخ سرمایه‌گذاری که روند نگران‌کننده‌ای دارد، چاره‌جویی کرد.

دولت فوراً ورود کند
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تداوم روند منفی نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی نگران کننده‌است، گفت: دولت باید فوراً راهی برای تشکیل سرمایه ثابت ناخالص پیدا کند.

مجید شاکری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد پست اینستاگرامی اخیر رئیس کل بانک مرکزی که به مسئله تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی کشور و کند بودن نرخ سرمایه‌گذاری اشاره دارد، اظهار داشت: پست اخیر رئیس کل بانک مرکزی واجد خبر‌های خوبی بود، اما در انتهای این پیام، به نکته مهمی اشاره شده‌است که تمام این خبر‌های خوب رفع‌کننده نگرانی‌های ما در رابطه با تشکیل سرمایه ثابت در کشور و نرخ سرمایه‌گذاری در کشور نیست. این کارشناس اقتصادی افزود: کشور تا اواسط دهه ۸۰ عادت به نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت بالایی داشت، اما تقریباً از اوایل دهه ۹۰ نرخ رشد، کم یا منفی شده‌است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۱ تا ۹۷ به جز سال‌های ۹۳ و ۹۶ رشد منفی بوده‌است، گفت: برای کشوری که همزمان از نرخ بالای بیکاری جوانان رنج می‌برد و نیاز جدی به رشد دارد و نرخ سرانه تولید ناخالص داخلی از سال ۹۰ تا به امروز (معادل دلاری) با ۲۰‌درصد کاهش مواجه شده، خطرناک است. وی ادامه داد: واقعیت این است که ابزار‌های لازم برای این جنس رشد را در کشور داریم، به خصوص با تأکید بر اینکه سهم واردات ماشین‌آلات و سهم سرمایه در نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت تولید ناخالص داخلی تا به امروز زیاد بوده‌است.

نوع نگاه به اعتبارات بانکی باید تغییر کند
شاکری تأکید کرد: در حال حاضر ریل‌گذاری به نحوی است که به سمت تشکیل سرمایه ثابت تولید ناخالص داخلی کاربر و ریالی برویم، زیرا این موضوع برای آینده اقتصاد ایران لازم است. البته این راه کم و بیش در جلوی چشم ما قرار دارد؛ در واقع تغییر نوع نگاه به مسئله اعتبارات بانکی از روش فعلی که وجود دارد تنها راه باقی مانده‌است.

وی افزود: البته راه‌حل دیگری هم که وجود دارد،، اما باید بسیار احتیاط کرد، رفتن به سمت فروش اوراق برای برپایی پروژه‌های بزرگ است.

شاکری اظهار داشت: باید به فوریت با استفاده از ابزار‌های موجود راهی برای تشکیل سرمایه ثابت تولید ناخالص داخلی داشته باشیم که مهم‌ترینش این است که باید راهی برای هدایت اعتبارات ریالی پیدا کنیم یا اینکه بستانکاری افراد از بانک‌ها را به نحوی جا‌به‌جا کنیم که نقشی در تشکیل سرمایه ثابت تولید ناخالص داخلی داشته باشد. به گفته وی، صنعت ساختمان و گردشگری از جمله صنایعی هستند که بدون نیاز به یک فناوری خارجی می‌توانند در این مسیر مفید باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار