کد خبر: 971646
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
ممنوعیت ورود ۲۰ محموله غیر استاندارد در سال جاری
این روز‌ها بازار واردات محموله‌های غیر استاندارد اعم از مواد غذایی؛ لوازم یدکی خودروو... داغ است. رییس سازمان استاندارد با تاکید چندباره مبنی بر الوده نبودن بنزین تولید داخل ازممانعت این سازمان برای واردات ۲۰ محموله غیر استاندارد خبر داد و گفت:۴۰ درصد این محموله‌ها به مواد غذایی و به ویژه ذرت اختصاص داشته است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: پس از جار و جنجالی که در یک ماه اخیر برسر برنج‌های تاریخ مصرف گذشته در بنادر جنوبی؛ گندم‌های الوده به ضایعات؛ الودگی بنزین داخلی به راه افتاد، ریس سازمان استاندارد ایران روز گذشته به جمع خبرنگاران امد و مواضع این سازمان را درقبال چالش‌های بوجود امده تشریح کرد.

نیره پیروز بخت از ممنوعیت واردات کالا‌های غیر استاندارد خبر داد و گفت: سازمان ملی استاندارد با تمرکز بر کیفیت محموله‌های وارداتی، از ابتدای سال تا کنون از واردات ۲۰ محموله غیراستاندارد به کشور جلوگیری کرده که بیشترین مورد به مواد غذایی و به ویژه گندم اختصاص داشته است.

وی افزود: از این تعداد، ۸ مورد به مواد غذایی، ۵ مورد به لوازم برقی و الکتریکی، یک مورد به لوازم مکانیکی، ۵ مورد به قطعات خودرو و یک مورد به لوازم خانگی اختصاص دارد. بیشترین حجم محموله‌های غیر استاندارد در استان خوزستان و بیشترین تعداد محموله‌ها در استان هرمزگان گزارش شده است.

پیروزبخت در پاسخ به سوال‌ی در خصوص استاندارد نان و بازنگری در این خصوص نیز گفت: تفاهم نامه‌ای با وزارت بهداشت برای بازنگری در استاندارد نان داشتیم که همکاری‌ها ادامه دارد و در این مورد ما گزارشهایمان را به وزارتخانه ارایه می‌دهیم.

اختلاف در ارزیابی گندم

پیروزبخت در ادامه در مورد استاندارد گندم نیز گفت: بین ارزیابی گندم توسط سازمان استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی اختلاف وجود دارد که این اختلاف به دلیل ضوابط هر کدام از این مراکز برای ارزیابی گندم است.

وی با بیان اینکه تاکنون تغییری در استاندارد گندم ایجاد نشده است، گفت: ما این الزام را داریم که برای کنترل گندم باید از الک ۲ در ۲۰ استفاده شود، البته مشکل موجود در گندم به وجود برخی ناخالصی‌ها مربوط می‌شود که برای سلامت مردم مشکلی ایجاد نمی‌کند. در مورد سبوس گندم نیز گزارشی را تا یک ماه آینده به شورای عالی استاندارد ارائه خواهیم داد تا اگر شورا موافق باشد استاندارد اجباری سبوس حذف شود.

وی در مورد استاندارد نهاده‌های دامی نیز گفت: سه سال اجازه واردات محموله‌های آلوده به سم آفلاتوکسین را صادر نکردیم، البته متاسفانه این محموله‌ها مرجوع نشدند و در بندر امام باقی ماند، اما ما همچنان ایستادگی کردیم و در نهایت نیز رئیس‌جمهور به این موضوع ورود کرد.

وی با بیان اینکه سازمان استاندارد با توجه به استاندارد‌های بین‌المللی و استاندارد‌های ملی به هیچ وجه از ضوابط خود کوتاه نمی‌آید، گفت: بر اساس همان ضوابط در این مورد راه خود را ادامه خواهیم داد.

احتمال بازنگری در الزام به کارگیری دو قطعه خودرو

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرویی، با بیان اینکه مطابق مصوبه شورای عالی استاندارد در ۲۶ اسفند پارسال، مقرر شد این سازمان برنامه‌های خودروسازان در زمینه این استاندارد‌ها را دریافت کند، گفت: برنامه ما در این مورد پا برجا است البته ممکن است برای یکی دو قطعه وارداتی مشکلاتی وجود داشته باشد که باید در مورد الزام استفاده از این قطعات در شورای عالی استاندارد تصمیم‌گیری شود، قرار است تا همراه با برنامه‌های وزارت صنعت، گزارشی برای شورای عالی استاندارد تنظیم شود.

وی افزود: این شورا تا یک ماه آینده تشکیل جلسه خواهد داد و پس از آن مطابق تصمیم شورا مشخص خواهد شد که چه خودرو یا خودرو‌هایی باید از چرخه تولید حذف شوند؛ اما از آنجایی که به دلیل تحریم ها، مشکلاتی در تهیه برخی مواد و قطعات و اجرای برخی استاندارد‌ها وجود دارد، چرخه خروج خودرو‌ها از خط تولید نیز به‌تدریج اتفاق خواهد افتاد.

پرایدی که پرواز می‌کند

وی همچنین از انجام بررسی در مورد توقف تولید برخی خودرو‌های قدیمی خبر داد و گفت: در صورت تصویب این برنامه در شورای عالی استاندارد برای توقف تولید برخی خودرو‌ها برنامه زمان‌بندی تدوین خواهد شد.

پیروزبخت در پاسخ به سوالی در مورد کیفیت پایین پراید نیز گفت: در برخی موارد در جاده‌ها مشاهده می‌کنیم که برخی رانندگان با پراید طوری رانندگی می‌کنند که گویی این خودرو پرواز می‌کند و البته ممکن است کمی جلوتر همین خودرو تصادف کند.

۷۰ درصد عامل تصادف به رانندگان مربوط می‌شود

پیروزبخت گفت: مطابق آمارها، خطای انسانی ۷۰ درصد دلیل تصادفات رانندگی را تشکیل می‌دهد، ۲۳ درصد سهم استاندارد نبودن جاده‌ها است و تنها هفت درصد به استاندارد نبودن خودرو‌ها بر می‌گردد؛ بر این اساس ابتدا باید در زمینه رانندگی افراد فرهنگ سازی شود؛ ضمن اینکه در کمیسیون ایمنی راه ها، مدام روی موضوع استاندارد جاده‌ها بحث می‌شود و مسئولیت آن با وزارت راه و شهرسازی است، استاندارد‌هایی در این زمینه تدوین شده، وزرات راه ملزم به رعایت آنهاست و سازمان استاندارد هم نظارت عالی بر رعایت آن‌ها دارد.

نیره پیروزبخت با تاکید براینکه بنزین داخلی مشکل الودگی ندارد گفت: مطابق با قانون هوای پاک، مسئولیت سنجش کیفیت بنزین با سازمان حفاظت محیط زیست است و سازمان ملی استاندارد براساس قانون به عنوان همکار وارد پروسه سنجش کیفیت بنزین می‌شود.

وی اظهار داشت: این همکاری در قالب قانون وجود دارد، ولی براساس تقسیم کار، سازمان محیط زیست باید مرجعیت تأیید کیفیت بنزین را اعلام کند.

به گفته وی، سازمان ملی استاندارد هنوز اطلاعات منتشر شده از سوی برخی آزمایشگاه‌ها در مورد عدم وجود کیفیت بنزین را دریافت نکرده چرا که تنها سه آزمایشگاه مورد تأیید ما است.

وی در خصوص جنجال‌های رسانه‌ای ماه‌های اخیر درخصوص گندم و بنزین افزود: در مورد بنزین حق را به وزیر نفت می‌دهم چرا که هر از چند گاهی موضوع عدم کیفیت بنزین مطرح می‌شود در حالی که سازمان ملی استاندارد ایران کاملاً تلاش کرده تا کیفیت بنزین را منطبق با استاندارد‌ها مورد سنجش قرار دهد و خود ما یکی از منتقدان کیفیت بنزین در سال ۹۲ بودیم. ضمن اینکه هوای تهران نیز بهتر شدن کیفیت بنزین را تأیید می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار