کد خبر: 970894
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
سرمقاله مدیر مسئول
دکتر عبدالله گنجی
برجام برای سفره ملت و خالق ایرانی آن -یعنی روحانی- آورده‌ای نداشت. اما اینکه بگوییم برجام هیچ دستاوردی نداشت نشان از سطحی‌نگری و تک‌زاویه‌ای دیدن صحنه است. این برجام بود که عطش روشنفکران غرب‌زده ایرانی را برای مذاکره سیراب و آنان را خلع سلاح کرد. برجام بود که چهره کریه امریکا را برای نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی روشن کرد. برجام بود که معادل میلیارد‌ها دلار که جمهوری اسلامی می‌بایست برای شناساندن چهره امریکا به نسل‌های خود خرج رسانه می‌کرد، مؤثر واقع شد.
 
برجام بود که نسبت بین اروپا و امریکا را از بعد هویت و استقلال روشن کرد. پس از برجام بود که ملت ما منطق نظام جمهوری اسلامی را واجد حقانیت و دفاع دانست و تابستان داغ امثال بولتون را به پاییز خزان آن‌ها تبدیل کرد. برجام برای حزب‌الله و برای انقلاب اسلامی دستاورد‌های بی‌نظیری داشت و باید از روحانی به خاطر آورده‌های او که خودش هم نمی‌داند چیست، تشکر کنیم. اصلاح‌طلبان ۳۰ سال اصرار داشتند که می‌توانیم با یکپارچه ندیدن غرب، بین امریکا و اروپا شکاف ایجاد کنیم و با اروپاییان کار کنیم. برجام این فرضیه را نیز باطل کرد. برجام ثابت نمود که اجماع اروپا و امریکا معنا ندارد بلکه الحاق، پیوست و سنجاق شدن اروپا به امریکا واقعیت صحنه است. ثابت شد که اروپای منهای امریکا موجود عقیمی است که باید از پسر بزرگ‌تر از پدر اجازه بگیرد. برجام ثابت کرد که ورود اروپایی‌ها و اصولاً تشکیل گروه چند به‌علاوه چند یک پز توخالی جهانی بوده است، اما همه اجازه‌های غرب به یک نقطه ختم می‌شود.
 
دولتمردان ما به شدت نیازمند اصلاح نگرش خود در دو مقوله هستند که عدم اصلاح این نگرش آنان را در تاریخ به بدترین شکل ممکن ثبت خواهد کرد. تاریخ آنان را به عنوان کسانی ثبت خواهد کرد که هم فرصت را از دست داده‌اند و هم تدبیر را، هم در باتلاق گیر کرده‌اند هم جای پای محکمی برای نجات خود نمی‌یابند. اشتباه اول دولتمردان ما در حوزه نگرش این است که گمان می‌کنند با محترم شمردن قواعد، عرف و حقوق بین‌الملل می‌توانند به مقاصد منطقی جمهوری اسلامی ایران برسند. درحالی که طرف‌های غربی برای اجرای تعهدات‌شان نه سازمان ملل می‌شناسند نه امضا و تعهد خود را. اشکال دوم این است که دولتمردان ما فکر می‌کنند غرب چند مطالبه مشخص از ما دارد و با دادن آن‌ها می‌توانیم به سرمنزل مقصود که رفاه و توسعه است دست یابیم. اکنون باید با همه وجود بفهمند که مشکل غرب با ما بر سر ماهیت/هویت است و هسته‌ای، تروریسم، موشک و... بهانه‌هایی است که در عرف بین‌الملل با آن دیالوگ می‌کنند.

فرمول مقام معظم رهبری که همه پیش‌بینی‌هایش مانند کشف و شهود به عینیت می‌پیوندد، الهام غیبی نیست. او از اول معادله مفهومی را کشف کرده است که مشکل غرب با ما بر سر «وجود» و «ماهیت» است نه بر سر «حدود» و «مسئله». اگر دولتمردان ما این مدل را باور کنند نه در عرف بین‌الملل غرب را باور می‌کنند و نه منتظر می‌مانند تا غربیان در مقابل قطعنامه‌های سازمان ملل کرنش کنند و نه منتظر رفع تحریم می‌مانند.

عجیب است که حضرت امام ۳۱ سال پیش فرموده‌اند: «چه ما بخواهیم و چه نخواهیم استکبار و صهیونیست‌ها در تعقیب‌مان خواهند بود تا حیثیت مکتبی‌مان را لکه‌دار کنند» و ما پس از این مدت هنوز طور دیگری به صحنه می‌نگریم.

اکنون اروپا تهدید به خروج از برجام کرده است و ما به جرم پایبندی به خلع سلاح هسته‌ای هر روز تحریم می‌شویم. اگر قرار است ما به قواعد بین‌المللی پایبند و تعهدات خود را انجام دهیم تا تحریم شویم، چرا باید در NPT بمانیم و هم چوب را بخوریم و هم پیاز را؟ امریکا اکنون از قواعد بین‌المللی و امضای خود عدول کرده است و گویی در امریکا انقلاب اتفاق افتاده است. حتی در انقلاب‌ها نیز دولت جدید تعهدات دولت پیشین را انجام می‌دهد، اما در امریکا انجام نمی‌شود.
 
ماندن یک‌ساله ما با اروپاییان در برجام حکمت‌آمیز بود تا امثال زیباکلام‌ها ببینند که سگ زرد برادر شغال است، اما اگر اردیبهشت ۱۳۹۷ به همراه امریکا خارج شده بودیم اکنون شیپور‌های روشنفکری می‌گفتند اروپا که اصرار بر ماندن داشت! شما چرا خارج شدید؟ اکنون منطق نظام جمهوری اسلامی ایران مسیر اروپا باوران و امریکاپرستان را مسدود کرده است و موعد مانور نیرو‌های مؤمن به انقلاب اسلامی علیه قوانین جنگلی حاکم بر جهان است. دولت روحانی برای عزت خویش هم که شده است باید تصمیم سخت بگیرد؛ تصمیمی که خواب را از چشم جهانخواران بگیرد.
 
مهم‌ترین نقطه قوت چنین تصمیمی همراهی ملت سختی کشیده و مقاوم ایران است که زیر بار جهانخواران به بهانه نان نسیه بزرگ‌تر نخواهد رفت. امروز روزی است که باید برجام اروپایی-امریکایی را تبدیل به دو واحد درس غرب‌شناسی کنیم تا نسل‌های آینده به لزوم تولد تمدنی جدید و بومی رهنمون شوند و متوجه شوند که راهی جز ایستادگی وجود ندارد در غیر اینصورت باید زانوی «غلط کردیم انقلاب کردیم» بزنیم و «هرچه شما بفرمایید» را جایگزین «مرگ بر امریکا» کنیم که امام فرمود: هیهات که امت محمد (ص) سیراب شدگان کوثر عاشورا و منتظران وراثت صالحان به مرگ ذلت بار تن در دهند».
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
0
0
این تغییراتی که در تونس، مصر، الجزایر، سودان، یمن، عراق، سوریه و فلسطین رخ می دهد در جهت منافع غرب است؟ این کشورها شاهرگ های خون رسان به غرب هستند.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
0
1
باید این برجام را آنقدر بکوبیم به سرشان تا باد غرور شان خالی شود، آن همه امتیاز داده اند در قبال چی هیچی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
برجام این خاصیت رو هم نداره
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
0
1
سلام تشکرازقلم زبیایتان
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
0
2
احسنت جناب گنجی منطقی و بسیار روشن نقد کردید . فقط کدام ارگان باید در تعقیب دولت جناب روحانی و وزیران و خصوصا جناب ظریف باشد که جرا طی نزدیک 7 سال هیج قدمی برای شکوفایی اقتصاد و تولید داخل نکردید؟ جناب ظریف و عراقجی فقط دور دنیا را با بول بیت المال گشتند که اگر این بول صرف اقتصاد و کارخانه جات و احداث مدرسه و بیمارستان میشد بهتر نبود؟ وزیران دیگر واقعا کدام گره از وضعیت معاش مردم و بیکاری و گرانی و اعتیاد و غیرو را گشودند؟ جرا نباید ارگانی باشد تا اولا تمام این حقوق هایی را که بابت دستمزد و باداش نا بحق گرفتند را برگردانند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
0
البته باید توجه داشت که ما هم ده من پیاز برجام را خورده ایم و هم صد تازیانه آن را اما با کمی هوشمندی میتوانیم صد سکه طاتی آنرا ندهیم
اصولا لازم نیست که ما از برجام خارج شویم بلکه میتوانیم طبق خود برجام هر بندی از آنرا که بخواهیم معلق کنیم تا بند غروب آقتاب خودبخود آنرا منقضی سازد و قبل از آن زمان هرگونه بازگشت به عقب را منوط که احرای کلیه تعهدات عرب بعلاوه دریافت ضرر و زیان ناشی از خروج آمریکا بنمائیم
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
0
اقای گنجی دزدرفته خونه یک نماینده مجلس اسلام ۲۵۰۰۰۰۰ یورو سرقت کرده تواین کشور کسی نیست بپرسه این همه دلار توخونش چکارمیکرده این وامثال اینها این کشوررا نابود کرده اند وشعاراسلام میدهند
ابوالفضل حکیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
0
معذرت خواهی روحانی و ظریف و عراقچی ها بماند. سکه هایی را که بعنوان پاداش گرفتند پس بدهند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
0
خیلی مهم است شناخت برای ملت جا بی افتد، یکی نیاید به راحتی آن شناخت را زیر سوال ببرد
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
0
0
امروزروحانی گفته ارزش پول ملی ۴۰درصد نسبت به پارسال بیشترشده ودلیلش گزارش بانک مرکزی وبرنامه وبودجه است!!!!!!!!!! بابا جمع کنید این دروغگویی‌ها رو
حسین ن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
0
0
برجام 16 یا شاید هم 17 ماه قبل از اینکه توسط ایران و آمریکا و چند کشور دیگر ارائه شود در سایت یک اندیشکده آمریکایی منتشر شده بود حالا ظریف و روحانی هر روز ادعا می کنند برجام نتیجه مذاکرات است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار