کد خبر: 970288
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
۸ سال پس از خیزش سال ۲۰۱۱ کلید خورد
اعتراضات مصری‌ها برای برکنـاری «عبـدالفتـاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور روندی تصاعدی گرفته و مسئولان مصری ضمن تشدید تدابیر امنیتی در قاهره، موج بازداشت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: هشت سال بعد از خیزش مردمی سال ۲۰۱۱ مصر که به سقوط حکومت حسنی مبارک انجامید، روز گذشته شهر‌های «سوئز»، «المحله‌الکبری» و «نجع حمادی»، بار دیگر عرصه اعتراضات مردمی بودند. اعتراضات از روز جمعه شروع شده و معترضان می‌گویند که از سیاست‌های اقتصادی حکومت عبدالفتاح السیسی که در سال ۲۰۱۳ با کودتا علیه اخوان‌المسلمین روی کار آمد، به ستوه آمده‌اند. تظاهر‌کنندگان به سیاست ریاضت اقتصادی، گسترش فقر، شکاف طبقاتی و کاربرد زور در معادلات سیاسی اعتراض دارند. آن‌ها در تظاهرات دیروز شعار «لا اله الا الله... السیسی عدوالله» و «السیسی باید برود» سر داده و خواستار برکناری رئیس‌جمهور و تغییرات بنیادین شدند. تصاویری که برخی فعالان مصری منتشر کردند، نشان می‌دهد پلیس، شماری از شرکت‌کنندگان را بازداشت کرده است. برخی منابع می‌گویند که نیرو‌های امنیتی مصر طی روز های شنبه و یک‌شنبه، حداقل ۷۴ نفر از معترضان را بازداشت کردند. در «پورت سعید» نیز معترضان با سر دادن شعارهایی، ضمن درخواست برای برکناری السیسی، به وخامت شرایط معیشتی اعتراض کردند.

دامنه اعتراضات به رئیس‌جمهور مصر به خارج از این کشور هم کشیده شد. در نیویورک ده‌ها مصری با در دست داشتن پلاکارد‌هایی در محکومیت موارد نقض حقوق بشر در مصر و بازداشت هزاران معترض و سرکوب تظاهرات‌ها، مقابل محل اقامت السیسی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته، تظاهرات کردند و کناره‌گیری او و محاکمه‌اش به همراه مسئولانی را خواستار شدند که در پرونده‌های فساد و تصرف در اموال عمومی دست دارند. برخی از حامیان السیسی در همان مکان تظاهراتی در حمایت از او به راه انداخته و شعار‌هایی در تقدیر از عملکرد و دستاورد‌های او سر دادند. همچنین شماری از مصری‌های ساکن واشنگتن با تجمع در مقابل کاخ سفید، شعار‌هایی در محکومیت السیسی سر دادند و از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا خواستند دست از حمایت از وی بردارد.

در شهر تورنتو کانادا هم مصری‌ها با برپایی تجمعی اعتراضی علیه السیسی، سیاست‌های او را محکوم و از تظاهرات‌هایی که از روز جمعه در سراسر مصر به پا شده، حمایت کردند.

جرقه اعتراضات زمانی زده شد که «محمد علی» که یک تاجر و هنرپیشه مصری است با انتشار سلسله ویدئو‌هایی در فضای مجازی رهبران مصر را به هدر دادن سرمایه این کشور برای محل‌های اقامت لوکس و هتل‌های گرانقیمت متهم کرد، در حالی که بسیاری از مردم مصر در فقر به سر می‌برند. او برای اعتراضات خیابانی فراخوان آنلاین داد و چند روز بعد هم در هواپیما در مسیر اسپانیا از مصری‌ها خواست در اعتراض به فساد حاکمیت به خیابان‌ها بیایند. به نوشته فایننشال‌تایمز، هرچند السیسی ادعای علی را تکذیب کرده و گفته این ادعا‌ها دروغ‌هایی بی‌اساس است که با هدف تضعیف کشور و اعتماد مردم به ارتش و رئیس‌جمهور منتشر شده است، ولی ظاهراً افشاگری‌های این پیمانکار مصری اثرگذار بوده است. حزب «الاستقلال» مصر هم به عنوان اولین حزب این کشور، از مردم خواست روز سه شنبه آتی علیه السیسی تظاهرات کنند. نکته قابل توجه دور جدید اعتراضات، گسترش آن به داخل ارتش مصر است، نهادی که در تحولات سال‌های گذشته از جمله کودتای السیسی نقشی کلیدی داشته است. دیروز گروهی از افسران سابق ارتش تحت عنوان «جبهه افسران مصری» از اعتراضات مردمی برای سرنگونی حاکمیت السیسی در این کشور حمایت کردند. «سامح شکری» وزیر خارجه مصر مدعی شده که رسانه‌های ترکیه و قطر در پشت صحنه دعوت از مردم برای تظاهرات ضد دولتی در مصر قرار دارند.

هیئت کل اطلاعات مصر به عنوان اولین واکنش رسمی قاهره به اعتراضات در این کشور، با انتشار بیانیه کوتاهی از خبرنگاران رسانه‌های جهان خواست در بازتاب مسائل و تحولات مصر، به اصول حرفه‌ای و متعارف بین‌المللی پایبند باشند. این در حالی است که رسانه‌های مصری تظاهرات روز جمعه در استان‌های مختلف این کشور و در رأس آن‌ها قاهره را نادیده گرفته‌اند.

«دیده‌بان حقوق بشر» ضمن ابراز نگرانی از مشت آهنین دولت و نیرو‌های امنیتی مصر به تظاهرات‌کنندگان علیه السیسی، خواستار آزادی فوری آن‌ها و احترام گذاردن قاهره به حق اعتراض مسالمت‌آمیز مردم شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار