کد خبر: 970126
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۰
مصری‌ها برای اولین بار بعد از چند سال تظاهراتی را علیه دولت عبدالفتاح سیسی در میدان التحریر برگزار کردند. اعتراض‌های گسترده در مصر درحالی به راه افتاده که رئیس‌جمهور این کشور برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در واقع مصر روز جمعه روزی استثنایی را سپری کرد، به طوری که هزاران شهروند به خیابان‌ها آمدند و فریاد عبدالفتاح سیسی باید برود را سر دادند؛ گامی که سرآغاز خیزش مردمی در انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ را تداعی می‌کند. به گزارش شبکه الجزیره، مصری‌ها برای اولین بار پس از چند سال، تظاهراتی را در میدان التحریر قاهره برگزار کردند و علیه سرنگونی نظام شعار سر دادند. فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویری از تظاهرکنندگان منتشر کردند که تصاویر رئیس‌جمهور این کشور را در دو شهر دمیاط و المنصوره پایین می‌کشیدند. صد‌ها تظاهرکننده نیز در شعار‌هایی علیه سیسی خواستار کناره‌گیری او شدند و تصاویر او را پاره کردند. ایاد بغدادی، فعال توئیتری نوشت: «بفرمایید، دونالد ترامپ «دیکتاتور محبوب» در مسیرش به شهر نیویورک و نزد شماست و می‌توانید او را نگه دارید، مصری‌ها نمی‌خواهند او بازگردد.»

برای اولین بار از زمان سقوط دولت محمد مرسی از طریق کودتای نظامی در سوم ژوئیه ۲۰۱۳ است که میدان التحریر در مرکز قاهره شاهد حضور صد‌ها شهروند مصری در مخالفت با نظام عبدالفتاح سیسی است. تظاهرکنندگان توانستند خود را به میدان‌های اصلی مصر از جمله میدان التحریر که نماد انقلاب ژانویه است، برسانند در حالی که این میدان طی سال‌های گذشته به روی تظاهرات‌ها و تجمعات مردمی بسته بود، اما نیرو‌های امنیتی این بار برخلاف سابق برخورد خشونت‌آمیزی با تظاهرکنندگان نداشتند. همچنین استان‌های اسکندریه، سوئز، دقهلیه، الغربیه و دمیاط شاهد تظاهرات‌هایی در محکومیت سیسی و نظامش بود. این خیزش جدید در پاسخ به دعوت هنرمند و تاجر و پیمانکار مصری یعنی محمد علی به پا شده که معتقد است اولین هدفش را عملی کرده و ترس ناشی از چند سال سرکوب را شکسته است.

محمد علی بعد از خروج تظاهرکنندگان متعهد به برداشتن گام‌های بعدی شده و از محمد زکی، وزیر دفاع مصر خواسته سیسی را به دلیل ریختن خون مصری‌ها بازداشت کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار