کد خبر: 969264
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
نه تمام و کمال، اما با کمی اغماض می‌­توان مسرورانه نوشت: «انحصار وکالت شکسته شد.» رویکرد جوا‌نگرایی رئیس قوه قضائیه کام انبوهی از جوانان را شیرین کرد.
صادق پارسا
سرویس جامعه جوان آنلاین: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه با درک درستی از نیاز‌های حقوقی آحاد مردم در کنار درخواست­‌های مکرر چند ۱۰ هزار فارغ­‌التحصیل رشته‌های مختلف حقوق، فقه و حقوق، یک تنه کلیشه‌های بی‌منطق چند ۱۰ ساله را کنار نهاد. از این پس می‌­توان امیدوار بود که دیگر خدمات حقوقی، یک خدمت لوکس و دور از دسترس نیست چراکه قرار است چندین هزار وکیل تازه نفس به جامعه حقوقی تزریق شوند تا گرهی از مشکلات مردم را در دادگاه‌ها بگشایند. رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه اعلام کرده است، از این پس همه فارغ‌التحصیلان حقوق بدون داشتن دغدغه ظرفیت می‌توانند در آزمون وکالت شرکت کنند و در صورت احراز حد نصاب پروانه وکالت بگیرند. به گفته همین مقام مسئول چند مانع دست و پاگیر دیگر هم در اخذ پروانه وکالت برداشته شده است که «جوان» چندین مطلب راجع به این موضوع نوشته و از انحصار در بازار وکالت گلایه کرده. البته آن‌هایی که نان­شان در همین انحصار است، نسبت به این تصمیم جسورانه واکنش نشان داده‌­اند و شروع به نامه‌نگاری و لابی کرده‌اند تا بتوانند مانع برگزاری آزمون وکالت عادلانه امسال که قرار است قوه قضائیه برگزار کند، شوند. از سوی دیگر رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه این اطمینان را داده که آزمون با قوت برگزار خواهد شد.

هرجا روح جوانگرایی بدمد، اقدام جسورانه و انقلابی هم به دنبالش خواهد آمد. رئیس قوه قضائیه با رویکرد تحول­گرایی که در پیش گرفته یک دهه شصتی انقلابی را بر ریاست مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گمارده و حالا این رئیس جوان در نشست خبری شرایط آزمون وکالت امسال را اعلام کرده به گونه‌ای که هیچ‌کس گمان نمی­‌کرد یک‌باره همه کلیشه‌های غیرمنطقی و مقوم انحصار وکلا برداشته شود.

علی بهادری جهرمی در نشست خبری با خبرنگاران نکاتی را در مورد آگهی آزمون وکالت امسال ارائه کرد و گفت: اولین تفاوت این است که شرایط گرفتن پرونده وکالت را در آگهی ذکر نکرده و بار احراز داشتن شرایط وکالت را بر دوش داوطلب گذاشتیم. این نوعی سنجش خود داوطلب است اساساً در سال‌های گذشته شرایط را ذکر می‌کردیم، اما امسال فقط در آگهی مدارک را ذکر کردیم.

سربازی نرفته‌ها هم آزمون بدهند
وی ادامه داد: تفاوت بعدی این است که اساساً ما در سال‌های گذشته شرکت در آزمون را داشتن معافیت از خدمت سربازی یا کارت پایان خدمت عنوان می‌کردیم، اما مطابق با قوانین، معافیت از خدمت سربازی یا داشتن کارت پایان خدمت شرط گرفتن پروانه وکالت است و شرط شرکت در آزمون نیست، پس کسانی که معافیت موقت دارند یا در حال تحصیل هستند هم می‌توانند در آزمون وکالت شرکت کنند. خبر خوشی هم برای کسانی که کارت پایان خدمت ندارند داریم که بعداً اعلام می‌کنیم.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه ادامه داد: ارائه مدرک لیسانس را که هرسال برای شرکت در آزمون ضروری می‌دانستیم، امسال حذف کرده‌ایم، اما همچنان برای گرفتن پروانه وکالت شرایط باقی است و این مدرک در آغاز دوره کارآموزی چک می‌شود.

جهرمی تفاوت اصلی آگهی امسال را اعلام کردن مواد و موارد امتحانی به تفکیک هر درس عنوان کرد و ادامه داد: درباره سؤالات آزمون امسال چند نکته وجود دارد و آن این است که سؤالات ممکن است ترکیبی باشد. نکته دیگر این است که در انتخاب منابع سعی کردیم منابع کاربردی را مدنظر قرار دهیم و این جزو سیاست‌های ماست که از موضوعات مهم و کاربردی برای وکلا طرح سؤال کنیم.

وی با بیان اینکه آزمون دو مرحله‌ای است، گفت: مرحله اول اول آزمون کتبی و مرحله دوم مصاحبه است. ما یک پروسه چهار مرحله‌ای را در مصاحبه طراحی کرده‌ایم و کسی موفق می‌شود که از هر دو مرحله موفق بیرون بیاید.

آزمون ملی
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه یکی دیگر از تفاوت‌های آزمون امسال با سال‌های گذشته را برگزاری آزمون به صورت ملی و در سطح کشور عنوان کرد و افزود: در مرحله ثبت‌نام آزمون، حوزه قضایی که داوطلب قرار است در آن وکالت کند، پرسیده نمی‌شود و حوزه‌ای که انتخاب می‌کند فقط حوزه است که برای آزمون دادن در آن راحت‌تر است و داوطلب بعد از مشخص شدن نتیجه تعدادی از حوزه‌های قضایی را به ترتیب اولویت مشخص می‌کند.

وی دلیل انتخاب حوزه قضایی بعد از مشخص شدن نتیجه آزمون را نقل و انتقالات و تغییر مکان در میان وکلا عنوان کرد و افزود: این ناعدالتی فاحشی است که یک نفر در یک شهرستان کوچک در آزمون پذیرفته می‌شود، اما بعد به یک شهر بزرگ تغییر مکان می‌دهد. امسال، رتبه‌ها در سطح ملی مشخص می‌شود و بعد از آن داوطلبان شهر را انتخاب می‌کنند و ملزم خواهند شد در آنجا وکالت کند.

نامه‌نگاری انحصاریون!
همه این امتیاز‌ها در حالی است که کانون‌های وکلا هم قرار است به صورت موازی با قوه‌قضائیه آزمون وکالت برگزار کنند، آن هم با همه انحصار‌ها و قید و بند‌های مقوم انحصارگرایی! مدت مدیدی است که دانش‌­آموزان حقوق نسبت به این رویه کانون‌های وکلا اعتراض داشتند، اما صدایشان جایی شنیده نمی­شد. حالا با تحلیل درست رئیس قوه قضائیه از شرایط جامعه ایرانی، وضعیت فارغ‌التحصیلان بیکار و نیاز مردم به خدمات عام حقوقی به صورت غیرلوکس، قرار است با محوریت قوه‌قضائیه وکلای جدیدی به جامعه حقوقی اضافه شوند و به ارائه خدمت بپردازند. این موضوع به مذاق برخی از کانون‌های وکلا که خود را تافته جدا بافته می‌­دانند و همیشه با ارائه موانع متعدد از جمله اعلام ظرفیت و پذیرش بسیار محدود وکیل نگران آینده شغلی خودشان هستند، خوش نیامده است و با اعتراض به این روند شروع به نامه نگاری به این‌ور و آن‌ور کرده‌­اند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه هم در واکنش به این تقلا‌ها خطاب به داوطلبان و متقاضیان شرکت در آزمون وکالت این مرکز گفت: آزمون وکالت مرکز وکلای قوه‌قضائیه به هیچ وجه تعلیق نمی‌شود و متقاضیان به فضاسازی‌های صورت گرفته توجهی نکنند و فقط برای آزمون آماده شوند.

پس از این باید منتظر ماند و دید این رویکرد تحول­گرا تا کجا ادامه خواهد یافت و قوه قضائیه برای شکستن انحصار غیرمنطقی چند ۱۰ ساله و احقاق حقوق خیل عظیمی از مردم که تاکنون به دلیل لوکس و انحصاری بودن خدمات حقوقی محروم از این خدمات بوده­‌اند تا کجا ایستادگی خواهد کرد. در یک تحلیل نهایی اگر این رویه تا به انتها ادامه یابد می‌­توان به روز‌های خوب و امید‌های تازه در بین اقشار جامعه امیدوار بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
1
2
خبر بسیار خوبی است اما کافی نیست! انحصار در همه موارد باید شکسته شود؛ دفاتر اسناد رسمی - پزشکی و ...
سجاد صلاحی
|
Hungary
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
1
4
با سلام
کمی و کاستی وکلا و نهاد وکالت بر کسی پوشیده نیست، اما با حذف ظرفیت هیچ مشکلی حل نخواهد شد و بجای صرف وقت و هزینه برای بدتر کردن وضع موجود می‌شود آنچه که هست را بهتر نمود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
البته مشکلات جامعه که تا حد زیادی حل خواهد شد
بستگی دارد مشکل بعضی ها چی باشه!!!!
راستین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
1
0
این حرکت رئیس جوان و مدبر مرکز وکلای قوه قضائیه، یکی از انقلابی ترین حرکت های 40 یا 50 سال اخیر است که جامعه بطرز باورنکردنی مستعد و منتظر آن بود ... تا ساز و کار کهنه و مندرس سیستم وکالت در کشور به پیشرفت حداقلی که سایر جوامع در این حوزه به آن رسیده اند نزدیک شود .
ذوالفقاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
1
0
صادقانه و قلبا از اینکه انحصار و دکان کانون وکلا شکسته شود استقبال می کنیم ما فارغ التحصیلان حقوق در هزار توی انحصاری و غیر شفاف کانون وکلا مظلوم واقع شدیم و امیدمان به مرکز مشاوران قوه هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
کار بسیار خوبی کرد
وکیل لیلا بیرانوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
1
0
سلام ،من خودم چند سال هست که وکیل مشاوران هستم ما خیلی از وکلامون بیکار هستند که حتی توانایی کرایه دفتر و تمدید پروانه را ندارند ،اضافه شدن وکلا به جامعه فقط یک عده ی زیادی از فارغ التحصیلان رو وارد جامعه کار می کنند که مثلا ما اشتغال زدایی کردیم ولی همه ی اونها بیکار میمونن و هیچ فرقی با یک فرد بیکار ندارند با این تفاوت که هزینه ای هم به هزینه هاشون اضافه میشه از جمله کرایه دفتر ،مالیات و تمدید پروانه ،،،هیچکس از درد وکلا خبر ندارد ،قشری که خیلی از اونها مظلوم واقع شدن و بیکار در جامعه هستن بدون هیچ گونه حمایتی از طرف دولت ،فقط سکوت کردن ،حتی یک کارگر هم ممکنه درامد ماهیانه اش از یک وکیل بیشتر باشد ،،خیلی مواقع حتی روت نمیشه بگی ندارم ودرامدی نداشتم ،،اینها باید زمانی اصافه بر ظر فیت وکیل بگیرند که حداقل وکالت رو اجباری کنند که وکیل درامدی داشته باشد ،،،من فقط به اونها میگم به دنیای بیکاری وکالت خوش امدید یک ضرب المثل میگه اسم کلان و شهر ویران این مصداق وکیلهای امروز ماهست که هیچ کس به دادشان نمیرسد و خودشان هم سکوت مطلق اختیار کردن ،خیلی مواقع وقتی کسی ازشون میپرسه درامد دارید برا اینکه بهشون نخندن میگن اره عالی هست شغل پر درامدی هست ولی در صورتی که حتی نمی تونن کرایه دفترشون رو بدن ،،،
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
1
0
با سلام کاری ک مرکز مشاوران داره میکنه اشتباهه آزمونی ک نه ظرفیت داره نه لیسانس حقوق میخاد و نه کارت پایان خدمت یعنی روانه کردن سیل عظیمی از دانشجویان کم سن و بی سواد و بیکار و بی تجربه و درست کردن وکیل بیکار و بی سواد.مسلما بنده ب عنوان یک فارغ التحصیل رشته حقوق اگر بیکار هم بمونم در این آزمون شرکت نمیکنم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار