کد خبر: 969163
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
اداره منابع آب شهرستان ساوجبلاغ در اجرای کنترل مصارف سفره های زیرزمینی، ۱۸ حلقه چاه غیرمجاز آب را در این شهرستان مسدود کرد.

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوجبلاغ با اعلام این خبر گفت: با انسداد این تعداد چاه غیرمجاز، بیش از ۲ میلیون ۴۰۹ هزار و ۳۲۰ متر مکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی ساوجبلاغ صرفه جویی شده است.‌

غلامرضا احمدی افزود: طبق پیشبینی تا پایان سال جاری ۷۵ حلقه چاه غیرمجاز دیگر با آبدهی یک میلیون و ۸۵۶ هزار و ۹۰۰ مترمکعب در ساوجبلاغ مسدود خواهد شد. سال گذشته ۱۹۷حلقه چاه غیرمجاز در ساوجبلاغ شناسایی و مسدود شد.

وی با اشاره به اینکه در راستای حفاظت از منابع آبی شهرستان گام‌های اساسی و جدی برداشته شده است، اظهار داشت: امسال ۳۲ دستگاه ادوات حفاری غیرمجاز و ۴۸ تانکر آبفروشی غیرمجاز در این شهرستان توقیف شده است. احمدی با اشاره به ۱۲۹مورد نصب کنتور هوشمند بر روی چاههای آب کشاورزی در ساوجبلاغ انجام گرفته،گفت: امسال نیز یک هزار و ۳۰۳ مورد اخطاریه برای نصب کنتور هوشمند در این شهرستان صادر شده که انتظار می رود بهره‌برداران همکاری لازم را داشته باشند.

وی بیان داشت: از نتایج برداشت‌های بی‌رویه آب طی ۲۶ سال گذشته تاکنون، کسری ۵۰۰ میلیون متر مکعب مخازن آب زیرزمینی و افت سطح آب‌های زیرزمینی به میزان ۲۰ متر بوده که از سال ۱۳۸۲ تاکنون بطور متوسط ۸۰ سانتی متر افت سطح آب زیرزمینی بوجود آمده است. این مقدار کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین و کاهش کیفیت آب را در پی خواهد داشت که با توجه به اهمیت موضوع، امور منابع آب از هیچ کوششی در جهت صیانت از منابع آب دریغ نمی‌کند.

احمدی تصریح کرد: امور منابع آب شهرستان ساوجبلاغ بر اساس قانون با هرگونه تخلف در زمینه آب‌های سطحی و زیرزمینی با اهتمام جدی برخورد قانونی خواهد کرد.شهرستان ۲۵۰ هزارنفری ساوجبلاغ واقع در غرب کرج مرکز استان البرز، حدود ۲۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد.
بنا به گفته مسئولان آب منطقه ای استان البرز بیش از ۱۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز آب در این استان شناسایی شده که عاملی مخرب برای نابودی سفره های زیر زمینی به شمار می روند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار