کد خبر: 968454
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
اگر شاخص بورس ایران ۳۰۰ درصد رشد کرد شاخص بورس ونزوئلا رشد ۲۰۰ هزار درصدی هم داشته است ...
جواد عسکر
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: آقای روحانی روز سه شنبه که برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری به مجلس رفته بود، طی سخنانی گفت: «اگر مردم به تولید امیدوار نباشند به بازار سرمایه رجوع نمی‌کنند.»
حال باید این سئوال مطرح می‌شود که واقعا چنین نتیجه‌گیری از اتفاقات این روز‌های بازار صحیح است و رجوع و اقبال خریداران به سهام و بازار بورس از بابت رشد اقتصادی و تولید است؟
اگر در اتفاقات یک سال گذشته در اقتصاد ایران توجه کنیم مطمئنا به نتایج دیگری دست خواهیم یافت که با نظر رئیس‌جمهور شاید همخوانی نداشته باشد. در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ به علت دسترسی آسان دولت به دلار‌های نفتی و بالا بودن قیمت نفت دولت یازدهم و دوازدهم در کنترل بازار ارز دست بالا را داشتند، اما در سال ۹۷ از یک سو به دلیل بازگشت یکباره تحریم‌های امریکا و از سوی دیگر به علت عملکرد اشتباه دولت در فشرده کردن فنر قیمتی دلار و پس از آن اصرار به عرضه ۴۲۰۰ تومان بازار ارز دچار آشفتگی فزاینده‌ای شد به طوری که قیمت ارز به یکباره به بیش از ۴ هم رسید و در حال حاضر نیز قیمت نسبت به اواخر سال ۹۶ بیش از ۳ برابر شده است، همین اتفاق باعث تورم بیش از ۵۰ درصدی در سال ۹۷ اقتصاد ایران شد؛ بنابراین قیمت سهام نیز براثر بالارفتن قیمت محصولات تولیدی کارخانه‌ها دچار تورم شد و باعث گران شدن قیمت سهام شد.

نگاهی به حرکت بازار بورس در یک سال گذشته نشان می‌دهد سهام‌های صادرات محور بابت برخورداری از سود‌های چشمگیری که به سبب گرانی دلار در محصولات آن‌ها ایجاد شده بود، جزو اولین سهام‌هایی بودند که خریداران به آن‌ها هجوم برده‌اند و پس از آن با شکل گیری تورم در بخش زمین و مسکن و قوانین تجدیدارزیابی و شناسایی سود‌های دارایی در صورت‌مالی شرکت‌ها باعث بالارفتن قیمت دیگر سهام‌ها شد.
به نظر می‌رسد رئیس جمهور محترم در نشانه گذاری شاخصه اقتصادی مثل تک نرخی کردن قیمت ارز در ۴۲۰۰ تومانی دچار اشتباه شده است و همین یک شاخصه به تنهایی نشانه رونق تولید و امیدواری مردم به تولید نمی‌تواند باشد. چرا که براساس آمار‌های مراکز رسمی قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است.
نکته جالب آنکه اگر شاخص بورس به تنهایی نشانه اقتصاد سالم در کشور بود در حال حاضر ونزوئلا با ثبت رکورد‌های نجومی در رشد شاخص بورس می‌توانست به الگویی برای تمام کشور‌ها تبدیل شود.

این روز‌ها ونزوئلا در تمامی جهان از لحاظ درگیر بودن با ابر تورمی زبان زد هست، اما نگاهی به بازار بورس این کشور نشان می‌دهد که هر روز با افزایش چندصدردرصدی قیمت شاخص مواجه است؟ آیا آن نشانه بهبود اقتصاد این کشور است.
ابرتورم اقتصاد ونزوئلا در بازار سهام این کشور ماه‌های طولانی است، نمود پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که شاخص بورس کاراکاس از ابتدای سال ۲۰۱۷ فقط طی ۵ ماه بیش از ۷۰ هزار درصد صعود کرد و همچنان نیز رشد‌های هزار درصدی ادامه دارد. این در حالی است که بورس ونزوئلا فقط با مالکیت ۶۰ شرکت بدترین عملکرد‌ها را در میان بورس‌های جهانی دارد و این کشور هیچ اعتقادی به اقتصاد آزاد و حقوق مالکیت شرکت‌ها ندارد.
اگرچه در بورس ونزوئلا هر روز بر ثروت تعدادی از ثروتمندان انباشته می‌شود، اما اکثر مردم برای به دست آوردن امکانات اولیه زندگی مثل نان، غذا، پوشک و... دچار مشکل هستند.

در پایان باید گفت این روز‌ها تعداد کمی از مردم از ثروت‌های بادآورده و فزاینده حاصله از بالارفتن قیمت دلار و بورس و مسکن بهره بردند، ولی تاثیرات تورمی آن بر هزینه‌های زندگی همه اقشار جامعه تاثیر داشته است. زمانی رشد شاخص بورس می‌تواند نشانه خوبی در کشور باشد که سایر مؤلفه‌ها مثل کاهش تورم و پایین بودن نرخ بیکاری نیز در وضعیت مطلوبی باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار